(15.20 hodin)
(pokračuje Sobotka)
Nominálně dosáhnou výdaje státního rozpočtu v příštím roce částky 908 mld. Kč. Deficit státního rozpočtu v metodice sestavování státního rozpočtu dosáhne v roce 2005 částky 83,6 mld. Kč.
Odhadované příjmy z daní a poplatků se opírají o predikce makroekonomických indikátorů a očekávanou skutečnost plnění daňových příjmů pro rok 2004. Východiskem je platný právní vztah pro rok 2004. Pro rok 2005 se očekávají daňové příjmy ve výši více než 461 mld. Kč, to znamená vyšší o 39 mld. Kč než ve schváleném rozpočtu na rok 2004.
Jedním z hlavních cílů konsolidace veřejných financí na příjmové straně je stabilizace daňových výnosů ve vztahu k hrubému domácímu produktu. Pro rok 2005 činí daňová kvóta 21,4 % a složená daňová kvóta činí 38,1 %. V roce 2005 dosáhne úroveň daňového zatížení svého vrcholu a následně bude klesat. V roce 2007 poklesnou obě daňové kvóty pod úroveň daňového zatížení, která byla v České republice roce 2002. Návrhy daňových zákonů, které v tuto chvíli projednává Poslanecká sněmovna, zajistí, aby obě tyto daňové kvóty v roce 2007 klesly pod úroveň daňového zatížení, která zde byla v ČR v roce 2002.
Příjmy z povinných plateb pojistného jsou rozpočtovány v objemu 314 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst o více než 7 % proti jejich očekávanému objemu v roce 2004.
Odhad nedaňových a kapitálových příjmů přijatých dotací bez kapitoly 18 očekává v roce 2005 o 7,3 mld. Kč více, než činí schválený státní rozpočet na rok 2004. Meziroční růst je způsoben zejména očekávanými příjmy z rozpočtu Evropské unie. Příjmy z rozpočtu EU se předpokládají ve výši 30,6 mld. Kč, to je cca o 18 mld. Kč vyšší, než byly příjmy v letošním roce. Jedná se zejména o příjmy z kompenzačních plateb ve výši více než 9 mld. Kč a příjmy ze strukturálních fondů EU na realizaci operačních programů ve výši 5,4 mld. Kč, o příjmy, které jsou určeny na realizaci opatření v rámci společné zemědělské politiky, a to 6,2 mld. Kč na přímé platby zemědělcům, 5,6 mld. Kč na realizaci programu Horizontální plán rozvoje venkova a 3,9 mld. Kč na realizaci tržních opatření.
Očekávané příjmy z rozpočtu EU v této výši jsou zajištěny na straně plánovaných výdajů v oblasti kofinancování, to znamená, jednotlivé kapitoly státního rozpočtu mají v návrhu státního rozpočtu zajištěný dostatečný objem finančních prostředků, který jim umožní čerpat finanční prostředky v rozsahu, o kterém jsem hovořil.
V kapitole Operace státních finančních aktiv se v roce 2005 předpokládají celkové příjmy ve výši 5,1 mld. Kč, z čehož tvoří více než 1,3 mld. Kč odvody původců odpadů na jaderný účet, příjmy z alikvótních úrokových výnosů při emisích státních dluhopisů tvoří 2,1 mld. Kč a příjmy z dividend cca 1,5 mld. Kč.
Nyní bych se chtěl ještě stručně zmínit o struktuře finančních toků mezi Českou republikou a Evropskou unií. Ministerstvo financí provedlo odhad částek, které v přepočtu připadají na jednoho obyvatele ve vztahu k příjmům prostředků EU v letech 2004 a 2005, a naopak, jakou částku Česká republika v těchto letech do rozpočtu EU zaplatí. Z propočtu jednoznačně vyplývá, že výše plateb do rozpočtu EU je v roce 2005 vyšší, neboť odvod vlastních zdrojů za rok 2004 se vztahuje na období od 1. května 2004. Růst příjmů z rozpočtu EU je však v roce 2005 strmější než platby do rozpočtu EU. Kladné saldo příjmů a výdajů ve srovnání let 2004 a 2005 na jednoho obyvatele je v roce 2005 o 50 % vyšší, a dochází tedy ke zlepšení čisté finanční pozice ČR vůči EU.
Nyní mi dovolte, abych se pouze velmi stručně zabýval rovněž výdajovou stránkou státního rozpočtu na rok 2005. Celkové výdaje by měly v tomto roce dosáhnout částky 908,4 mld. Kč. Rozhodující složkou výdajů státního rozpočtu jsou mandatorní výdaje, které jsou rozpočtovány ve výši 483 mld. Kč. Za jedenáctileté období dosahuje jejich průměrný roční přírůstek 9,6 %, jejich podíl na výdajích státního rozpočtu a HDP roste. Z celkových mandatorních výdajů mají největší váhu sociální transfery, které v porovnání se schváleným rozpočtem 2004 rostou o 3,4 %. Jedná se zejména o výdaje na dávky důchodového pojištění, které jsou zapracovány s meziročním růstem o 13,5 mld. Kč. Návrh pokrývá dopad průměrného zvýšení důchodů nařízením vlády od 1. ledna 2005 v rozsahu cca 5,5 %. Rovněž jde o výdaje na dávky nemocenského pojištění, u kterých se uvažuje s meziročním poklesem na 95 %. Předpokladem je, že průměrné procento pracovní neschopnosti nepřekročí 6 %. Výdaje na dávky státní sociální podpory jsou rozpočtovány v úrovni roku 2004. Výdaje na dávky sociální péče jsou nadále rozpočtovány jako dotace do územních rozpočtů, a to ve výši 13,3 mld. Kč.
Odhad výdajů na výplatu podpor v nezaměstnanosti, to je oblast pasivní politiky zaměstnanosti, pro rok 2005 počítá s výdaji ve výši 7,5 mld. Kč. Návrh je založen na předpokladu, že výše průměrné míry registrované míry nezaměstnanosti v roce 2005 dosáhne v příštím roce maximální hodnoty z letošního roku, to znamená 10,3 %. Výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti meziročně rostou a pro příští rok se předpokládají v rozsahu 5,9 mld. Kč.
Na odvody vlastních zdrojů EU do rozpočtu EU je rozpočtována částka 27,3 mld. Kč, to je o 10,4 mld. více než v roce 2004. Na spolufinancování programů hrazených ze strukturálních fondů jsou zapracovány do rozpočtů jednotlivých kapitol výdaje ve výši cca 3,4 mld. Kč. V oblasti strukturálních programů by tedy toto spolufinancování mělo umožnit příliv prostředků v roce 2005 ve výši 12,6 mld. Kč.
Na předfinancování přímých plateb v rámci společné zemědělské politiky EU poskytne státní rozpočet 8,2 mld. Kč, které získá z rozpočtu EU zpět počátkem roku 2006.
Na dorovnání přímých plateb se v návrhu rozpočtu uvažuje s částkou 5 mld. Kč, což představuje doplnění na cca 48,3 % úrovně přímých plateb EU.
Do výdajů na platy pro rok 2005 bylo promítnuto diferencované snížení počtu pracovníků ve státní správě, vyplývající z usnesení vlády č. 624/2003. Počty funkčních míst se snižují proti schválenému rozpočtu na rok 2004 o více než o 3000 funkčních míst.
Výdaje kapitoly Ministerstva obrany jsou rozpočtovány ve výši 53 mld. Kč. Dochází zde ke zvýšení výdajů o 44 %. Výdaje na výzkum a vývoj jsou navrženy ve výši 0,56 %, to je v celkové nominální výši 16,5 mld. Kč.
Vládní rozpočtová rezerva je navržena ve výši zákonného minima, to je v rozsahu 2,8 mld. Kč.
Na realizaci státních záruk v roce 2005 jsou rozpočtovány prostředky v celkové výši vyšší než 22,7 mld. Kč. Tyto prostředky budou počátkem roku 2005 převedeny v souladu s novelou rozpočtových pravidel do fondu státních záruk. Při realizaci státní záruky se příslušná částka převede z fondu státních záruk do příjmu státního rozpočtu a povolí se překročení výdajů a z nich se věřiteli zaplatí.
Výdaje státního rozpočtu na financování programu Reprodukce majetku jsou navrženy v celkové výši 63,2 mld. Kč a ve srovnání se schváleným rozpočtem pro rok 2004 dochází u těchto výdajů k nárůstu o 2,4 %.
V návrhu rozpočtu jsou také zapracovány výdaje ve výši 11,8 mld. Kč s určením na projekty financované z úvěrů od Evropské investiční banky na základě schválených zákonů.
***