(17.10 hodin)
(pokračuje Vrbík)

Já mám jakousi informaci, že se hovoří o zhruba čtyřech měsících, ale myslím, že by to mělo zaznít na mikrofon, aby vláda jasně deklarovala, že je připravena naplnit své programové prohlášení, a deklarovala, do jakého termínu. A potom si myslím, že by bylo velmi vhodné spojit projednávání té novely, která je předložena, a novely, kterou předloží vláda.

Proto se připojuji k tomu návrhu, který zazněl z úst pana Kvapila, a doporučuji možná jen doplnit, resp. ještě vyslechnout stanovisko vlády, ale navrhuji ho ještě doplnit, abychom rozšířili usnesení tak, že navrhujeme přerušit projednávání tohoto tisku do doby předložení vládního návrhu zákona o střetu zájmů, nejdéle však do 31. ledna 2005. Navrhuji dát tam nějaký termín, kterým bychom si ohraničili údobí, do kdy budeme ten návrh přerušovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vrbíkovi. Dále se do obecné rozpravy přihlásil pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážená vládo, dámy a pánové, chtěl bych ocenit práci ústavněprávního výboru, který si s tím dal dost práce, vyřešil některé otázky, které byly předmětem poslaneckého návrhu. Myslím si, že úspěšně.

Jsem rád, že se podařilo vtělit do § 6 jasné vyjádření, tak jak to předložil výbor, že oznámení o příjmech a darech se podává i tehdy, jestliže veřejný funkcionář neobdržel žádný příjem či dar podléhající oznamovací povinnosti. To je prostě jasné ustanovení a je pro každého samozřejmé, že ať měl, či neměl, musí oznámení provést.

Jsou tam ještě dvě další činnosti, kdy se podávají oznámení, a sice oznámení o činnostech, to znamená podnikatelská činnost za sebe a manželku nebo manžela, členství v řídících a dozorčích orgánech, výdělečná činnost atd. To jsou ta oznámení o činnostech. Tam k tomuto zpřesnění nedošlo. Rozumím tomu tak, že v případě, že poslanec, senátor nebo ty osoby veřejně činné nemají žádnou činnost, tak to v tomto případě neoznamují, s tím, že je možné ve veřejné listině, to znamená v obchodním rejstříku, zjistit, zda ta osoba má pravdu, či nikoli. V případě, že nemá, tak už je tam sankční řízení a byla by tato otázka vyřešena.

Totéž se týká oznámení o nemovitém majetku. Rovněž tomu rozumím tak, že pokud u tohoto veřejného funkcionáře nenastala žádná vlastnická nebo další věcná práva k nemovitému majetku, tak toto oznámení nepodává, a to proto, že je možno si to ověřit opět ve veřejné listině, a to v katastru nemovitostí. Aby opět bylo jasno, nebylo-li nic, nedávám žádné oznámení, a v případě, že se zjistí, že v této veřejné listině je uvedeno něco jiného, tak samozřejmě byl tento zákon porušen a nastává opět řízení.

Myslím si, aby nebylo pochyb, proto o tom tady tak hovořím a doufám, že tomu rozumím správně. Pokud bych tomu nerozuměl správně, bylo by dobře, aby někdo řekl, že tomu tak není.

Takže toto činění ústavněprávního výboru velice oceňuji, leč nepodařila se jedna věc, a sice o tom jsme také hovořili v prvním čtení v Poslanecké sněmovně, rozšiřuje působnost tohoto zákona na krajská zastupitelstva, městská zastupitelstva a další orgány a další funkcionáře. Nějak jsme ale pozapomněli na poslance Evropského parlamentu. Já vím, že je to zřejmě otázka komplikovaná a složitá, nicméně jsou to také veřejní funkcionáři České republiky, kteří jsou vysláni volbami do Evropského parlamentu. Koneckonců Česká republika je platí z veřejných prostředků, a tak by měli tomuto zákonu podléhat rovněž. Chápu, že je to komplikovaná záležitost už jenom proto, že asi v té době se nepodařilo zjistit, jak to vlastně v legislativě Evropského parlamentu je, protože bychom neměli jít přes tuto legislativu. Na druhé straně máme soustavně informace o tom, že vláda chystá novelu tohoto zákona v nejbližší době - a tady bych se chtěl obrátit na členy vlády, příp. na pana místopředsedu vlády, jestli by byl tak laskav a potvrdil zde na mikrofon, zda skutečně to vláda připravuje a v jakém termínu. Protože bych chtěl v té souvislosti poprosit, aby ve vládním návrhu novely tohoto zákona byli ti evropští poslanci dořešeni. To je problém, který se v tom krátkém čase nepodařilo dořešit.

To je, dámy a pánové, všechno, co jsem chtěl říci k tomuto materiálu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Vymětalovi. Pan místopředseda vlády Zdeněk Škromach se hlásil o slovo již v průběhu vašeho vystoupení. Takže hovoří místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vážené poslankyně, páni poslanci, zazněly tady dotazy, pokud jde o přípravu vládou zákona o střetu zájmů. Je připravován, po konzultaci s ministrem spravedlnosti by měl být předložen do konce ledna, tak jak tady zazněl dotaz. Do čtyř měsíců by jej vláda měla předložit do Poslanecké sněmovny.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi vlády Zdeňku Škromachovi. Ještě než rozpravu ukončím, chtěl bych připodotknout, že usnesení výboru pro veřejnou správu atd., které doporučuje Sněmovně přerušit projednávání tohoto bodu, by podle mého soudu mělo být modifikováno. Ten návrh by měl být modifikován, že se odročuje projednávání do doby, než vláda předloží, protože v rámci obecné rozpravy druhého čtení se nepředpokládá, nebo jednací řád nepředpokládá přerušení, nicméně v obecných ustanoveních zákona o jednacím řádu je možné podle tohoto pasusu předložit návrh na odročení. Myslím, že to návrh, který předložil pan poslanec Tomáš Kvapil, splňuje.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP