(15.10 hodin)
(pokračuje Zaorálek)
Vzhledem k tomu, že tady v této chvíli není pan ministr Paroubek, slova se ujme místopředseda vlády Zdeněk Škromach. Prosím tedy místopředsedu vlády a ministra Zdeňka Škromacha, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážené dámy a pánové, vážené paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych uvedl druhé čtení vládního návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 211/2001 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 391/2002 Sb., tisk 483.
Vzhledem k tomu, že se jedná o druhé čtení, vše už bylo uvedeno v úvodním slově ministra a se závěry z projednávání ve výboru vás seznámí zpravodaj. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane ministře. Tento návrh jsme v prvém čtení přikázali výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Měli byste mít sněmovní tisk pod č. 483/1 a zpravodajem výboru byl určen poslanec Miroslav Váňa. Požádal bych pana poslance Váňu, aby nám řekl informaci o tom, jak a s jakým výsledkem proběhlo jednání výboru.
Poslanec Miroslav Váňa: Vážený pane předsedo, členové vlády, dámy a pánové, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás nejdříve seznámil s usnesením, které bylo přijato výborem pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, a to 30. září na 37. schůzi tohoto výboru. Usnesení bylo nám všem poslancům rozesláno pod sněmovním tiskem 483/1. Usnesení je tedy následujícího znění:
Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí na své 37. schůzi po úvodním slově dr. Ivana Přikryla, náměstka pro místní rozvoj, a po zpravodajské zprávě poslance Miroslava Váni a po rozpravě doporučuje Poslanecké sněmovně předložený tisk 483 projednat a schválit jej ve znění pozměňovacích návrhů, které jsou obsaženy ve sněmovním tisku 483/1.
Dámy a pánové, vážení kolegové, dovolte mi, abych v rámci své stručné zpravodajské zprávy aspoň se pokusil nastínit charakter projednávání dané materie. Nejprve mi dovolte, abych poděkoval všem svým kolegům, kteří v rámci řádných časových lhůt předložili pozměňovací návrhy, zaslali je výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a umožnili těm poslancům, kteří měli o danou materii zájem, aby v dostatečných časových lhůtách a s potřebnou razancí se těmito pozměňovacími návrhy probrali a rozdiskutovali je. Dovolte mi, abych při té příležitosti poděkoval kolegovi Pavlu Hrnčířovi, Františku Benešovi, Tomáši Kvapilovi, Eduardu Vávrovi, Františku Vnoučkovi a kolegyni Zdeně Horníkové.
Danou materií se opakovaně zabýval výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí, taktéž i podvýbor pro bytovou politiku a v konečné fázi jsme uspořádali na toto téma i odborný seminář. Po všech těchto jednáních ve spolupráci se zástupci Ministerstva pro místní rozvoj jsme zpracovali komplexní pozměňovací návrh a do tohoto materiálu byla vtělena řada pozměňovacích návrhů našich kolegů. Procedurou hlasování o komplexním pozměňovacím návrhu samotném, procedurou hlasování o tom či onom konkrétním pozměňovacím návrhu, který nebyl obsažen v komplexním pozměňovacím návrhu, jsme tak společnými silami vytvořili základ pro naše jednání, pro jednání na výboru pro veřejnou správu.
Jsem vnitřně přesvědčen, že pozměňovací návrhy, které jsou uvedeny do sněmovního tisku 483/1, zkvalitňují předložený vládní návrh, novelu zákona o Státním fondu rozvoje bydlení, a v konečné fázi reagují i na nové prvky nového programového prohlášení nové vlády.
Dámy a pánové, dovolte mi, abych vás pouze upozornil na po mém soudu nejpodstatnější změnu, která provází novou podobu Státního fondu rozvoje bydlení, a to je jeho přechod a proměna na instituci revolvingového typu, na instituci, která využívá v prvé řadě návratných forem finanční výpomoci směrované do bytové politiky. To znamená, že zde dochází k postupnému ústupu od dotací, od dotačních titulů, jako od méně efektivního nástroje podpory bytové politiky. Musím říci, že již v roce 2004 celkový objem těchto dotačních titulů je v padesátiprocentní úrovni oproti předchozím rokům a do budoucího období se skutečně předpokládá soustředění na poskytované úvěry, nízkoúročené půjčky pro mladé rodiny, mladé domácnosti, obecně pro naše mladé spoluobčany.
Úkolem fondu je směrovat investice do bydlení. Není úkolem fondu nahrazovat investory. A pro to, aby fond mohl v plné míře plnit svoji funkci a vykonávat ji efektivně a potřebně v patřičných dimenzích, tak bylo nutné do celkového objemu jeho zdrojů zakomponovat i zákonné pravidelné zdroje. Bez těchto zákonných pravidelných zdrojů by fond neustále balancoval v zajetí svých vlastních finančních prostředků, nemohl by tak dostatečně vykonávat svoji funkci, neplnil by to, co se od něj v důsledku programového prohlášení vlády očekává. Příjem ve formě části výnosů z daně z převodu nemovitosti bude řádově nižší než soudobé transfery z Fondu národního majetku.
Návrh není v rozporu s reformou veřejných financí, naopak plnění tohoto zákonného opatření se odkládá na delší dobu účinnosti, a to konkrétně od 1. 1. 2006.
V materiálu je rovněž kromě jiného reagováno i na další prvky, které jsou obsaženy ve státní bytové politice a v programovém prohlášení vlády, a to je pomoc mladým manželům a mladým rodinám nízkoúročenými půjčkami, nízkoúročenými úvěry. K naplnění tohoto cíle bylo zapotřebí i využít finančních prostředků fondu na pořízení bytu převodem členských práv a povinností v družstevním bytu na pořízení nezbytného stavebního pozemku, který se nachází pod tímto bytem či rodinným domem.
***