(16.50 hodin)
(pokračuje Dundáčková)

Nikdo nám nemůže v tuto chvíli zaručit, že stanovisko Ministerstva financí, ať již tohoto konkrétního náměstka, nebo někoho jiného, bude zítra, za měsíc nebo za několik měsíců stejné. To není problém té konkrétní osoby a možné změny jejího názoru, to je zkrátka problém toho, že to není norma základní právní síly, není to řešeno zákonem.

Čili já vás prosím, abyste ještě než se dostaneme k té problematice možná věcnější, která se týká resortu zemědělství a pana ministra Palase, odpověděl na otázky, zda chystáte nějakou konkrétní úpravu zákona o účetnictví či zákona o dani z příjmů, který by tuto problematiku řešil konkrétně, a jaké kroky jste v této věci podnikli. Sám jste vzpomínal, že vedete nějaká jednání. Já jen podotýkám, že jsem se s interpelací na vás obrátila 11. května na základě podnětu, který jsem dostala někdy v březnu, možná v dubnu, a dnes máme září, říjen, a ten problém bohužel je stále nevyjasněný. Já neprosím o nic jiného než o to, aby se vláda, resp. jednotlivá ministerstva sjednotila ve výkladu a aby měli zemědělci jasno, jak mají postupovat, ať už ten výklad bude pro ně příznivý, či méně příznivý.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, paní poslankyně. Teď bych dal slovo panu poslanci Kučerovi a pan ministr bude reagovat poté. Teď prosím pana poslance Kučeru.

 

Poslanec Miloslav Kučera: Vážený pane předsedo, děkuji za slovo. Pane ministře, dámy a pánové. Pane ministře, velice pečlivě jsem poslouchal vaši odpověď na vyzvání mé kolegyně paní poslankyně Dundáčkové a samozřejmě s vámi nemohu, nemohu souhlasit. Kdyby byla pravda to, co jste zde říkal, že vlastně neexistuje jiná možnost než vést podvojné účetnictví, neexistovali by farmáři v Evropské unii, neexistovali by prakticky ani farmáři, dnes naši největší konkurenti, v Polsku, Maďarsku apod. Ti všichni vedou strašně jednoduchý systém prokazování svých nákladů a příjmů a ti všichni čerpají ze strukturálních fondů a nikdo z nich se necítí být ohrožen, že pak nějaký úředník přijde a kvůli tomu, že nevede podvojné účetnictví, nařídí mu, aby dotace ze strukturálních fondů vrátil.

Myslím, že váš přístup zde skutečně prezentoval buď neochotu vašich úředníků, nebo jejich neschopnost, anebo - a bohužel zde řeknu něco, co možná vyhrotí tuto zatím kulturní diskusi - možná i záměr úředníků této vlády nechat v nejistotě část možných žadatelů o dotace, tak aby se vůbec nepokoušeli o dotace žádat. Myslím, že to by bylo strašně špatné, myslím, že bychom to neměli vůbec připouštět.

Jestliže jste pochopil směrnice a četl je nebo se jimi aspoň zabýval, skutečně nás Evropa nevyzývá k tomu, abychom donutili naše zemědělce, aby bezpodmínečně vedli podvojné účetnictví. Žádá nás pouze o to, aby v systému účetnictví relevantními doklady prokázali účelnost vynaložených prostředků, které ze strukturálních fondů získali. A pokud jsem v této věci pátral i mezi vašimi úředníky, co to vlastně znamená, a bylo mi odpovězeno, že pokud je někdo v systému zjednodušené daňové evidence, tak prakticky ze zákona není povinen vést své doklady takovým způsobem, který pravděpodobně by naplnil nebo může nenaplnit požadavky Evropské komise. To znamená, že tam existuje teoretická možnost, že by si takovýto žadatel na kusu - zvulgarizuji to nebo zlehčím - promaštěného papíru sám napsal, za co co utratil, a dal to do svého systému účetnictví ve formě daňové evidence. Vy sám určitě potvrdíte, že žádný finanční úřad by mu takovýto doklad nezohlednil, že mu zohlední pouze řádné doklady, které vykazují všechny náležitosti dokladů užívaných v podvojném účetnictví. A tím pádem tato teoretická možnost, že by na základě takto prokázaných svých nákladů zdůvodňoval, kam všude peníze poskytnuté ze strukturálních fondů dal, v praxi neexistuje.

Přesto zde dál obhajujete nutnost přechodu na podvojné účetnictví, a sám dobře víte, že pro malé a střední zemědělce je přechod z jednoduché daňové evidence do podvojného účetnictví jednoznačně likvidační. Ale pro vás je jednodušší toto říci, a ne chtít se přít o význam slovíček, nezjišťovat, jak je to v jiných zemích, ať už ve starých zemích Evropské unie, nebo v nově přidružených. Pro mě je fascinující, jak si zjednodušujete práci na úkor životaschopnosti našich zemědělců. Uvědomte si, prosím vás, že svým přístupem se prakticky snažíte naše zemědělce zlikvidovat a otevíráte zde prostor pro farmáře ze zemí Evropské unie, ať už ze starých zemí Evropské unie, nebo našich sousedních zemí, které nově přistoupily. Myslím, že to je jednoznačným praktickým záměrem pro naše zemědělce ven.

Já vás moc prosím, moc prosím, abyste tyto faktické praktické závěry také vnímal a přizpůsobil tomu svoji práci. Jestliže tento problém vznikl na začátku roku a my už jsme dnes těsně před vstupem do čtvrtého čtvrtletí letošního roku a není to vyřešeno, nezbývá mi nic jiného, než to skutečně hodnotit v těch kategoriích, že je to buď naprostou neochotou, nebo neschopností, nebo záměrem vás a vašich úředníků. Myslím, že to nepřipustíte, a proto věřím, že kromě uctivých dotazů na úředníky Evropské unie, aby vám přeložili do češtiny, co které slovíčko znamená, se také postavíte jako zodpovědný úředník této země a vyřešíte to sám. Pokud ne, pěkně vás prosím, podpořte pozměňovací návrh, který načetl Michal Doktor do zákona o lihu, kde vlastně dáváme povinnosti těm daňovým poplatníkům, kteří vedou jednoduchou daňovou evidenci, aby ty doklady, kterými to prokazují, splňovaly veškeré podmínky, které po nás chce Evropa, a problém je vyřešen.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: A teď by se měl ujmout slova ministr financí Bohuslav Sobotka.

 

Ministr financí ČR Bohuslav Sobotka Děkuji, pane předsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, myslím, že věc je zcela zřejmá. Pokud se podíváme na metodiku finančních toků kontroly strukturálních fondů a fondu soudržnosti ze dne 18. května 2004, tam se říká: Koneční příjemci, koneční uživatelé jsou do 31. 12. 2004 povinni vést účetnictví v souladu s národními právními předpisy. Od 1. ledna 2005 musí vést účetnictví ve smyslu zákona o účetnictví všichni koneční příjemci, koneční uživatelé.

Toto je zřejmé pravidlo, podle kterého se musejí zařídit ti příjemci a koneční uživatelé, kteří budou čerpat příslušné finanční prostředky. Není zde tedy žádná nejistota. Je zřetelné, jakým způsobem mají vést účetnictví. Od 1. ledna příštího roku by měli vést podvojné účetnictví; pokud povedou podvojné účetnictví, minimalizují tím riziko, které by mohlo vyplynout z toho, že nebudou schopni příslušným způsobem doložit čerpání finančních prostředků v případě kontroly. Takto je platná metodika.

Pokud by v následujícím období došlo ke změně legislativy, přirozeně je možné na to reagovat úpravou tohoto metodického pokynu, ale v tuto chvíli metodický pokyn vychází z platné legislativy, která dnes v České republice je. Pokud vedeme konzultace, tak pokud budou tyto konzultace úspěšně završeny, projeví se ve změně tohoto metodického předpisu, ale zatím platí změna, kterou jsem zde uvedl, ze dne 18. května letošního roku. To znamená, že je zcela zřejmé, jakým způsobem mají zemědělci postupovat v letošním roce, a je zřejmé, jakým způsobem budou muset postupovat v příštím roce.

Děkuji.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP