(15.00 hodin)
(pokračuje Gross)

V několika případech to byli skuteční úředníci. Například to byli úředníci, kteří vykonávali dozor na okresních úřadech, a bylo zapotřebí, aby dozor v duchu mezinárodních závazků České republiky byl zajišťován státní správou, nikoliv v přenesené působnosti. Takže je pravda, že některá dozorová pracoviště byla přenesena na ministerstva, a dokonce docházelo i ke zřizování některých územních pracovišť těchto ministerstev. V tomto směru je to pravda.

Nicméně také je pravda to, že celková bilance druhé etapy reformy veřejné správy, když budeme hovořit pouze o rušení okresních úřadů a přenosu kompetencí okresních úřadů buď na samosprávy, nebo na státní správu, tak v celkovém saldu znamenala zhruba tisíc lidí, o které ubylo v rámci státní správy placených z veřejných prostředků.

Pokud hovoříme o jiných nárůstech, tak nepochybně existují. Kolega Beneš tady nevyjmenoval třeba Ministerstvo zemědělství, kde také je nárůst. Je to z důvodů v každé kapitole do určité míry specifických. Pokud bych měl například hovořit o Ministerstvu zemědělství, tak je zapotřebí se podívat na to, že v tuto chvíli jsme povinni administrovat z Evropské unie tuším 10 miliard korun, které plynou přes kapitolu Ministerstva zemědělství jako přímé podpory našim zemědělcům. V kombinaci s prostředky národní podpory, které tomu dáváme, tak řád je skutečně někde kolem skoro až 20 miliard korun. A čerpání takovýchto peněz má svá pravidla. Pravidla jsou samozřejmě složitá. Pravidla si vyžadovala určitý nárůst míst, která musí tuto administraci zajistit, ale přesto si myslím, že je pro Českou republiku z celkového efektu lepší, když k nárůstu došlo a Česká republika tyto miliardy korun je schopna zrealizovat, než abychom se tady hrdě bili v prsa, že nezvýšíme v žádném úřadě o jedno jediné místo, ale výsledkem by bylo to, že ušetříme třeba několik set zaměstnaneckých míst, ale přijdeme o sedmnáct osmnáct miliard korun, které musíme administrovat.

Stejně tak je tomu například na Ministerstvu místního rozvoje, které je z hlediska čerpání evropských fondů velmi důležitým místem, dokonce klíčovým místem, stejně tak je tomu na Ministerstvu práce a sociálních věcí, které také čerpá obrovské množství finančních prostředků. Pokud jde o Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, tak tam, pokud se nepletu, nárůst byl způsoben tím, že docházelo k rušení školských úřadů a docházelo k delimitacím, které znamenaly určité posílení i centrálního zaměstnavatele, tedy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Tolik vcelku logické vysvětlení. Pokud ho někdo bude chtít vnímat, tak nepochybně může.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Vidím, že pan poslanec Beneš využije příležitosti.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Děkuji. Pane premiére, velmi mě mrzí, že přesně nevíte, o čem jste teď mluvil. Já jsem hovořil o číslech týkajících se Ministerstva vnitra. V žádném případě ne o počtu policistů. Hovořil jsem o číslech, která jste mi vy posílal, protože vy jste podepisoval jako ministr vnitra příslušné odpovědi na interpelace. Prosím, abychom se nemýlili. Ano, na Ministerstvu vnitra, pane ministře, to bude již v roce 2012, pokud bude pokles o 2 % ročně, na stavu roku 2000. Prosím vás, ODS do toho nemontujte, ta už tři roky ve vládě nebyla. Já vím, že vaše kouzelná klauzule týkající se ODS je úžasná.

Tedy doplňující dotaz. Pane ministře, potom, co jste se dozvěděl, že došlo k nárůstu počtu úředníků v centrálních orgánech o 20 %, přehodnotíte vaši číslovku 2, tedy pokles o 2 % ročně, na číslovku vyšší, anebo opravdu chcete deset let čekat, než vrátíte stav na rok 2000? Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pane premiére, máte dvě minuty.

 

Předseda vlády ČR Stanislav Gross: Vážený pane předsedo Poslanecké sněmovny, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, možná že pan kolega Beneš si myslí, že jsem nevěděl, o čem hovořím, ale hovořil jsem o Ministerstvu vnitra v okamžiku, kdy jsem hovořil o dozorových orgánech. Ano, z okresních úřadů přešlo něco kolem 180 pracovníků z dozorových orgánů okresních úřadů, kteří vykonávají dozor nad přenesenou i samostatnou působností samosprávy v teritoriích. To jsou některá územní pracoviště, o kterých jsem hovořil, že se zřizovala.

Ale největší nárůst pracovníků, zaměstnanců Ministerstva vnitra, na které se odvolával pan kolega Beneš, nečinili tito dozoroví pracovníci, ale dotvořily přesunuté archivy, okresní archivy, z okresních úřadů pod Ministerstvo vnitra. Já nevím, jestli máte pocit, že archivář, který zajišťuje schopnost číst z naší historie, je úředníkem jako takovým. Když si vezmete, že v každém okrese byl takovýto archiv, tak to znamenalo přenesení na Ministerstvo vnitra 72 archivů. Kdyby na každém okresním archivu pracovalo jenom 10 lidí, tak jsme na nějakých 720. Ale v tuto chvíli znovu říkám, že podstatné je, že archivář, člověk, který zajišťuje práci s naším historickým a kulturním dědictvím, přece není úředník. To přece ví každé malé dítě v tomto státě. Neurážejme tyto lidi tím, že se stále snažíme každému vsugerovat, že je úředník, když už v České republice se daří z úředníků dělat něco monstrózního, něco špatného. To je první odmítnutí.

Druhá věc, pokud jde o číslovku 2 %. Opět jedna nepřesnost, která je buď úmyslná, anebo je neúmyslná a je to neznalost. Počet 2 % se netýká zaměstnanců ministerstev, netýká se úředníků, ale všech zaměstnanců vlády včetně policistů, včetně vojáků, včetně hasičů. Přijali jsme závazek, že na přímý výkon nebudeme sahat, takže úbytek v centrálních úřadech bude mnohem větší.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Další interpelaci přednese poslanec Ivan Langer. Prosím, pane poslanče.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane premiére, Česká televize přinesla zprávu, že požadujete prošetření eventuálních vazeb mezi českými politiky a podvodníky s lehkými topnými oleji. Připomínám, že se jedná skutečně o závažné trestné činy a že je zajisté v zájmu celé společnosti, aby pachatelé byli potrestáni, nicméně upozorňuji, že tyto trestné činy se odehrály již před několika lety.

Podle jistého Večeře, který byl odsouzen na 12 let odnětí svobody za zprostředkování vraždy obchodníka s LTO, měli být do celé záležitosti významnou měrou zapojeni rovněž policisté. Mnozí měli být dokonce podílníky ve firmách obchodujících s LTO a na tuto skutečnost Večeř, tedy člověk, který je odsouzen na 12 let a na kterého vy jste reagoval svým prohlášením pro Českou televizi, na tuto skutečnost prý Večeř upozorňoval vyšetřovatele.

Když už tedy, pane premiére, reagujete pro Českou televizi na prohlášení kriminálníka, chci se vás zeptat, proč stejně tak razantně nepožadujete prošetření eventuálního napojení policistů na podvodníky s lehkými topnými oleji.

Za druhé se chci zeptat, pokud platí výpověď tohoto člověka odsouzeného na 12 let odnětí svobody na upozornění vyšetřovatelům na zapojení i policistů do této trestné činnosti, zda bylo za doby vašeho ministrování prověřováno oznámení tohoto člověka o zapojení policistů do obchodu s LTO a s jakým výsledkem.

A poslední otázka, kterou nutně musím položit, zní: Proč vaše iniciativa přichází až teď, co jste předsedou vlády, a co jste vlastně dělal čtyři roky, co jste byl ministrem vnitra? A co dělala policie, za kterou jste byl zodpovědný, po dobu čtyř let, kdy jste stál v čele Ministerstva vnitra?

Děkuji za odpovědi.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Já děkuji za otázku a prosím předsedu vlády Stanislava Grosse, aby se nyní ujal slova.

 

Předseda vlády ČR Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, paní poslankyně, páni poslanci, myslím, že odpověď je přece vcelku jednoduchá. Za prvé, i osoba odsouzená, pravomocně odsouzená ve výkonu trestu, pokud se rozhodne podat nějakou svědeckou výpověď, tak přece není automaticky nevěrohodná jenom kvůli tomu, že ji poskytuje tato osoba. Na to nepochybně nepotřebujeme nikdo nějaké rozsáhlé analýzy, ale vyplývá to jednoznačně z našeho právního řádu. Samozřejmě, že pokud v nějakém čase dojde k situaci, že se objeví nové skutkové okolnosti dané třeba tím, že někdo začne vypovídat, tak v ten okamžik se může rozjet celý řetězec činnosti orgánů činných v trestním řízení.

Já v tuto chvíli nevím, jestli stanovisko, které bylo zveřejněno, bude tak zásadní k tomu, aby došlo buď v nějakém případě k obnově řízení, což nepočítám a nemyslím si, že by to k tomu mohlo vést, ale nevím, neznám nějakou detailní podstatu.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP