(14.50 hodin)
(pokračuje Turek)

Vzhledem k tomu, že bude - předpokládám - v nejbližší době spolu s touto materií branných zákonů zrušena i náhradní civilní služba, domníváme se, že přece jenom by měla být povinnost nejvyšší, to je ochrana a pomoc státu v jeho ohrožení a ve válečném stavu, zachována, vlastně jakási náhrada za odepření vojenské služby tak, aby se občan v rámci svých možností zapojil jiným způsobem do činnosti ve prospěch své země.

Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Prosím pana poslance Vidíma.

 

Poslanec Jan Vidím: Pane předsedo, paní a pánové, v rámci podrobné rozpravy navrhuji, aby se v § 40 slova "1. prosince 2004" nahradila slovy "22. prosince 2004". Jedná se o změnu účinnosti části zákona. Zatímco drtivá většina zákona se navrhuje být účinná k 1. lednu příštího roku, pak v § 38 odst. 1, ve kterém se praví, že vojáci, kteří vykonávají základní službu, budou propuštěni k 22. prosinci 2004, se navrhuje účinnost odlišná. Protože v tuto chvíli tento návrh zákona je v docela velké legislativní tísni vzhledem k lhůtám, které jsou nezbytné pro projednání v Senátu, a ke lhůtám, které má mít k dispozici prezident republiky pro jeho podepsání, pak se domnívám, že je nezbytné, abychom se pokusili v této chvíli všechny účinnostní lhůty posunout co nejdéle, a proto tedy navrhuji změnu z 1. prosince na 22. prosince v § 40.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Prosím pana ministra Kühnla, který se také hlásí do podrobné rozpravy.

 

Ministr obrany ČR Karel Kühnl Děkuji. Vážený pane předsedo, vážené dámy, vážení pánové, hlásím se jako poslanec do rozpravy, protože chci také přednést pozměňovací návrhy. Jak jsem již řekl, jeden se bude týkat pozměňovacího návrhu navrženého v usnesení výboru pro obranu a bezpečnost, a to k té jeho části, která se týká § 20 odst. 5 návrhu branného zákona, kdy změna navrhovaná výborem pro obranu a bezpečnost je uvozena návětím "§ 20 odst. 5 poslední věta se nahrazuje větou" a pak následuje text.

Můj pozměňovací návrh zní, že místo textu "§ 20 odst. 5 poslední věta se nahrazuje větou" bude text "§ 20 odst. 5 předposlední a poslední věta se nahrazuje větou" a dále text výboru pro obranu a bezpečnost.

Dále ve stejné souvislosti - rovněž se to týká otázky právní moci rozhodnutí oborové komise - předkládám pozměňovací návrh k ustanovení § 28 odst. 8 navrženého branného zákona, a to tak, že stávající znění odstavce 8 se nahrazuje tímto textem:

Odst. 8. Odvolání proti přezkumnému rozhodnutí nemá odkladný účinek a projedná se až po ukončení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu.

Je to v logice věci, protože bude-li možné se odvolat proti rozhodnutí odvodní komise, je jistě nezbytné moci se odvolat i proti přezkumnému rozhodnutí.

Dále bych chtěl v této chvíli v podrobné rozpravě navrhnout, a to v souladu s ustanovením § 95 odst. 1 zákona o jednacím řádu, aby byla zkrácená lhůta mezi druhým a třetím čtením pro projednání tohoto zákona ze 72 na 48 hodin, tak aby bylo možné v případě schválení tohoto návrhu navrhnout zařazení nového bodu - třetí čtení branného zákona - na pátek 24. září.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Toť vše. Děkuji. To byl poslední přihlášený do podrobné rozpravě k tomuto tisku. Ještě pan ministr Kühnl. (Jmenovaný hovoří mimo mikrofon.) Ne, to už není. Ta obecná spojená rozprava už skončila. Teď už je jenom podrobná rozprava k tomuto tisku. Ta další rozprava bude zvlášť. Takže toto je podrobná rozprava pouze ke sněmovnímu tisku 682.

Pokud se už nikdo do této rozpravy nehlásí, tak tuto podrobnou rozpravu končím. A protože není o čem dále hlasovat, končím i druhé čtení tohoto návrhu. Nyní se vrátíme zase do přerušeného bodu - tisk 683, který jsme také opustili po obecné rozpravě. Máme i tady před sebou rozpravu podrobnou. (Námitky pana ministra Kühnla z místa.)

Vy jste navrhoval zkrácení lhůty. Omlouvám se, to jsem přeslechl. V tom případě bychom měli hlasovat ještě před ukončením projednávání druhého čtení tisku 682. Byl to návrh na zkrácení lhůty pro třetí čtení ze 72 na 48 hodin. O tomto návrhu budeme hlasovat, jen co zagonguji. Odhlásím vás v této chvíli a prosím, abyste se znovu přihlásili.

Budeme hlasovat o návrhu pana ministra, v tomto případě poslance, na zkrácení lhůty pro třetí čtení ze 72 na 48 hodin. Doufám, že je nás dost.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení té lhůty, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 29. Z přítomných 119 pro hlasovalo 85, proti 22. Takže návrh na zkrácení lhůty pro třetí čtení na 48 hodin byl přijat.

 

Teď snad můžeme ukončit druhé čtení tohoto návrhu.

 

Máme před sebou sněmovní tisk 683 (bod 3), který jsme také opustili před zahájením podrobné rozpravy, kterou v tuto chvíli zahajuji. Hlásí se do ní pan poslanec Karel Kühnl.

 

Ministr obrany ČR Karel Kühnl Vážený pane předsedo, dámy a pánové, i v tomto případě navrhuji na základě § 95 odst. 1 zákona o jednacím řádu zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením ze 72 na 48 hodin.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ano. Hlásí se někdo další do podrobné rozpravy k tisku 683? Pokud ne, tak podrobnou rozpravu k tomuto tisku končím a budeme hlasovat o návrhu, který v podrobné rozpravě zazněl, to byl návrh zkrátit lhůtu pro třetí čtení na 48 hodin.

 

Zahajuji hlasování. Kdo je pro zkrácení této lhůty ze 72 na 48 hodin, stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování má pořadové číslo 30, přítomno bylo 137, pro hlasovalo 85, proti 32, takže návrh na zkrácení lhůty pro třetí čtení byl přijat.

 

Já končím druhé čtení i tohoto návrhu - tisk 683. Děkuji zpravodajovi i panu ministrovi.

 

Máme před sebou

 

4.
Vládní návrh zákona o zrušení civilní služby a o změně
a zrušení některých souvisejících zákonů
/sněmovní tisk 684/ - druhé čtení

 

Z pověření vlády by předložený návrh měl uvést místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach. Prosím pana ministra, aby se ujal slova.

 

Místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážený pane předsedající, vážené dámy a pánové, vážené paní poslankyně a poslanci, vládní návrh zákona o zrušení civilní služby a o změně a zrušení některých souvisejících zákonů navazuje na změnu v rozsahu branné povinnosti obsažené ve vládním návrhu nového branného zákona, sněmovní tisk 682. Je to vlastně tisk, který jsme projednávali před chvílí.

Civilní služba je alternativním plněním, které je občan povinen vykonat, jestliže v souladu s článkem 15 Listiny základních práv a svobod odmítne vykonat vojenskou základní nebo náhradní službu nebo vojenské cvičení.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP