(16.00 hodin)
(pokračuje Gross)

To je nejen mimo hraniční přechody, ale mimo také těch sedmdesát dva míst, která jsou normálními cestami, polními cestami, lesními cestami, po kterých se dá chodit úplně normálně. Takže musím pana kolegu Plachého i ostatní jasně ujistit, že prostě k žádnému zatčení nedojde. Ale jinak to bylo pěkné řečnické cvičení, které může vypadat hezky. A jak by řekl pan ministr Dostál - až se večer na sebe podíváte v televizi, tak určitě budete spokojený.

Pokud jde o argumenty pana kolegy Nečase, tak pokud jde o argumentaci, která samozřejmě musí vycházet z toho, aby bylo používáno silných slov, i když pan kolega Nečas je docela uhlazený, tak ona ta buzerace mu z úst moc nejde, ale v zásadě bych řekl k tomu jednu jedinou věc. Já se docela divím té drzosti, protože jestli někdo zodpovídá za rozdělení Československa, tak jsou to kolegové, kteří sedí v těch lavicích, odkud pochází pan kolega Nečas. Prostě pokud jste, kolegové, rozdělili federaci, tak jste si museli být vědomi toho, že vznikají dva samostatné státy se samostatnou zahraniční politikou a se všemi dopady toho rozdělení federace. Takže samozřejmě je to velmi pěkné, ale v zásadě není možné ztrácet historickou paměť.

Pokud jde o některé další záležitosti, které zde padaly, například Irsko, Velká Británie. Opět, hovořili jsme o tom minule. Velká Británie není členem Schengenu, dokonce ani v tuto chvíli neaspiruje ke vstupu do schengenského prostoru. Je to úplně odlišná právní situace, než je ve vztahu mezi Českou republikou a Slovenskou republikou. Ale mám pocit, že v této sněmovně skutečně argumentovat nemá smysl, protože hon za voliči je samozřejmě nade vše.

Řeknu pouze poslední věc. Pokud se stane, že až do České republiky někdy v roce 2005, v roce 2006 začnou jezdit hodnotící mise, které teprve rozhodnou o tom, jestli Česká republika vstoupí do Schengenu, nebo nevstoupí, to znamená, jestli se definitivně odbourá kontrola na státních hranicích mezi Českou republikou, Rakouskem, Německem, Polskem a Slovenskem, tak jestli ty hodnotící mise budou mít takový závěr, že Česká republika nesplňuje standardy na svých dočasných vnějších hranicích, resp. na svých státních hranicích, tak se může velmi krásně stát, že Česká republika nevstoupí do Schengenu jenom díky tomu populismu, který zde v Poslanecké sněmovně zaznívá. A nevím, kdo z kolegů v této sněmovně si to vezme na triko, že Česká republika bude z tohoto procesu vyčleněna, nebo minimálně se to zdrží. A kdyby někdo z kolegů kritiků se alespoň namáhal zjistit, jak vůbec probíhá vstup do Schengenu - což jsem tedy z rozpravy zjistil, že nikdo o tom nemáte ani ponětí, kolegové - tak zjistíte, že vstup do Schengenu probíhá tak, že každý stát, který se uchází do vstup do schengenského prostoru, je vystaven hodnocení misí, které se skládají ze všech členských států současného schengenského prostoru. Tyto hodnotící mise ze všech členských států 12 měsíců monitorují fungování na státních hranicích, a teprve v okamžiku, kdy všichni členové této komise zkonstatují, že uchazečský stát je hoden vstupu do Schengenu, to znamená, že má ochranu státních hranic na standardech, které jsou požadovány, tak teprve potom je dána šance tomu státu, aby skutečně do Schengenu byl přijat. Nicméně zřejmě o to v této debatě příliš nejde.

Kolegyně a kolegové, v zásadě v tuto chvíli já si myslím, že je to na Sněmovně, jak rozhodne. Každý si musí být vědom své zodpovědnosti.

Jen bych polemizoval s tím, co tady zaznělo z úst například v tuto chvíli se chechtajícího pana poslance Nečase, že nikdo tuto smlouvu nechce. Kdybychom se poslouchali, tak já jsem tady v úvodu říkal, že například město Hodonín se oficiálně táže, jak je možné, že tato smlouva se tak dlouze zdržuje, protože nepřijetí této smlouvy silně komplikuje rozvoj turistického ruchu na česko-slovenském pomezí. Čili minimálně z tohoto příkladu se dá jednoznačně dokladovat, že prostě není pravda, že tuto smlouvu nikdo nechce.

Z té smlouvy se stalo politikum. Ta smlouva, pokud nebude schválena, tak uvidíme, jaké budou dopady. V každém případě to, že na česko-slovenských hranicích se od 1. 5. nic dramatického neodehrálo, je důsledkem toho, že v tuto chvíli stále ještě probíhá ratifikační proces. Je tudíž možné argumentovat tím, že Česká republika svým závazkům dostojí. V okamžiku, kdy bude zřejmé, že Česká republika svým závazkům nedostojí - mimochodem, budeme porušovat Ústavu České republiky, která jasně hovoří, že Česká republika dodržuje své mezinárodní smluvní závazky - tak v tu chvíli může skutečně nastat problém, o kterém jsem tady hovořil při prvním čtení této smlouvy. Nicméně rozhodnutí je na Sněmovně. Já rozhodně nemám v úmyslu "házet hrách na zeď".

Děkuji za pozornost. (Potlesk.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se hlásí místopředseda sněmovny Ivan Langer.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, jsou věci a jsou slova, která když zazní z tohoto místa, nemohou zůstat bez repliky. Proto mi dovolte repliku na vystoupení ministra vnitra Stanislava Grosse.

Bude-li mít Česká republika problémy se vstupem do schengenského systému kvůli neexistenci česko-slovenské smlouvy, není a nebude to vina těch, kteří budou hlasovat proti přijetí této smlouvy. Budete to vina výhradně a pouze toho, kdo připravil takto nekvalitní smlouvu, která jde proti zájmům občanů České republiky, a tím člověkem není nikdo jiný než ministr vnitra Stanislav Gross. (Potlesk z pravé části jednací síně.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: O slovo se hlásí ministr vnitra Stanislav Gross.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, nejlepší by bylo, kdyby nám pan místopředseda Langer kromě laciné kritiky řekl, jak měla být smlouva vyjednána, když je jasně stanoveno, že hranice se mohou překračovat pouze na určených místech. Jak by ji chtěl vyjednat. Možná že je to lepší než takové krásné populistické řeči. (Potlesk.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Ptám se zpravodajky paní poslankyně Kateřiny Konečné, jestli ještě také využije možnosti a vezme si závěrečné slovo.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Děkuji. Já to nebudu nadále protahovat, nicméně mi dovolte říci, že bohužel zde bylo zmíněno mezinárodní právo, ovšem dokument, který by nám jasně určoval smlouvu v takové podobě, v jaké ji pan ministr vnitra navrhuje, tak aby nebyla v rozporu s Ústavou České republiky a aby nebyla v rozporu se základními lidskými právy, nám nebyl předložen. Chtěla bych upozornit opravdu na to, že jsme se zde zabývali pouze jakýmisi nařízeními, navíc z roku 2001. Žádné jiné nařízení nebylo dáno. A v článku 35 aktu o podmínkách přistoupení se píše, že se zřizuje schengenský nástroj jako dočasný nástroj na pomoc přijímajícím členským státům v období mezi dnem přistoupení a koncem roku 2006 k financování činností na nových vnějších hranicích unie pro provádění schengenského acquis a kontrol na vnějších hranicích.

Může mi pan ministr vnitra zdůvodnit, z jakého důvodu byly dány vysoké finanční prostředky všem přistupujícím státům kromě České republiky, Malty a Kypru, když máme zavádět vnější hranici, na kterou potřebujeme dodatečné finanční prostředky, ale která se vnější hranicí nazývá pouze ve výkladu Ministerstva vnitra? Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Zpravodajka paní poslankyně Konečná využila svého závěrečného vystoupení k tomu, že položila otázku. Nevím, jestli na ni bude ještě reakce.

(Ministr Gross z místa: Nebudu otevírat znovu rozpravu.)

Dobře. Tak bych požádal paní poslankyni, aby nám sdělila, jak by navrhovala pokračovat z hlediska hlasování, které nás nyní čeká.

 

Poslankyně Kateřina Konečná: Bylo zde navrženo několik procedurálních návrhů. Byly to tři návrhy na odmítnutí ratifikace, poté je tady návrh pana poslance Holáně podle § 108 odst. 6 na odročení do doby nového projednání smlouvy v zahraničním výboru a dále zde potom bylo navrženo doprovodné usnesení, pakliže sněmovna tuto smlouvu bude ratifikovat. Takže první asi o tom odročení? (Zpravodajka se obrací s dotazem na předsedajícího.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Vy navrhujete hlasovat nejdřív o onom návrhu pana poslance Holáně na odročení do doby projednání. Ještě jednou kdybyste to formulovala.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP