(17.40 hodin)
(pokračuje M. Beneš)

Ale teď se dostáváme do jiné situace. Nejvyšší státní zástupkyně vyhlásí, že na obcích je spousta korupce. Následuje celé tažení proti jednotlivým radnicím. A dovolte, protože pana starosty Mikeše a jeho předchůdce Prince z Českého Krumlova si nesmírně vážím, abych si vzal tyto lidi jako příklad. Bylo jim sděleno obvinění z velmi závažného trestného činu. Z velmi závažného trestného činu. A je velmi zajímavé, že informace šly přímo z centra. Státní zastupitelství na úrovni regionu nesmělo poskytovat informace novinářům. Informace novinářům poskytovalo centrum, tedy tisková mluvčí policie.

Vážený pane ministře, protože můj čas na interpelaci se chýlí ke konci, dovolte, abych vám položil tři otázky. Za prvé, proč jsou informace v této konkrétní kauze Českého Krumlova poskytovány z centra? Za druhé, nedochází náhodou k únikům informací? A konečně za třetí - vážený pane ministře, jste přesvědčen, že je ctěna presumpce neviny?

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Prosím o odpověď ministra vnitra Stanislava Grosse.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, já se musím přiznat, že rozumím té interpelaci, protože samozřejmě že starostové, a především starostové malých obcí, jsou lidi, kteří odvádějí obrovský kus práce a dostávají se mnohdy do velmi obtížných situací. Pokud se podíváme třeba na aparáty, které mají k dispozici starostové malých obcí, tak mnohdy na starostovi zůstávají věci, které se on snaží řešit svým zdravým selským rozumem, a nemá k dispozici týmy právníků a jiných expertů. V tomto směru samozřejmě může docházet k různým pochybením a byl bych velmi nerad, aby to, co je dnes šetřeno, co je dnes také medializováno, mělo vést k odrazení desítek a stovek lidí být ochotni se vůbec angažovat ve veřejné správě. Tady samozřejmě rozumím tomu, že některé věci tohoto typu mohou vést k tomu, že si řada lidí položí otázku, jestli vůbec má smysl se angažovat ve veřejné správě. A znovu říkám, hlavně v malých obcích je to velká řehole, kterou ti lidé přijímají.

Pokud jde o tu konkrétní otázku, která se týkala stíhání starosty a tuším bývalého starosty města Český Krumlov, tak samozřejmě tady bylo položeno několik otázek, na které já musím odpovědět. První, co bylo řečeno, že okresní státní zastupitelství nemohlo poskytovat informace. Já nevím, jak to bylo s okresním státním zastupitelstvím, protože státní zastupitelství nespadají do resortu Ministerstva vnitra. Tady se přiznám, že nejsem schopen přesně odpovědět, ale když se dívám na podklady, které mám k tomu trestnímu stíhání, tak ono to může být dáno tím, že tuto záležitost dozoruje Krajské státní zastupitelství v Českých Budějovicích, což je samozřejmě dáno - teď tedy nevím, protože neznám přesnou kvalifikaci toho podezření - ale buď je to dáno místní příslušností a kvalifikací, která vede k tomu, že dozoruje kraj, případně tam mohlo dojít k tomu, že bylo dozorování přesunuto vzhledem k místní podjatosti na kraj. Nevím přesně, jak ta situace byla, protože to je skutečně věc státního zastupitelství.

Proč informuje - což byla druhá otázka - policejní prezidium. Když se opět dívám na podklady, které mám, tak opět vcelku logická otázka: protože tu věc nevyšetřuje policie místně příslušná, to znamená služba kriminální policie a vyšetřování příslušného okresu, dokonce to nevyšetřuje ani Služba kriminální policie a vyšetřování Krajské správy Policie České republiky v Českých Budějovicích, ale vyšetřuje to celorepublikový útvar, který patří do sestavy policejního prezidia, což je Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality Služby kriminální policie a vyšetřování, což je celorepublikový útvar s teritoriální působností, který nespadá pod příslušné okresy, nespadá pod příslušnou krajskou správu, a je to tak v té konstrukci policie uděláno zcela úmyslně, aby některé druhy trestných činů mohly vyšetřovat i jiné útvary než místně příslušné, a to především z hlediska možných místních vlivů, možné místní podjatosti. Je to tak nejen v oblasti hospodářské a finanční kriminality a korupce; stejná konstrukce je zvolena při vyšetřování nejzávažnějších forem organizované kriminality, to znamená, řeší to Útvar pro odhalování organizovaného zločinu. Stejná konstrukce je zvolena u nejvážnějších drogových deliktů, to zase řeší Národní protidrogová centrála, která také nespadá pod kraje a okresy, a stejně tak teď od 1. 7. vzniká finanční policie, která také nebude spadat pod okresní ředitelství policie a krajské správy. Jinými slovy, to je odpověď na otázku, proč je to komunikováno z policejního prezidia - protože to ani nemůže být komunikováno z okresů, ani z kraje.

Proč jsou poskytovány informace a zda nedochází k úniku a proč není respektována presumpce neviny. Je docela škoda - prostřednictvím paní předsedající, pane poslanče - že nemohl interpelovat pan místopředseda Langer, protože předchozí interpelace pana místopředsedy Langera směřovala přesně tím směrem, proč nebo co nás vedlo k tomu a jak jsme si dovolili omezit informování právě v takovýchto případech. Možná by bylo dobře, abyste si v tomto směru udělali ve své politické straně jasno, co od té vlády vlastně chcete, protože jestli jeden z vašich čelných představitelů nás kritizuje za to, že poskytujeme málo takovýchto informací, a druhý, že poskytujeme mnoho takovýchto informací, je v tom trochu nesoulad.

V každém případě já teď zcela vážně zase, protože jde o vážnou věc, musím říci, že také nemám radost z toho, když se někde občas objevují informace z neuvedených zdrojů, ale údajně ze spolehlivých zdrojů. Mnohdy když to konfrontujeme se skutečnými spisovými materiály včetně mnohdy údajných přepisů odposlechů, tak se ukazuje, že to v těch novinách nebylo uveřejněno tak, jak se to skutečně ve spisových materiálech nachází. Ale souhlasím s vámi, že samozřejmě před sdělením obvinění, kdy v minulosti někdy docházelo ke zveřejňování údajů, je to prostě problém, kdy může docházet k porušování základního principu presumpce neviny. Na druhé straně je zapotřebí se podívat na trestní řád, který ukládá Policii České republiky poskytovat informace o své činnosti. To znamená, v případě, kdy je sděleno obvinění, policie je ze zákona povinna tuto informaci sdělit. Tady je to střet dvou zájmů. Je to na jedné straně legitimní veřejný zájem o informace a informování policie o její činnosti, na druhé straně je tu druhý legitimní zájem o ochranu osobnostních práv, osobnostní integrity, a samozřejmě hledání té správné hranice je velmi obtížné. Na tom případě s kolegou Langerem jsem dokumentoval, že jsme vystaveni dvojímu tlaku, a je to velmi obtížné.

Myslím, že jsem na konkrétní otázky odpověděl, a nemám moc víc, co k tomu dodat.

 

Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji, pane ministře. Pan poslanec Miroslav Beneš s doplňujícím dotazem.

 

Poslanec Miroslav Beneš: Pane ministře, děkuji za vaši odpověď. Nevím, co přesně mělo být obsahem interpelace pana Langera, nemám tak dobré informace, abych s tím mohl polemizovat. To není podstatné. Myslím, že si rozumíme v tom, že konkrétně - a já mluvím o Českém Krumlově, protože nechci rozšiřovat to někam jinam - v tomto případě, nezlobte se, ale hovořit o závažné trestné činnosti, jestliže vše bylo utraceno, jestliže vše je zdokladováno, a já nehovořím o tom, zda byla udělána nějaká chyba, nebo nebyla, já to prostě nevím, ale to není na zatěžování takovýchto orgánů. Ty mají snad proboha jinou práci než honit konkrétního Mikeše!

Protože jste uváděl ty malé obce, dovolte, abych uvedl příklad Nimetic.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP