(11.20 hodin)
(pokračuje Vymětal)

Toto všechno se navrhuje vypustit a chce se, aby zdravotnické prostředky prodával kdokoliv kdekoliv bez jakýchkoliv podmínek. Já si myslím, že tento stav nelze připustit. V žádném případě zdravotnické prostředky nejde vztáhnout na to, že jde o kondomy. Předkladatelé si jistě pamatují nedávnou aféru s kloubními náhradami, které byly použity a nebyly certifikovány. Příště, když to bude volná činnost, může jít o monitory, následně o endoskopy a může dojít samozřejmě vždycky k poškození zdraví pacienta. Takže já mám názor, že dosavadní systém musí zůstat zachován, a v žádném případě ho nevypouštět touto novelou ven.

Z těch dalších návrhů, které obsahuje novela, nevidím důvod, proč by se podle bodu jedna zaváděla legislativní zkratka zakázkový zdravotnický prostředek, když v dalším textu zákona se tento termín nepoužívá a ani není důvod k jeho používání, takže vůbec nechápu, proč je tam navržen.

Bod dvě novely je celkem přijatelný, ale nedodělaný, protože v tom navrženém odstavci 1 písm. a) se sice ukládá povinnost výrobce či jeho zástupce, aby vydal písemné prohlášení, ale chybí tam napsáno o čem. Zřejmě jde o prohlášení o shodě, ale to tam napsáno není.

Přijatelný je ještě bod 9 a účinnost. V zásadě z této novely nezůstává téměř nic a z toho důvodu já naopak navrhuji, aby tento návrh zákona byl vrácen předkladateli k dopracování, protože tam zůstanou jenom ty dvě formální části, které mohou být, a pokud by tento návrh neprošel, tak dávám návrh na zamítnutí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi. O slovo se přihlásil ministr zdravotnictví Jozef Kubinyi a potom pan poslanec Doktor.

 

Ministr zdravotnictví ČR Jozef Kubinyi Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já na rozdíl od svého předřečníka bych chtěl vyjádřit s tímto zákonem souhlas, a to z následujících důvodů. Tento návrh zákona má v podstatě upřesňující a technický charakter, je v intencích Ministerstva zdravotnictví a bude jím dosaženo plné kompatibility s příslušnými směrnicemi Evropského parlamentu a Rady, jeho realizací nebude ohroženo zdraví obyvatel. Navíc zrušení regulace prodeje zdravotnických prostředků bude i v souladu se zajištěním volného pohybu a služeb v návaznosti na vstup České republiky do Evropské unie.

Pokud tedy pan kolega Vymětal dává návrh na zamítnutí, resp. na přepracování, domnívám se, že ty výhrady, které má, se mohou zvládnout v rámci výboru. Pochybuji o tom, že by byly až tak závažné, jak je on tady dával, protože jsem měl možnost se s tím návrhem zákona seznámit, a já rozhodně nedoporučuji, abychom tento návrh zamítali, a také nedoporučuji, aby se nějakým rozsáhlejším způsobem přepracovával. Já k tomu skutečně důvod nevidím. A hlasování ukáže, jak rozhodne sněmovna o dalším osudu tohoto návrhu. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu ministru Kubinyimu. Hovořit bude pan poslanec Doktor.

 

Poslanec Michal Doktor: Já nechci vystupovat k meritu věci, chtěl bych se pouze vyjádřit k té navržené proceduře.

Já bych chtěl nám všem, kolegyně a kolegové, připomenout, že paragraf 90, resp. zrychlené projednávání, je instrumentem, který nemá dlouhého trvání v našem jednacím řádu. My jsme si ho zavedli do jednacího řádu zejména v souvislosti s potřebou projednávat některé vládou předkládané návrhy a zejména v souvislosti s přístupem České republiky k Evropské unii. Už tehdy, při projednávání tohoto návrhu a při projednávání změny, novelizaci, jednacího řádu, jsme si otevřeně říkali, že jediným rizikem tohoto instrumentu je fakt, že může časem utrpět výraznou "inflaci". Nechtěl bych ublížit tomu, že spojím tento výraz "inflace" právě s tímto projednávaným návrhem, ale já jako laik mám pocit, tady došlo právě k tomu, že je-li navrženo zrychlené projednávání a nějaký z poslaneckých klubů využil své právo, právo veta, a toto zrychlené projednávání zastavil, tak je přinejmenším nekorektní snažit se obcházet ho oklikou tím, že někdo navrhne zkrácené projednávání z bariéry 55 dnů až na 5 dní, protože to je něco, s čím jsme vůbec nepočítali, to je něco, co je za hranicí jakési gentlemanské dohody, která tady vznikla právě při zavedení 90 a zrychleného projednávání.

Vy přece sami cítíte, že možným protiútokem je to, co se stalo právě při uzavřeném bodu jednání, návrzích o vydání dluhopisové emise na financování ztráty konsolidační agentury - že se teď zvedne druhý poslanecký klub a že zvedne veto a takto se budeme napříště střídat.

Já bych chtěl zejména předkladatele jakýchkoliv návrhů požádat, aby zvážili využívání paragrafu 90, ale také ty, kteří jsou teď v situaci těch, kteří chtějí podpořit předkladatele, aby nepodstřelovali ta vznesená veta. My samozřejmě se můžeme zvednout a přijít s listinou 50 podpisů, žádat přestávku na jednání klubu, ale to všechno je naprosto zbytečné.

Děkuji. (Potlesk ODS.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Doktorovi. O slovo se přihlásil pan poslanec Karel Vymětal.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, musím reagovat na to, co zde řekl ministr zdravotnictví, protože z hloubi duše s ním nemohu souhlasit. Já chápu, že Evropská unie je založena na volném pohybu zboží, ale, pane ministře, není zboží jako zboží. To bychom mohli potom přehnat tak, že zbožím je i atomová bomba a ta má mít volný pohyb po Evropské unii, ať s ní obchoduje kdokoliv kdykoliv. To přece není možné. Proto také celý vojenský materiál je vyňat z volného pohybu zboží. A já si myslím, že do této kategorie také patří zdravotnické prostředky. To přece není obyčejné zboží. To je zboží, které může poškozovat při jeho nesprávném použití, nesprávných postupech použití, zdraví pacienta. Právě proto to máme jako vázanou činnost v živnostenském zákoně, jsou tam stanoveny podmínky.

Já nevím, jak by se vám líbilo, kdyby vám někdo dal nějakou kloubní náhradu, která je místo z kvalitní nerez oceli udělána z nějakého dřeva, pane ministře, protože to může podle vás prodávat kdokoliv komukoliv, tak by to volně doputovalo až do vašeho kolena. Asi by vám to vadilo.

Proto já vidím, že obsah té novely je vlastně prázdný. Jestliže přijmeme tu tezi vypustit § 18 a ve vazbě na to změnu živnostenského zákona neprovedeme, tak potom z toho zákona nezbývá nic. Když chceme ty dvě formální věci ponechat, nechť se to přepracuje, a pokud ani to se nechce, tak je na místě zamítnutí, poněvadž z toho zákona stejně nic nezbývá.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Karlu Vymětalovi. Další přihlášky do rozpravy nejsou, takže rozpravu končím. Ptám se paní navrhovatelky Milady Emmerové, zdali hodlá vystoupit. Není tomu tak. Paní zpravodajka? Rovněž nechce vystoupit.

Budeme postupovat následujícím způsobem. Pan poslanec Karel Vymětal navrhl, abychom hlasovali nejprve o vrácení k dopracování. V případě, že návrh nebude přijat, o zamítnutí, a pak budeme pokračovat teprve dál. Takže vás všechny přivolám.

Zdá se, že jsou přítomni všichni, kteří se hodlají zúčastnit hlasování.

První návrh, dámy a pánové: kdo souhlasí s návrhem na vrácení k dopracování. Ještě vás odhlásím. Prosím o novou registraci. (Probíhá přihlašování.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP