(15.50 hodin)
(pokračuje Kocourek)

A pokud odečteme metodicky podle nového pozměňovacího návrhu, který přednesla vládní koalice, ztrátu konsolidační agentury z výsledku hospodaření, respektive výdajů státního rozpočtu na příští rok, tak bych připojil třetí důvod, proč je tento návrh předkládán, a to je proto, aby byla zamlžena skutečná podstata deficitu státního rozpočtu na příští rok, aby vládní koalice se dostala do svého kritéria snižování každoročního deficitu, nicméně v rámci celkového hospodaření ke zlepšení nedojde, nicméně toto číslo není tak medializováno jako samotný deficit státního rozpočtu.

Proto považuji tento návrh za zcela účelový a zejména jdoucí proti moderním trendům, které v rámci fiskálních politik a jejich vykazování jsou nastaveny, kde původně tento vlastně návrh rozpočtových pravidel obsahoval zavedení střednědobých výdajových rámců, střednědobých nezávazných výhledů a tak dále, což chápu, což je opravdu v souladu s trendy - ale tento návrh je v přesném protikladu. A opravdu bude pouze sloužit k tomu, aby vládní koalice zvýšila v podstatě deficit, nicméně na papíře tento deficit bude menší. Toto je celá podstata tohoto návrhu.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Reagovat bude pan poslanec Kalousek.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Nechci příliš zdržovat metodickým sporem. Nemohu nereagovat na slova pana kolegy Kocourka. On správně řekl, že to je metodická změna. To není nic jiného než metodická změna. Teď si řekněme, k čemu má metodická změna sloužit. Má sloužit k zamlžování a nedodržování schváleného deficitu, anebo naopak? A my jsme bohužel v situaci praktické aplikace, kdy nyní navrhovaná metodická změna, byť navrhuje situaci vrátit před rok 2000, znemožňuje jakýmkoliv způsobem zamlžit a účetními triky zvýšit deficit v běžném roce.

Abychom tomu rozuměli, řekněme si to konkrétně pro letošní rok. Letošní rok je schválen deficit ve výši 115 miliard. Z toho 19 miliard je ztráta konsolidační agentury. Pokud by snad vláda - a já tomu nevěřím, protože tato koaliční vláda by to neudělala, dokáži si představit vlády s rozpočtovou praxí opoziční smlouvy, které k takovému triku sahaly zcela běžně - podlehla pokušení určitou část z těch 19 miliard na úhradu ztráty konsolidační agentury použít na běžné výdaje v tomto letošním roce, tak to může udělat nikoliv se souhlasem suveréna, který schválil zákon o státním rozpočtu, této Poslanecké sněmovny, ale může to udělat pouze na základě usnesení vlády a usnesení rozpočtového výboru. Já jsem sice velmi pyšný na to, že jsem předseda rozpočtového výboru, ale rozpočtový výbor je méně než sněmovna. Může to udělat méně problematickým procesem, než je schvalování zákona o státním rozpočtu. Aby žádná vláda nebyla vystavena tomuto pokušení, tak je naprosto správné vyndat úhradu ztráty transformační instituce z bilance státního rozpočtu, a tím prostě tato úvaha je dopředu vyloučena.

Nejde o naprosto žádné zamlžování, protože úhrada bude zveřejněna. Dluhopisový program na její úhradu bude zveřejněn a jeho náklady se stanou automaticky náklady dluhové služby. Ale už nikdo nebude vystaven pokušení dělat účetní triky tak dobře známé z éry vlády Miloše Zemana podporované Občanskou demokratickou stranou.

Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Pan ministr Sobotka se hlásil o slovo jako první. (Velký neklid v sále.)

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Pane předsedo, já bych ještě dodal některé věci, které zde možná nezazněly dostatečně zřetelně.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, tento návrh, tak jak je zde předložen, nebere Poslanecké sněmovně žádné pravomoci v oblasti schvalování deficitů. Tento návrh přidává Poslanecké sněmovně pravomoc schvalovat převody špatných aktiv do České konsolidační agentury v okamžiku, kdy tato špatná aktiva ve své hodnotě přesáhnou částku jedné miliardy korun. To je nová pravomoc Poslanecké sněmovny.

Musím říci, že předkladatelé si od tohoto návrhu slibují podobný efekt, jakého bylo dosaženo v oblasti poskytování státních záruk. V minulosti, v 90. letech, bylo pouze v pravomoci vlády, aby poskytovala státní záruky. V té době bylo poskytnuto několik desítek, možná i několik stovek nejrůznějších státních záruk. Rozpočtová pravidla schválená v této Poslanecké sněmovně v roce 2000 zpřísnila podmínky pro poskytování státních záruk tak, že se státní zárukou musí vždy vyslovit souhlas Poslanecká sněmovna. Od té doby klesl počet poskytovaných státních záruk o stovky procent a objem prostředků, na které byly státní záruky vystaveny, klesl rovněž o stovky procent. Toto mělo jednoznačně pozitivní vliv na četnost využívání instrumentu státních záruk ze strany exekutivy.

Obdobného efektu bychom rádi dosáhli v oblasti převodu špatných aktiv do České konsolidační agentury, kdy nyní Poslanecká sněmovna bude vždy projednávat převod aktiv v hodnotě, která přesáhne částku jedné miliardy korun. Toto opatření je podle mého názoru důležitým předpokladem pro to, abychom vůbec mohli jednat o možnosti vyčlenit vykazování úhrady ztráty České konsolidační agentury ze státního rozpočtu jako takového.

Druhým předpokladem, který je rovněž součástí tohoto návrhu, je urychlení ukončení činnosti České konsolidační agentury. Podle stávajícího zákona by měla Česká konsolidační agentura existovat do roku 2011. Do roku 2011 by tedy existovala potenciální možnost převádět špatná aktiva do České konsolidační agentury. Návrh, tak jak je předložen, navrhuje, aby se doba existence České konsolidační agentury zkrátila o čtyři roky, to znamená, že Česká konsolidační agentura by podle tohoto návrhu měla činnost ukončit nikoliv v roce 2011, ale v roce 2007. I toto je důležitý předpoklad toho, abychom byli schopni upravit onu metodiku, o které je zde diskuse.

Třetí důležitý předpoklad, který je rovněž součástí návrhu, říká, že ačkoliv by konsolidační agentura měla existovat pouze do konce roku 2007, pak jakákoliv špatná aktiva by bylo možné převádět do České konsolidační agentury pouze do konce roku 2006. Pokud dnes tento zákon schválíme a pokud ho schválí Senát a podepíše prezident republiky, pak budou v zásadě existovat jenom zbytek letošního roku, rok 2005 a 2006 na to, aby bylo možné podle zákona jakákoliv špatná aktiva do konsolidační agentury převádět.

Uznávám plné právo Poslanecké sněmovny vést diskusi o tom, zda to není termín, který je položen příliš v čase daleko, a zda by termín neměl být položen jako termín dřívější. Přesto pokládám za důležité, že zde bude termín pro omezení převádění špatných aktiv do České konsolidační agentury, a to tak, že absolutně. I to je důležitý předpoklad toho, abychom byli schopni uzavřít agenturu, zaplatit její ztrátu a jednou provždy ji odstranit ze systému českých veřejných rozpočtů, kde představuje významné riziko pro budoucí vývoj českých veřejných rozpočtů, může být nástrojem vlády, která nebude realizovat úspornou politiku. A takováto vláda by mohla Českou konsolidační agenturu kdykoliv přeměnit v nástroj obcházení základních parametrů státního rozpočtu a zajistit to, aby se tyto ztráty hradily až v čase později.

Je velmi důležité říci, že tento princip vyvedení úhrady ztráty ze státního rozpočtu je doplněn i oním dluhopisovým programem, který by měl vcelku komplexně jako celek vyřešit celou ztrátu České konsolidační agentury. To je myslím důležité opatření, které je potřeba také zmínit. Tento zákon máme v prvním čtení na této schůzi Poslanecké sněmovny. Tam se domnívám, že lze také hovořit o zjednodušení, zprůhlednění a ztransparentnění úhrady této ztráty.

Je takřka nemožné prosadit, aby se úhrada ztráty České konsolidační agentury jako celek uhradila v rámci jednoho státního rozpočtu. Já jsem to již jako ministr financí zažil, kdy jsem takovýto návrh předložil, a tento návrh byl odmítnut právě proto, že neúnosně, ale pouze opticky zvyšoval deficit státního rozpočtu na rok 2003.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP