(18.10 hodin)
(pokračuje Novotný)
Jako zajímavý fakt bych chtěl uvést, že objasněnost v Praze se pohybuje pod jednou čtvrtinou.
Pokud jde o objasněné trestné činy, upozorňuji, že vhodnější by bylo používat označení "policií evidované trestné činy, u kterých byl pachatel znám či zjištěn", protože většina trestných činů je oznamována policii včetně podezření na konkrétního pachatele. U hospodářských trestných činů to jsou téměř všechny trestně stíhané osoby. Ta zásluha policie na vysokém procentu objasněnosti hospodářské kriminality je proto jen populistickou manipulací.
Vážený pane ministře, zajímalo by mě, jak se na poklesu neobjasněnosti kriminálních případů podepsalo mistrovství světa v hokeji, kde byli na hlídkování v Ostravě a v Praze využiti i vyšetřovatelé, kteří pak na dobu skoro jednoho měsíce - pokud počítám i jejich přípravu - nemohli plnohodnotně provádět svoji práci. Neexistují jiné složky policie, které mohly být na toto použity?
Děkuji vám za odpověď.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Zbyňku Novotnému za dodržení času pro interpelaci a prosím pana ministra vnitra, aby odpověděl.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Pane místopředsedo, kolegyně a kolegové, nejprve obecně k trendu trestné činnosti.
Za prvé - ta čísla, která tady uváděl pan interpelující poslanec, ta jasně hovoří o tom, že došlo k poklesu trestné činnosti, a mně vždycky tak trochu vadí, že pokud je něco pozitivního, tak se o tom mlčí, a pokud je nějaký ukazatel špatný, tak se mluví jenom o něm.
To první ale, co chci zdůraznit, je, že dochází k poklesu nápadu trestné činnosti minimálně ve srovnání let 2002 a 2003, a za první kvartál tohoto roku mám údaje, které svědčí o stejném trendu.
Pokud jde o pokles objasněnosti, na který je směrována interpelace, tak mezi lety 2001 a 2002 je ten důvod zcela zřejmý a souvisí s tím, že došlo ke změně, resp. k zásadní novele trestního řádu, která vedla ke změně výkaznictví. To znamená, že ten pokles ze 47 na 41 procent, to nelze vnímat jako pokles, který je přirozený bez změny vnějších okolností, prostě došlo-li k nové klasifikaci trestných činů, něco trestnými činy bylo, něco trestnými činy nyní není, samozřejmě jsou to velmi zkreslené údaje.
Pokud jde o pokles o 3 procenta mezi lety 2002 a 2003, ano, to je vážnější záležitost, nicméně i tady existuje vcelku jasné vysvětlení, které spočívá částečně v tom, že došlo ke změně metodiky, a částečně v tom, že došlo ke srovnávání metodiky mezi státním zastupitelstvím a policií. Ale pravda je, že i já jsem z tohoto čísla prostě radost neměl, protože je jasné, že minimálně nedošlo ke zvýšení objasněnosti.
Pro srovnání bych uvedl ještě to, že představa, že 38 procent nebo 40 procent je něco velmi špatného ve srovnání se světem, pak bych chtěl uvést, že ve srovnání se státy, okolními státy Evropské unie jsme na tom spíše lépe. Protože pokud se podíváme např. na objasněnost v Rakousku, ve Francii, ve Velké Británii, v Nizozemí - a mám tady celý soupis - tak tam ta objasněnost se pohybuje v Rakousku 41 procent, přibližně jako v České republice, ve Francii je to 26 procent, ve Velké Británii je to 24 procent ze spáchaných trestných činů, v Nizozemí dokonce 16 procent. A mohli bychom pokračovat dále. Chci tím tedy jenom říci, že to není něco, s čím můžeme být spokojeni. Já s tím spokojen rozhodně nejsem, ale představa, že Česká republika tady je někde na chvostu vyspělých států, ta prostě pravdivá není.
Co je podstatné, je to, že trend roku 2004 - já tu nemám úplně přesná čísla, ale první tři měsíce, první kvartál letošního roku - byl pozitivní nejen v oblasti poklesu, dalšího poklesu trestné činnosti, ale byl také pozitivní ve velmi mírném - zdůrazňuji velmi mírném - ale přesto nárůstu objasněnosti, a to ve srovnání se stejným obdobím, tzn. s prvním kvartálem roku 2003.
Pokud jde o tu otázku, jestli se museli vyšetřovatelé podílet na bezpečnostních opatřeních, to je samozřejmě problém. Policie České republiky je jednotný bezpečnostní sbor, má řádově 45 tisíc policistů, a já si myslím - a je to tak běžnou praxí i ve všech takovýchto celorepublikových sborech - že když přicházejí mimořádné chvíle, tak se zapojují do běžné činnosti i jiné složky, jiné součásti Policie České republiky. Já prostě nevidím důvod, proč policista, který je příslušníkem policie a je zvyklý nenosit uniformu, nechodit v uniformě, proč by nemohl při mimořádných příležitostech být zařazen do bezpečnostních opatření tak, jak tomu například bylo při zasedání Mezinárodního měnového fondu, při zasedání summitu NATO, nebo tak jak tomu bylo teď, při pořádání mistrovství světa v ledním hokeji v České republice. Představa, že příslušníci policie na základních útvarech policie, té uniformované policie, nemají své spisy a nedělají trestní řízení, je mylná. Na každém obvodním oddělení policie jsou vyčleněni policisté, kteří sice nosí uniformu, jsou na základním útvaru policie, ale také ve zkráceném trestním řízení po novele trestního řádu dělají trestní řízení, dokumentují a předkládají spisy státnímu zástupci.
Já bych tu tedy chtěl říci, že samozřejmě vyšetřovatelé jsou v oblasti trestního řízení elitou v policii, tato elitnost je mnou velmi oceňována a uznávána, ale na druhé straně prostě jsou to policisté, a pokud přicházejí nějaké mimořádnosti, tak není důvod, proč nesáhnout po tomto lidském potenciálu. Stejně tak, jako když dochází například k pátrání po nějakém ztraceném dítěti někde v horách, tak to prostě není tak, že budeme nasazovat jenom uniformované složky policie; prostě každý, kdo má ruce a nohy, vyrazí do toho lesa a půjde po tom děcku pátrat, i když je to třeba vyšetřovatel. Je to příslušník policie, který musí v rámci takovýchto mimořádných situací plnit úkoly Policie České republiky.
Tolik tedy k této věci. Nemyslím si, že tato věc se nějak výrazně odrazí na poklesu objasněnosti. Zkušenosti jsou takové, že když se pořádá velké bezpečnostní opatření, což samozřejmě v souvislosti s mistrovstvím světa v ledním hokeji bylo v Praze i v Ostravě, tak naopak nápad trestné činnost klesá, protože sekundárním efektem je to, že je více policistů v ulicích než běžně, což s sebou nese pokles nápadu trestné činnosti. Mohu ale s nějakým odstupem, až samozřejmě budou známa konkrétní data, dát k dispozici přesné údaje, v tom bych problém mít neměl.
Tolik pro tuto chvíli.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Pan poslanec Novotný využije svého práva k doplňující otázce. Prosím.
Poslanec Zbyněk Novotný: Ano, využiji svého práva. Vážený pane ministře, institut interpelací neslouží k poklepávání ministrům po ramenou, proto zde zaznívají samá negativní, a ne pozitivní hodnocení.
Já bych vás ještě rád požádal - mohl byste svá předchozí tvrzení podložit statistikami? Nepředpokládám, že byste ty statistiky měl v současnosti v kapse nebo v rukávu, ale máte možnost mi je do 30 dnů dodat písemně, pakliže budete ochoten.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Než udělím slovo panu místopředsedovi vlády a ministru financí a spravedlnosti musím podotknout, že interpelace neslouží k ničemu jinému než k tomu, aby se vyjasnily věci, které jsou v působnosti vlády, jednotlivých ministerstev. Čili nejde o kritiku nebo poklepávání po ramenou, ale jde o to, abychom si vyjasnili, jak využívá vláda své působnosti.
Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, paní ministryně, dámy a pánové, rozumím tomu, že v interpelacích si nebudeme poklepávat po ramenou, asi by to ani nebylo dobré, nicméně občas říci, že se něco daří, určitě není ke škodě věci.
K tomu, co tady bylo interpelováno a co tady bylo řečeno v té doplňující otázce, chtěl bych uvést jednu jedinou věc v tuto chvíli. Pan poslanec Novotný se ptal, jestli jsme schopni podložit některé věci statistikami. Já v tom nemám sebemenší problém, zpráva za první čtvrtletí je k dispozici, jsou-li na mysli údaje týkající se toho, co jsem říkal o vývoji v průběhu prvního čtvrtletí. Podotýkám jen, že hovořím o údajích za celou republiku. Já jsem v té předchozí interpelaci pana poslance Novotného hovořil o Praze, a v Praze nedošlo k pozitivnímu vývoji v tom druhém ukazateli, v objasněnosti.
***