(16.40 hodin)
(pokračuje Cabrnoch)

Tyto dokumenty jsou jedinými nástroji, kterými Poslanecká sněmovna a její jednotliví členové realizují svůj vztah ke zdravotní pojišťovně. Z toho vyplyne, že všechny tyto dokumenty byly schváleny v Poslanecké sněmovně výraznou nebo úplnou většinou a že případné získávání hlasů jednoho či dvou poslanců je naprostým nesmyslem a každý, kdo se chce s touto skutečností seznámit, tak mohl dávno učinit.

Hlasování o zdravotně pojistném plánu pro rok 2003 proběhlo 17. 4. a ze 164 přítomných hlasovalo pro 124, přitom bylo třeba pouze 83 hlasů, většina 41, Jozef Kubinyi pro.

Výroční zpráva za rok 2002 byla hlasována 7. 4. 2004, přítomno 103 poslanců, pro 69, bylo třeba pouze 52, většina 17 poslanců, Jozef Kubinyi neomluven.

Zdravotně pojistný plán na rok 2002 byl hlasován 26. 3. 2002, bylo přítomno 162 poslanců, pro hlasovalo 131, většina 49.

Výroční zpráva za rok 2001 - 3. prosince 2002, přítomno 148 poslanců, pro 103, většinou 28 hlasů.

Zdravotně pojistný plán na rok 2001 hlasován v dubnu 2001, přítomno 137, schválen 97 hlasy, většina 28 poslanců.

Výroční zpráva za rok 2000, přítomno 97 poslanců, pro 77, většina 28 poslanců.

Zdravotně pojistný plán za rok 2000 hlasován v dubnu 2000, přítomno 180 poslanců, pro 146, většina 55 hlasů... atd.

Promiňte, materiály jsou u mne v písemné formě k dispozici.

Jako další argument mohu uvést čerstvé hlasování o stoprocentním přerozdělení. Vládní návrh zákona obohacený o poslanecký návrh právě pana poslance Kubinyiho přinese v případě jeho prosazení právě Všeobecné zdravotní pojišťovně prospěch více než 2 miliardy korun za rok. Pro tento návrh jsem opakovaně nehlasoval a ani hlasovat nebudu. Kdo z nás tedy více přihrává VZP - já, nebo pan kolega Kubinyi?

Pan Kubinyi jako poslanec ČSSD vyslovuje podezření z konfliktu zájmů ve sněmovně. A já se ptám, z jakého důvodu mu nevadí, že jiný poslanec ČSSD je majitelem společnosti, která je ve smluvním vztahu s VZP a je financována z jejích prostředků. Kromě toho je tento poslanec ČSSD a člen zdravotního výboru této sněmovny dokonce jako revizní lékař přímo zaměstnancem Všeobecné zdravotní pojišťovny, a je jí tedy přímo placen na její výplatní pásce. A proč panu ministrovi nevadí tento konflikt zájmů ani v případě, že tento poslanec je dokonce ustanovován zpravodajem sněmovny při schvalování výroční zprávy nebo zdravotně pojistného plánu. Odpověď je jednoduchá. Osočení z konfliktu zájmů je účelové, nepodložené a ministr jej používá k dosažení jiných svých cílů a k relativizaci svého politického oponenta, a takové praktiky, dámy a pánové, do demokratického parlamentu nepatří. Já opakuji - očekávám od pana poslance Kubinyiho omluvu a jsem připraven tuto omluvu přijmout.

Vraťme se však k obecné politice. Sociální demokracie směřuje své kroky ke zpochybnění polistopadového vývoje ve zdravotnictví. Prosazuje jednotlivé dílčí kroky proti samosprávnosti a konkurenci zdravotních pojišťoven, proti nezávislosti veřejného zdravotního pojištění na státu a proti soukromému podnikání ve zdravotnictví. Útok na VZP, který provádí nový ministr, je součástí této mozaiky. Cílem tohoto útoku je zpochybnění funkčnosti veřejného zdravotního pojištění nezávislého na státu a vláda chce uchopit moc ve Všeobecné zdravotní pojišťovně do svých rukou, vyloučit samosprávné orgány z důležitých rozhodování. Dokladem toho je prosazení práva veta pro představitele státu ve správních radách i prosazování přímých zásahů parlamentu, tedy moci politické, do personálních otázek pojišťovny.

Sociální demokraté postupují proti privatizaci ve zdravotnictví a proti soukromým poskytovatelům zdravotní péče. Dokladem toho je již několik let trvající zvýhodnění státních nemocnic oproti soukromým ambulancím při rozhodování ministrů zdravotnictví o cenách. Vláda trvale prosazuje zvyšování mezd zaměstnanců státních nemocnic, které je realizováno na úkol soukromých poskytovatelů zdravotní péče. Nový ministr chce dokonce vyloučit soukromé zdravotníky ze systému veřejného zdravotního pojištění, jak řekl v Hospodářských novinách minulý pátek. Středočeská sociální demokracie potom organizuje petici občanů proti soukromému zdravotnictví. Včera poslanci ČSSD zamítnutý pozměňovací návrh, který měl umožnit jednoduché účetnictví lékařům, fyzickým osobám, je dalším střípkem do této mozaiky, která je jednoznačně zaměřena proti soukromým zdravotníkům. Soukromí zdravotníci z rozhodnutí poslanců pro sociální demokracii budou jedinými fyzickými osobami s obratem pod 6 milionů, kteří budou muset vést podvojné účetnictví následujících pět let.

Sociální demokraté připravují zrušení konkurujících si zdravotních pojišťoven a přechod zpět na státní zdravotnictví. Již před několika lety zřídili, nutno říci v rozporu se zákonem a věcně nesmyslně pod Institutem pro další vzdělávání, srdce tohoto státního zdravotního systému, Národní koordinační centrum zdravotního pojištění. Do této instituce investoval stát bez jakéhokoliv efektu již mnoho desítek, dokonce možná stovek milionů korun. Nikomu není známo, na co byly tyto peníze použity a s jakým výsledkem. Hodlají pod státní hlavičkou sbírat veškerá primární data od všech zdravotních pojišťoven, lékařů i pacientů. I malé dítě pochopí, o co jde, když se do čela tohoto státního úřadu, který bude mít všechna data od všech zdravotních pojišťoven, staví dr. Jiří Němec, odborník na slovo vzatý, ten, který zakládal tehdy jedinou Všeobecnou zdravotní pojišťovnu.

Dámy a pánové, chci z toho místa ujistit pana ministra i vládu, ale především českou veřejnost, že ODS neustoupí a bude pevně hájit výsledky polistopadového vývoje v Čechách, a to i ve zdravotnictví. Nikdy nebudeme souhlasit s návratem ke státnímu socialistickému zdravotnictví. Budoucnost vidíme v zachování a prohlubování principů samosprávného, na státu nezávislého veřejného zdravotního pojištění. Pevně podporujeme existenci více zdravotních pojišťoven a prosazujeme větší prostor pro jejich vzájemnou konkurenci. Budeme vždy prosazovat privatizaci zdravotnických zařízení, poskytování zdravotních služeb a jejich vzájemnou konkurenci, především v kvalitě. Trváme na zmenšení vlivu státu, na minimalizaci státních zásahů a regulací a na rozšiřování svobodného prostoru pro svobodné podnikání. Na první místo stavíme občana pojištěnce a pacienta. Zdravotnictví tu není ani pro politiky, ani pro státní úředníky, ani pro zdravotní pojištění či pro lékaře. Zdravotnictví je tu pro občany a jim musí sloužit. Tomuto cíli musí být podřízeno vše, tedy i legislativa. Prosazujeme zvýšení práv pacienta, zvýšení jeho informovanosti, jeho možnosti rozhodovat se, jeho práv rozhodovat o svém zdraví, o svém vyšetřování a o svém léčení. K tomu patří individuální účty, zdravotní knížky, k tomu patří právo občana starat se o své zdraví, zakoupit si ze svých prostředků zdravotní péči, patří tam především právo na vyšší kvalitu a vyšší dostupnost zdravotní péče pro každého.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP