(15.40 hodin)
(pokračuje Doktor)

Přesto je všem jedno společné. Žádná ze zemí, které zavedly registrační pokladny, není schopna říci, že existuje přímá úměra mezi zavedením registračních pokladen a navýšením, výběrem, daňového inkasa.

Dovolte, abych se vyrovnal i s argumentem, který uvádí nejenom vláda ve svých vystoupeních, ale i obhájci registračních pokladen a jejich zavedení v České republice, kteří říkají, že například velké země Evropské unie a velké ekonomiky, jako je například Německo, Francie, ale například i Španělsko a Portugalsko, nezavedly registrační pokladny proto, že jejich daňoví poplatníci, plátci daní a povinné osoby mají vyšší daňovou kázeň.

Chtěl bych, myslím a doufám, že naprosto korektně a v souladu s úlohou sněmovního zpravodaje k tomuto tisku, vyzvat nás všechny k jakémusi přirozenému respektu alespoň dvou fenoménů, které si myslím, že jsou nezpochybnitelné. Chtěl bych svá tvrzení doložit tím, že v obou případech existují relevantní číselné dokumenty všech zemí, které říkají:

Za prvé - všichni plátci daní, tedy všichni a všude na světě se snaží platit co nejnižší daně. Tím však v žádném případě nechci říci, že bych nějakým způsobem legitimizoval daňové úniky a případnou souvisejících trestnou činnost. Je to však obecný rys. Neznám nikoho nikde na světě, kdo by jásal z toho, že by platil vyšší daně a že by nějak oslavoval vyšší daňovou povinnost, vyšší daňové odvody.

Druhým - daleko vážnějším tvrzením je fakt, který bych si troufl i podtrhnout, a požádat vás o to, abychom si ho uvědomili o to spíše, a sice, že plátci daní v České republice mají stejnou daňovou kázeň jako plátci jiných zemí. Pokud mé tvrzení budí v někom nevoli, pak dovolte, abych vás ujistil, že podíl nedovybraných daní v České republice je procentuálně naprosto stejný na absolutní částce vybraných daní, jako je to v členských zemích Evropské unie, jako je to v Rakousku, jako je to ve Spolkové republice. Číslo tvoří 3,5 %. Stále stagnuje, je stále stejné. Nemění se a je stejné v České republice jako ve Spolkové republice Německo, jako ve Francii. Chtěl bych poprosit, abychom při vědomí tohoto faktu upustili od naprosto laciných a někdy až hloupých soudů, které naprosto prvoplánově a účelově kriminalizují podnikání v České republice a kriminalizují postup plátců daní u nás.

Dovolte, abych se věnoval části důvodové zprávy, v níž do jisté míry vláda odkrývá původní motivy, pro něž byl tento sněmovní tisk dán sněmovně k projednávání, ale v níž jsou také řekl bych hrubé nepravdy. Dovolte, abych se věnoval zejména jim.

Myslím, že je důležité, že vláda přiznává onen základní motiv svého návrhu, a je jím pouze a jenom závazek uvedený v programovém prohlášení vlády ze srpna roku 2002. Myslím si, že tedy nemůže být považováno za příkrý soud mé tvrzení, že tato vládní předloha je ovlivněna zejména politickou a výhradně politickou objednávkou, a nikoliv faktickou potřebou doplnit stávající systém správy daní a poplatků nějakým dalším instrumentem.

Dovolte tedy, abych vám pro vaši orientaci představil základní instrumenty, jimiž disponuje správce daně při vedení účetních jednotek - plátců daní, k vyšší důkazní kázni, k vyšší kvalitě vedeného účetnictví, ale také k větší daňové kázni.

Základním zákonem o správě daní a poplatků je zákon č. 337/1992 Sb. Jeho současná právní úprava platí od roku 1997. Dovolte, vážené kolegyně a kolegové, abych vás ujistil, že užívá sankční instrumenty, které jsou svou tvrdostí naprosto nesrovnatelné s praxí v okolních zemích, tedy v zemích Evropské unie. Nevím, kdo z vás dokáže z hlavy jmenovat ony sankce, kterými disponuje správce daně, stát v České republice, ale opravdu vás chci ujistit, že penále a pokuty, které může udělit správce daně v případě kolize, v případě toho, že shledá, že chtěl plátce daně skrýt, případně zkrátit svou daňovou povinnost, jsou takové, že několikanásobně, a prosím v řádu desítek desetinásobků i více, překračují to, jaké instrumenty má k dispozici například správce daně ve Spolkové republice Německo.

Podal-li dlužník dodatečné daňové přiznání, je sazba 0,05 % denně. Zjistí-li však nedoplatek správce daně, je základní sazba zvýšena na dvojnásobek. Jinými slovy, úrok z prodlení v takovém případě činí 73 % za jediný rok. Penále je takto počítáno po dobu prvních pěti set dnů, a poté je nedoplatek úročen ve výši 140 % diskontní sazby České národní banky. Při pochybnostech o věrohodnosti důkazních prostředků předložených plátcem daně má již dnes správce daně, tedy stát, možnost užít pomůcek, uložit formou výzvy daňovému subjektu zlepšení důkazní evidenční kázně až po pokuty, které převyšují rovněž běžnou praxi v členských zemích Evropské unie.

Pro další dovození svého tvrzení jsem si otiskl část zákona o účetnictví, tedy část zákona č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů, z něhož vám přečtu § 37, tedy sankce, aby bylo zřetelné, že nejen zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ale i další zákon umožňuje správci daně vést plátce daní myslím si k dostatečné kázni. Účetní jednotce, která: a) nevede účetnictví nebo je nezačne vést ode dne stanoveného pod § 4 odst. 1 až 7, b) nesestaví účetní závěrku nebo nevyhodnotí výroční zprávu, atd. atd., se uloží pokuta ve výši 6 % hodnoty aktiv celkem, tedy aktiv bilance firmy. - Ono 6 % z aktiv, které může doměřit správce daně účetní jednotce, nejsou vůbec žádné malé peníze.

Myslím, že pan ministr financí musí být spraven o tom, že správce daně disponuje takovými pravomocemi, protože pan ministr financí a já jsme autoři novely zákona o účetnictví, které zavedlo právě tento model užívaný v členských zemí Evropské unie. Oba dva jsme spolupředkladateli novely, která tento princip zavedla. Už v té době bylo jasné, že dovolíme-li správci daně, respektive umožníme-li mu používat sankce obvyklé v členských zemích Evropské unie, pak musí dojít ke zmírnění sankcí zákona č. 337/1992 Sb. Fakt, že správce daně disponuje sankcemi v jednom i druhém zákoně, je něčím zcela neobvyklým. Postrádám tedy potřebu zavádět zákonem další systém represe, další metodu zkvalitnění důkazních prostředků na straně plátce daní, protože represí, které může užívat Ministerstvo financí, respektive správce daně už je dost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP