(12.40 hodin)
(pokračuje Exner)

Už bylo připomenuto, že v některých místech jsou desítky, 40 až 80 zájemců na jedno teoreticky volné pracovní místo, které neodpovídá samozřejmě profilu toho, kdo pracovní místo hledá. Na druhém místě uvedl pan ministr Škromach problematiku celoživotního učení a změny kvalifikace, a to i pro lidi kolem 50 let. Také není jasné, jakého se tímto způsobem dosáhne efektu. Vždyť mnozí z těch, kteří absolvují v současné době rekvalifikaci, po jejím absolvování nenajdou pracovní místo.

Souhlasím samozřejmě s motivací podnikatelů k vytváření absolventských míst, ale s konkrétními opatřeními, s konkrétními návrhy, které v této věci byly i v Poslanecké sněmovně i například klubem KSČM předloženy, vláda nesouhlasí a s přípravou nijak nespěchá.

Hovořil o tom, že by vše mělo vést k výraznému snížení, ale jako obvykle neuvádí žádné konkrétní číslo, jakého by mělo být v jakémkoliv časovém horizontu dosaženo. Jak chce potom vláda splnit svůj strategický cíl, kterým je plná zaměstnanost, není naprosto jasné, ani co s touto věcí chce celkově dělat.

Musím uvést, že koncepční dokumenty v této oblasti existují a jsou plné velice dobrých záměrů a slov. Existuje národní program zaměstnanosti od roku 1999. Byly zpracovávány národní akční plány na jednotlivé roky. Bohužel výsledek je, že nezaměstnanost se stále zhoršuje. Pan ministr dále avizuje, že pro období 2004 až 2006, mimochodem kus roku 2004 už máme za sebou, bude národní akční plán zpracován jako jeden pro celé období, ale pochopil jsem z jeho řečí, že ani tam není hlavním cílem skutečně něco udělat s nezaměstnaností, ale předložit ho ke schválení Evropské unii. Slova, slova, slova - a žádná konkrétní čísla, která v této oblasti by mohla platit.

Materiály předložené vládou také informují o tom, že v této oblasti nám nepomůže ani Evropská unie, konkrétně se to konstatuje v odpovědi na interpelaci pana poslance Fajmona, ale je pravda, že už ve zmíněné informaci o situaci na trhu práce v České republice se také konstatuje, že vstup do Evropské unie naší zaměstnanosti neuškodí. Je potřeba říci, že materiál, který jsme obdrželi v březnu, Informace o situaci na trhu práce, rovněž neobsahuje žádné konkrétní údaje, a domnívám se, že je třeba konstatovat, že i jeho rozborová část bohužel je zpracována povrchně a neodpovídá tomu, jaký je konkrétní stav. Za nejvýznamnější důvod dopadu do zaměstnanosti totiž pokládá restrukturalizaci naprosté většiny odvětví a stagnující stav ekonomického cyklu v Evropě, kam směřuje přes 70 % našeho exportu. Vláda ale zatím nevyvíjí dostatečné úsilí k tomu, aby se směřování našeho exportu zaměřilo také na oblasti, kde by mohl být odbyt lépe zajištěn.

Podobně vláda ve stejném materiálu i v dalších materiálech konstatuje, že Česká republika si udržuje tzv. ekonomický růst ve výši mezi dvěma až třemi procenty, což však ale nemůže být v žádném případě spojeno s tím, co by Česká republika potřebovala v rámci dlouhodobé spotřeby. Je tady veliká skromnost, pokud jde o cíle dosahování ekonomického růstu. Je třeba říci, že k tomu, abychom Evropskou unii vůbec dohnali v oblasti ekonomiky i sociální a koneckonců i ve vytváření pracovních míst, je potřeba minimální roční přírůstek hrubého domácího produktu ve výši aspoň 4, ale spíše 5 až 7 %. K tomu nemáme konkrétní návrhy, které by opravdu situaci řešily.

Není také možné souhlasit s tím, že nezaměstnanost je převážně strukturálního charakteru, když v současné době jde již o plošný problém a i v nejlepších okresech nezaměstnanost přesáhla 3 %, přičemž průměr je v současné době mezi 10 a 11 % registrované nezaměstnanosti a skutečná nezaměstnanost je pravděpodobně ještě o něco vyšší.

Vláda nám v materiálu Informace o situaci na trhu práce také předložila část, ve které nás informuje o cílovém stavu nezaměstnanosti v roce 2006. Obracím vaši pozornost právě k tomuto dokumentu. Jaký bude cílový stav nezaměstnanosti v roce 2006, se z něj nedovíte ani v nejmenším. Na druhé straně je tam již zmíněný odhad o tom, že plné tzv. efektivní zaměstnanosti - což nám vysvětlil pan premiér Špidla na této schůzi Poslanecké sněmovny, není plná zaměstnanost - bude dosaženo v období 2005 až 2010. Tím, že jsme se zavázali vstupem do Evropské unie plnit hlavní směry politiky zaměstnanosti a úkoly uložené v rámci Lisabonského procesu, nás vláda informuje o konkrétních cílech, jimiž by mělo být dosažení celkové zaměstnanosti ve výši 75 % - není jasné z čeho - ale pokud by to mělo být 70 % všeho obyvatelstva, pak by to mělo být 7 milionů zaměstnaných osob, což by bylo o 40 % víc, než v současné době zaměstnaných osob máme. Podobně se hovoří o zaměstnanosti žen ve výši 60 %. Máme tomu rozumět tak, že 40 % práceschopných žen bude po dosažení těchto konkrétních cílů nezaměstnáno? Nebo, pane ministře, jestliže hovoříte o tom, že změna v přípravě pracovníků by měla vést i k možné zaměstnanosti věkově starších občanů, kterých se strukturální změny dotknou, ale zároveň se konstatuje, že zaměstnanost by měla být ve výši 50 %, je potřeba tato čísla minimálně naprosto konkrétně vysvětlit.

Jaká je skutečná situace? Čísla, která jsou k dispozici k 29. únoru letošního roku, hovoří o tomto: Celkově při veřejně prospěšných pracích je zajišťováno 4333 pracovních míst, a to celkem nově umístěných od počátku roku 2854 míst. Celkový počet míst je takový, že nevychází ani jedno pracovní místo na jednu obec v České republice, a pokud jde o vytvořená pracovní místa od začátku roku, je to zhruba jedno vytvořené pracovní místo za první dva měsíce roku na dvě a půl obce.

Pokud jde o společensky určená pracovní místa, je stav 13 901 takto vytvořených pracovních míst, ale od začátku roku jen něco málo přes 2,5 tisíce. V chráněných dílnách bylo vytvořeno 180 pracovních míst, počet umístěných uchazečů je 1324. Pokud jde o místa na odbornou praxi absolventů a získání kvalifikace mladistvých, potom celkově počet umístěných na konci měsíce byl 7167 a od začátku roku to představuje 1231.

K tomu je potřeba srovnat, jaký je konkrétní stav. Je to tak, že ještě osm měsíců po skončení řádného školního roku je celkový počet nezařazených absolventů a mladistvých 53 974 a z toho absolventů 47 105. Počet vytvořených míst pro tyto absolventy je tedy naprosto nepatrným zlomkem toho, co by ve skutečnosti bylo potřeba. Samozřejmě, že podobná situace je také u občanů se změněnou pracovní schopností. Zmínil jsem se o počtu míst v chráněných dílnách, ale nezaměstnaných občanů se změněnou pracovní schopností je více než 74 tisíc.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP