(11.30 hodin)
(pokračuje Filip)

Co mně vadí nejvíc. V celém číselníku se nerozlišují takové věci, jako je vysílání rozhlasu a televize, a to ze zákona podle licence, přestože to jinde v zákonech rozlišujeme. Co je ještě horší - nejsme schopni ani rozlišit pohřebnictví a hřbitovní služby. A už vůbec se nemohu nepozastavit nad tím, jakým způsobem je uvedena otázka zdaňování převodu nemovitostí a zdražení bytové výstavby.

Nezlobte se na mě, ale kvalita zákona vůbec neodpovídá tomu, že vláda na ní pracovala dvanáct či třináct měsíců. Můžeme se tedy těšit jedině z toho, že prodávající budou postiženi protievropskou daní, budou si stěžovat v Bruselu, a Česká republika dostane od Evropského soudu pokutu. Nejspíše zaplatíme více, než budeme neoprávněně vybírat na daních.

Připomenu jednu - promiňte mi - úsměvnou scénu z této sněmovny při projednávání. Vzpomeňte si, jak jsme kvůli kondomům vlastně museli přerušit schůzi, že málem padla vláda, protože tři poslanci Unie svobody se rozhodli hlasovat pro pozměňovací návrh, který zařadil do snížené sazby právě prezervativy. Když jsme se vrátili do sněmovny po přestávce, samozřejmě síla vládní koalice umravnila tři unionistické poslance, takže tento pozměňovací návrh byl znovu vymazán. Ale máme v sazebníku, a máme tedy v zákoně stejně sníženou sazbu pro kondomy, a řeknu, v jaké položce. Je to položka předcházení nemocem, tedy výrobky pro předcházení nemocem, zařazená do 40. kapitoly sazebníku celního. Ta obsahuje všechny výrobky z kaučuku, ale to jsou také pneumatiky, duše, hadice a těsnění. Jediným druhem výrobku, který opravdu v celé kapitole může sloužit předcházení nemocím, jsou prezervativy. Leda byste mně chtěli argumentovat tím, že kvalitní pneumatiky zabrání haváriím na silnicích.

Prosím vás, další věc: My jsme samozřejmě usoudili, že mořské delikatesy, jako jsou krabi, krevety, plži, mlži, hlavonožci, korýši, je třeba zatížit základní sazbou. Ale jelikož struktura celního sazebníku byla pravděpodobně tvůrcům zákona utajena, postihli jsme tyto tvory pouze ve stavu živém, nikoliv konzervovaném, takže stejně ty konzervy budou v jiné sazbě. Opravdu vynikající dílo!

Podle direktivy Evropské unie se začnou zdaňovat i zálohy. Nebudu mluvit o známé věci, která se týká bydlení, to znamená záloh na bydlení a těch záloh, které se týkají poskytování služeb souvisejících s bydlením. Zastavím se u největšího problému, který se týká většiny výrobců, a to je zálohované posílání a zálohované účtování obalů, ať už jde o obaly skleněné, plastové, dřevěné nebo jiné, které se skutečně účtují jako zálohy a zúčtovávají se v určitém časovém období. Šestá směrnice Evropské unie říká, že toto období může být dokonce dvanáctiměsíční. My jsme bohužel zapomněli na to, že se nám vytratila možnost účtovat to podle záloh, a budeme to tedy dělat při každém pohybu toho zboží. To znamená, že když pošleme - promiňte mi to - jednu bednu piva, tak zároveň s tím musíme vyúčtovat i daň z přidané hodnoty na bednu, na každou láhev, a tím zatížíme neúměrným způsobem nejen úředníky, ale všechny subjekty.

Direktiva Evropské unie nepožaduje, ale pouze umožňuje, aby členské státy zdanily hmotný majetek, který plátce daně vytvořil vlastní činností při podnikání, pokud by při jeho nákupu neměl nárok na odpočet. Do zákona ale tvůrci zapomněli převzít slova "při podnikání", přestože to bylo předmětem, jak jsem si ověřil, jednání na výboru. Vláda toho nedbala, takže - promiňte mi to - uvedu jeden konkrétní příklad. Podnikající instalatér, který nemá ani tuchy o tom, jak se zachází se dřevem, bude doma pro maminku vytvářet při tom zdražení jinou potravinovou základnu a vyrobí králíkárnu. Ale protože vyrobí hmotný majetek, a jistě bdělý berní úředník zjistí, že má určitou přidanou hodnotu, a on jinde přidanou hodnotu účtuje, tak by mohlo dojít k tomu, že by takový berní úředník tu králíkárnu zatížil daní z přidané hodnoty a její nezaplacení a nevyúčtování přidal k tíži. Jsem zvědav, jakým způsobem se s tím chce pan ministr financí vypořádat.

Promiňte mi to, uvedu ještě hloupější příklad. Pokud manželka toho instalatéra nebude zrovna daňová poradkyně, ale bude například praktický lékař a bude platit daň, tak v neděli, když uvaří knedlíky, což je také mimo jiné hmotný majetek, ten by také mohl být zdaněn. Protože chybí jedno maličké sousloví: "při podnikání".

Prosím vás, to se za tu práci ministerstva a legislativní rady nikdo z vás nestydí?

Dovolte mi, abych se dále nezabýval tím výčtem. Mám ho pouze na deset stránek. Nemá smysl, abych opakoval všechny chyby, kterých jste se dopustili tím, že jste 12 měsíců čekali na to, než nám tuto normu předložíte.

Plátcem daně se stane stát a většina měst a velkých obcí. Nic jste nevyřešili, jenom čekáte to, že Evropská unie, když zjistí, že zákon umožňuje vrácení daní v případě projektů financovaných z nenávratné zahraniční pomoci, ale výslovně vylučuje prostředky z Evropské unie, tak můžeme předpovědět, že Evropská unie sníží svůj podíl na financování projektů o nevrácenou daň, protože nebude chtít ze strukturálních fondů sanovat český státní rozpočet. To vás nenapadlo? To si myslíte, že to nějaký jiný stát udělal? Žádný z těch patnácti států to neudělal!

Je zřejmé, že zvyšování daně z přidané hodnoty nebo její zavádění - a nakonec se k tomu vláda přiznala minulý týden, když zjistila, že nebude mít pohodlnou většinu 101 hlasů - že není vůbec požadavkem šesté směrnice Evropské unie, že to je jenom zbožné přání vlády, jak zajistit financování toho, co by financováno být snad ani nemělo.

Já znovu připomínám, že je mi velmi líto, ale jako právník, tedy nikoliv z ekonomických, ale z právních důvodů, nemohu v žádném případě normu podpořit. Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Dalším přihlášeným je pan poslanec Michal Doktor. A pak jsem dostal ještě přihlášku od pana poslance Grebeníčka. Teď žádám pana poslance Doktora.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážený pane předsedo, děkuji za udělené slovo. Vážení členové vlády, vážený pane ministře financí, já jsem samozřejmě zvažoval, jakou míru argumentace, jaký rozsah sdělení i rozsah práce odvést při dnešním jednání. Je třeba říci, že ODS na půdě Poslanecké sněmovny od 28. listopadu, tedy dne, kdy se projednávala námi projednávaná věc, tedy sněmovní tisk 496 a sněmovní tisk 497, kterým je nový zákon o DPH a zákony související. ODS předkládala desítky, možná stovky pozměňovacích návrhů, které měly jednu jedinou ambici: vyřešit základní kolizi zákona, vyřešit základní nedostatky a stáhnout rozsah změn na tzv. eurominimum. Myslím, že je zbytečné a bylo by ztrátou času i jistou neúctou k průběhu projednávání přebírat všechny argumenty znovu a znovu. A bylo by jistě chybou a zbytečné doplňovat vystoupení pana místopředsedy Vojty Filipa, protože věcně bylo naprosto v pořádku - troufám si říci, že však provedeno v nepravý čas.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP