(12.30 hodin)
(pokračuje Špidla)

Jarní summit dospěl k závěru, že existuje politická vůle, aby Mezivládní konference mohla být ukončena při zasedání Evropské rady na závěr irského předsednictví 17. a 18. června. Česká republika toto stanovisko podpořila s tím, že dohoda o většině dosud otevřených otázek by měla být dosažena v období ještě před volbami do Evropského parlamentu. Považujeme to za podstatný požadavek, aby bylo naprosto zřejmé, na jakém základě se bude v Evropě působit.

Irské předsednictví bylo pověřeno, aby jednak pokračovalo v dvoustranných konzultacích, jejichž nedílnou součástí bude návštěva irského premiéra ve všech účastnických zemích Mezivládní konference počátkem května, a návštěva irského premiéra je stanovena na 22. dubna tohoto roku pro Českou republiku. Irské předsednictví rovněž patrně na přelomu dubna a května obnoví jednání Mezivládní konference v širokém formátu, patrně na úrovni ministrů zahraničí nebo expertů. Svolání mimořádného zasedání Evropské rady se zatím nepředpokládá.

Vláda České republiky vychází nadále z aktualizovaného mandátu, který byl projednán a schválen před prosincovým jednáním Evropské rady. Mandát zohledňuje zájmy České republiky včetně přiměřeného postavení a vlivu v Evropské unii, a vy, vážené poslankyně a vážení poslanci, jste s mandátem seznámeni. Zároveň zohledňuje potřebu, aby v souladu se zásadním zájmem České republiky rozšiřující se Evropská unie efektivně fungovala a mohla splnit očekávání občanů. V mandátu jsou rovněž reflektovány ty otázky, které nadále představují hlavní součásti jednání.

Pokud jde o otázky, jež irské předsednictví identifikovalo jako dosud otevřené, vláda České republiky v souladu se svým mandátem vychází z následujících stanovisek. U ustanovení podmínek pro přijímání rozhodnutí při hlasování kvalifikovanou většinou vláda souhlasí s tím, že výsledné řešení bude založeno na změně systému dvojité většiny - na změně systému dvojité většiny, tedy většiny zemí a většiny obyvatelstva. Nadále považuje za správné a účelné, aby limity pro přijetí rozhodnutí u obou kritérií byly stejné, což v hantýrce jest slovo paritní, a to nejlépe v rozmezí 50 až 60 %, kde možnosti tvoření koalic jsou největší.

K principu dvojité většiny se dá přistoupit ze dvou pohledů. První, zda v kvalifikované většině dáváte přednost proti tomu, aby se snáze vytvářely koalice, které jsou schopny něco prosadit, či naopak zda dáváte přednost, aby se vytvářely koalice, kterými lze snáze něco blokovat.

Česká republika v souladu se svými zájmy zastává názor, že Evropská unie má být efektivní a že je třeba na pojem efektivita klást velký důraz a neklást tak velký důraz na možnosti blokování. Toto stanovisko sdílí řada zemí, zatímco jiné podporují zachování stávajícího návrhu, který předložil Konvent, a tento návrh je 50 % zemí, 60 % populace. Anebo například souběžné navýšení obou limitů, například 55 % zemí a 65 % populace. Pokud jde o rozsah aplikovaného většinového hlasování, Česká republika v zásadě podporuje vymezení rozsahu většinového a jednomyslného rozhodování podle návrhu Konventu.

V některých citlivých oblastech, jako je například finanční perspektiva, což v zásadě je jakoby rozpočet Evropské unie, vlastní zdroje či daně, preferuje Česká republika zachování jednomyslného rozhodování. U komise vláda považuje nadále za správný výchozí princip, kdy každá země bude nominovat jednoho plnohodnotného komisaře, přičemž případné budoucí zmenšení komise v rozšiřující se Evropské unii - Smlouva z Nice schválená v referendu předpokládá, že rozšíří-li se Evropská unie o Rumunsko a Bulharsko, přejde se k systému patnácti komisařů, čili už nebude dodržen princip "jedna země - jeden komisař". Česká republika je tedy názoru, aby takovéto zmenšení komise bylo spojeno se zavedením rovnoprávného systému rotace členských zemí při nominování komisařů.

Nedáváme přednost strukturované komisi ani přednost nějakým superkomisařům. Uvnitř komise musí platit zásada rovného postavení všech komisařů. Tyto premisy irské předsednictví rovněž považuje za základ pro výsledné řešení.

U Evropského parlamentu vláda podporuje, aby dolní hranice pro počet mandátů nejméně lidnatých zemí byla zachována na pěti podle současné smluvní úpravy, nikoliv na čtyřech podle úvahy Konventu. Zároveň by se však neměl dále zvyšovat celkový počet mandátů v Evropském parlamentu a případné přerozdělení by nemělo jít výhradně na úkor středně velkých zemí.

Z pohledu České republiky lze v ostatních otázkách navázat na práci italského předsednictví a z té ostatně vychází také irské předsednictví. Chci celkem s přesvědčením říci, že považuji italské předsednictví za předsednictví, které sice nebylo korunováno konečným úspěchem, ale bylo předsednictví prospěšné, které zakládá možnosti pro budoucí úspěch.

Do konce dubna bude dokončena právní revize celé primární základny Evropské unie, která doplní již na podzim připravenou právní redakci návrhů evropské ústavní smlouvy. Schváleny by měly být také návrhy shrnuté do balíčku neinstitucionálních opatření, které byly připraveny pro prosincové zasedání Evropské rady. Součástí tohoto balíčku jsou také návrhy na uspořádání předsednictví v Radě EU, na konkrétní zasazení postu ministra zahraničí do celkové institucionální struktury unie, a oba tyto návrhy byly na podzim předmětem jednání Rady a dosažený výsledek odráží stanovisko České republiky.

Vláda České republiky, stejně jako vlády všech účastnických zemí Mezivládní konference, považuje za možné i důležité, aby Mezivládní konference byla v závěru irského předsednictví uzavřena a evropská ústavní smlouva byla přijata. Dosavadní postup irského předsednictví vláda oceňuje a věří, že povede k všeobecně přijatelnému výsledku, který zajistí efektivní fungující unii schopnou obstát ve výzvách počátku tisíciletí.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych se s vámi rozdělil o celkový pocit z jednání, která jsem absolvoval. Jasně se odehrávala pod vlivem útoku v Madridu. Evropa si na tomto brutálním a zločinném činu znovu uvědomila, že nelze dosáhnout cílů pro jeden každý stát a že nelze dosáhnout uhájení evropských hodnot bez efektivní a účinné evropské integrace.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP