(13.20 hodin)
(pokračuje Kučera)

Nejen v poznání možných dopadů této politiky na české zemědělství a na ekonomiku České republiky, ale možná - a na základě rozborů, které jsem říkal, že chybějí - můžeme také získat i změnu "zemědělské politiky" pana ministra Palase.

Zpráva je bohužel již dlouho vytištěná a už velice dlouho předaná veřejnosti. Nevím, jak je to možné, když není schválená, a byla přitom jako oficiální dokument rozdělena mezi veřejnost. Spíše si myslím, že na základě toho, že prakticky vytištěná a rozmnožená byla a byla dána veřejnosti jako oficiální dokument, že ji dnes pravděpodobně, dámy a pánové, schválíte. Pomůžete tím vlastně zabránit vzniku jakýchsi škod, protože rozmnožení a zveřejnění dokumentu, který není schválen, by se pak skutečně dalo kvantifikovat jako vytvoření škody a někdo by ji musel zaplatit, a eliminujete tak jakési vytvoření nebo čin podvodu na veřejnosti.

Ale já si myslím, že správné tuto zprávu schválit není. Pokud ji ale schválíte, dávám návrh na usnesení:

1. Poslanecká sněmovna žádá vládu České republiky, aby vypracovala a sněmovně předložila

a) rozklad předpokládaných dopadů převodu zemědělských podpor a dotací na formu zjednodušených plateb na změny v celkové produkci jednotlivých farmářských komodit v České republice;

b) rozklad předpokládaných dopadů celkového navýšení poskytovaných podpor zemědělcům na vývoj farmářských cen jednotlivých komodit, cen zemědělských pozemků, nájemného, cen služeb a mezd v zemědělství a předpoklad možného vyprovokování zájmu investičních skupin o nákup zemědělské půdy;

c) odhad současného podílu zemědělské půdy ve vlastnictví cizozemců dle jednotlivých kategorií a regionů a očekávaný nárůst podílu do roku 2015.

2. Koncepce resortní politiky Ministerstva zemědělství na období před vstupem České republiky do Evropské unie, schválené usnesením vlády České republiky č. 49 z 12. ledna 2000 a realizované od roku 1999 nevedla k dosažení potřebné konkurenceschopnosti a stabilizaci českého zemědělství před vstupem naší republiky do Evropské unie.

Dámy a pánové, děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Pane poslanče, děkuji vám, nicméně vám chci připomenout, že jsme ve všeobecné rozpravě a že bude třeba, abyste své návrhy ještě alespoň připomenul v rozpravě podrobné.

Ptám se, zda se někdo další hlásí do všeobecné rozpravy. Vidím, že nikdo. Všeobecnou rozpravu končím.

Předtím než vyhlásím přestávku na oběd, ptám se pana ministra a pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit teď se svými závěrečnými slovy k všeobecné rozpravě. Po závěrečných slovech vyhlásím přestávku. Prosím, pane ministře.

 

Ministr zemědělství ČR Jaroslav Palas: Paní předsedající, dovolte mi, abych krátce reagoval na obecnou rozpravu. Nebudu reagovat na slova pana poslance Kučery, neboť jeho vystoupení mi připomíná vystoupení jistého předsedy odborové organizace, který začal, když se postavil za mikrofony, křičet do sálu: "Proboha, nejezte chlebíčky, jsou všechny otrávené!" Všichni se zarazili a přestali chlebíčky konzumovat, než zjistili, že se dotyčný zbláznil.

Nyní mi dovolte reagovat na slova stínového ministra ODS pana poslance Papeže. Pan kolega Papež má skutečně pravdu, že naše zemědělství je a bylo v minulosti silně podkapitalizované. V roce 2001 plusový výsledek byl ovlivněn mimořádnou dotací, mimořádným přílivem peněz na sucho 5 mld. Kč. V tom má pravdu. Souhlasím s ním, že minimálně po dobu 12 let bylo české zemědělství silně podkapitalizované. Dotace do agrárního sektoru byly ovšem limitované možnostmi našeho národního rozpočtu. Jaká opatření jsme učinili? V této chvíli jistě zaznamenal pan kolega Papež, že kapitola Ministerstva zemědělství oproti roku 2003 se zvýšila o více než 10 mld. Kč, je v této chvíli zhruba na 25 miliardách korun.

K poklesu cen, o kterých hovořil, a co jsme pro to udělali, chci říci, že Ministerstvo zemědělství není cenovým úřadem, nemůže stanovovat ceny, nemůže předepisovat ceny. Máme omezené nástroje na to, abychom ceny regulovali prostřednictvím Státního zemědělského intervenčního fondu, který de facto dosud reguloval pouze dvě komodity, a to mléko a obiloviny.

Velmi mě mrzí kritika připravenosti naší republiky na vstup do Evropské unie. Pan poslanec Papež citoval zprávu z června nebo z července loňského roku. Tato zpráva v podstatě neodpovídá skutečnosti, ve které se nacházíme. Ne naší vinou jsme museli změnit systém, kdy jsme sloučili dvě platební agentury. Byla to bohužel právě ODS, která blokovala zákon o zemědělství. Ano, byli to senátoři ODS, kteří blokovali zákon o zemědělství, kdy jsme vlastně nemohli zahájit v příslušném období akreditační proces naší agentury. V této chvíli je agentura před akreditací a mohu říci zcela zodpovědně, že resort zemědělství je pro vstup do Evropské unie z pohledu institucí, které zabezpečí přísun peněz z Evropské unie, plně připraven.

Chtěl bych dementovat to, co zde bylo řečeno, že nevyčerpáme finanční prostředky, nebo že nejsme schopni čerpat finanční prostředky z Evropské unie. Naši zemědělci o žádné prostředky nemohou přijít, protože systém je založen na kofinancování a předfinancování. Systém je založen na tom, že my ze svých zdrojů finanční prostředky vyplatíme a následně tyto finanční prostředky přijdou z Evropské unie. Jen pro informaci pana stínového ministra Papeže bych chtěl říci, že v této chvíli vyplácíme platby na plochu v rozsahu 5,2 mld. Kč. Mám naději, že zhruba do poloviny října tohoto roku budou vyplaceny finanční prostředky na HRP, což je něco kolem 6 mld. Kč, a na přelomu let 2004 a 2005 bude vyplaceno dalších 5 mld. Kč, to znamená, že naši zemědělci o žádné finanční prostředky nepřijdou.

Jediný, kdo tady projevuje obavu o naše zemědělství a vstup do Evropské unie, je pan kolega Papež a pan kolega Kučera. Naši zemědělci jsou potichu, protože v této chvíli jim chodí na účty finanční prostředky z Ministerstva zemědělství. Byla to velká práce, kterou jsme odvedli, 60 % práce a přípravy odvedl resort zemědělství z celkového objemu práce, ať už legislativní práce, ať už z pohledu budování institucí, které zabezpečí finanční prostředky. Je to platební agentura, jsou to registry půdních bloků, registry zvířat, kontrolní systém. Já jsem přesvědčen, že pan kolega Papež dobře ví, o čem hovořím. Tyto věci jsou vybudovány. Je to otázka dnů, kdy platební agentura bude akreditována. Chceme předvést poslancům zemědělského výboru, jak ten systém funguje. Ten systém, který jsme zavedli, je nejlepší v této republice. Mohu říci zcela zodpovědně, že ani armáda, ani policie nemá takový systém, jaký má Ministerstvo zemědělství.

Chtěl bych tedy dementovat to, že jsme pro vstup do Evropské unie nepřipraveni. Věta, že nás to zařazuje na poslední místo zemí desítky, není pravdivá.

Co se týče finančních prostředků vynakládaných na vstup do Evropské unie, jsme maximálně hospodární. Jen pro vaši informaci, platební agentura v Maďarsku má kolem tisíce lidí, naše má 650 lidí a zhruba o třetinu méně jsme vynaložili na vybudování této platební agentury oproti jiným zemím z desítky.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, kolegyně a kolegyně. Já si nyní dovolím před podrobnou rozpravou přerušit projednávání tohoto bodu. Avizovala jsem polední přestávku od čtvrt na dvě, ale poněkud jsme to protáhli. Polední přestávka bude do tří hodin.

Odpoledne budeme zahajovat pevně zařazenými body, což jsou třetí čtení zákonů o zaměstnanosti. Členům organizačního výboru připomínám, že za 10 minut začne jednání organizačního výboru. Všem vám přeji dobrou chuť.

 

(Jednání bylo přerušeno ve 13.30 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP