(11.30 hodin)
(pokračuje Exner)

Musím konstatovat, že souhlasím s tím, že bychom neměli nic blokovat a že je to pro nás prospěšné, ale musím upozornit na nepořádky, které jsou na příslušných ministerstvech v tom, že tři roky trvá, než se dostane dokument do Parlamentu, a pak se spěchá, aby byl schválen.

Musím také konstatovat, že v dokumentu není vysvětlen dostatečně přehledně právě vstup v platnost původní dohody a provozní dohody a jejich nově přijatých změn. Podle článku dohody by měl být uplatněn čl. 15 odst. d) a e) tedy 90 dnů po oznámení depozitáře, kterým je vláda USA, o schválení přijetí nebo ratifikací změn ve dvou třetinách států, které byly členy k 17. listopadu 2000. Bohužel tím, že se v důvodové zprávě vůbec neodvoláváme na současný stav, tato nejasnost trvá.

Protože podstatou nově přijatých změn je transformace dosavadního Intelsatu do soukromé společnosti INTELSAT Limited poskytující služby na obchodním základě a vytvoření nové mezinárodní telekomunikační družicové organizace ITSO jako nástupce původní organizace v podstatě s dozorovými pravomocemi, je to promítnutí aktuálního trendu privatizovat veřejné služby, se kterými obecně naše strana a mnozí další nesouhlasí. Mezi hlavními zásadami je sice nediskriminační přístup k systému provozovanému soukromou společností, ale podle základního pravidla obchodní tvorby zisku mohou mít chudší země problém, zda z ekonomických důvodů systém využívat. Tato zásada je také v rozporu s další zásadou poskytovat služby zákazníkům obsluhujícím tísňová volání. Není jasné, která zásada bude mít přednost, když takový zákazník bude mít problém s placením za poskytnuté služby. Avšak jiná možnost pojetí nebo neprovedení změny není v našich silách.

Doporučuji proto, aby dokumenty byly projednány ve výborech, a koneckonců doporučuji i jejich přijetí, protože je to v zájmu České republiky. Chtěl bych ještě jednou však upozornit na zbytečné nedostatky, které kolem projednávání těchto dokumentů vznikly.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Václavu Exnerovi. A nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Obecnou rozpravu tedy končím.

Pokud pan ministr nebo pan zpravodaj nechtějí využít svého práva závěrečného slova, tak se budeme zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak.

Pokusím se přivolat všechny, kteří chtějí hlasovat, a zároveň vás také na žádost z pléna odhlašuji a prosím vás, abyste se znovu zaregistrovali svými identifikačními kartami.

 

Zahajuji hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby tento návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

V hlasování pořadové číslo 316 z přítomných 100 poslanců pro 96, proti nikdo. Návrh byl přijat. Konstatuji, že tento vládní návrh zákona byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.

 

Dalším bodem je bod 73, kterým je

 

73.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky
k vyslovení souhlasu s ratifikací Antidopingová úmluva (č. 135)
a Dodatkový protokol k Antidopingové úmluvě (č. 188)
/sněmovní tisk 538/ - prvé čtení

 

Předložený návrh uvede ministryně školství, mládeže a tělovýchovy paní Petra Buzková. Prosím, paní ministryně.

 

Ministryně školství ČR Petra Buzková: Vážená paní předsedající, členové vlády, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte mi, abych uvedla vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení souhlasu s ratifikací Antidopingová úmluva a Dodatkový protokol k Antidopingové úmluvě. Jedná se o multilaterální úmluvy Rady Evropy v oblasti boje proti dopingu.

Řešení problematiky dopingu na mezinárodní úrovni je závažným úkolem posledních let. K podpisu Antidopingové úmluvy č. 135 dala vláda souhlas na zasedání dne 4. ledna 1995 svým usnesením č. 12/1995. K vlastnímu podpisu došlo 28. dubna 1995 a úmluva pro Českou republiku vstoupila v platnost 1. června 1995. Dodatkový protokol nebyl předmětem vyjednávání. Byl na základě návrhu monitorovací skupiny pro boj proti dopingu projednán a schválen všemi orgány Rady Evropy a členské státy byly vyzvány k jeho podpisu. Na základě usnesení vlády ze dne 4. září 2002 č. 850 Dodatkový protokol za Českou republiku podepsal s výhradou ratifikace na základě zmocnění vlády a prezidenta České republiky můj náměstek pro mládež a tělovýchovu Ing. Karel Hrdý dne 12. září 2002 ve Varšavě.

Účelem úmluv, zejména Dodatkového protokolu, tak jak je uvedeno v předkládací zprávě, je harmonizace boje proti dopingu ve sportu, prohloubení spolupráce mezi signatářskými zeměmi, standardizace dopingových kontrol a uznání autority světové antidopingové agentury World Antidoping Agency, založené z podnětu Mezinárodního olympijského výboru.

Materiál byl vnitrostátně projednán s Ministerstvem zahraničních věcí, Ministerstvem financí, Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem vnitra. Na základě výsledku připomínkového řízení bylo doporučeno, aby Antidopingová úmluva sjednaná v roce 1995 jako vládní smlouva byla podle současně platné legislativy související s novelizací článku 49 Ústavy České republiky předložena společně s Dodatkovým protokolem k Antidopingové úmluvě jako smlouva prezidentská, vyžadující vyslovení souhlasu Parlamentu a k následné ratifikaci prezidentu republiky.

Podrobnější důvody předložení Antidopingové úmluvy a Dodatkového protokolu k Antidopingové úmluvě jsou uvedeny v předkládací zprávě.

Pro vaši informaci bych v závěru ráda uvedla, že Senát Parlamentu České republiky tento materiál 22. ledna již projednal a vyslovil souhlas s ratifikací Antidopingové úmluvy a Dodatkového protokolu k Antidopingové úmluvě. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji paní ministryni a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní Eva Nováková.

 

Poslankyně Eva Nováková: Vážená paní předsedající, vládo, dámy a pánové, dovolte, abych pronesla několik slov k vládnímu návrhu na ratifikaci Antidopingové úmluvy a Dodatkového protokolu k této úmluvě.

Vláda České republiky se rozhodla přistoupit k Antidopingové úmluvě již v lednu 1995, přičemž k vlastnímu podpisu smlouvy došlo o tři měsíce později. Dodatkový protokol, který úmluvu konkretizuje, byl za naši stranu podepsán v září 2002. V obou případech zatím nedošlo k ratifikaci.

Hlavním účelem této úmluvy, jak už její název napovídá, je zajištění mezinárodní koordinace boje proti dopingu, vydávání jednotného seznamu zakázaných dopingových látek, harmonizace činnosti antidopingových laboratoří a dopingových kontrol při soutěžích, vypracování společných postupů při disciplinárních řízeních, vytváření podmínek pro sjednocování legislativy v této oblasti a další.

Zpočátku se tato úmluva vztahovala zejména na členské státy Rady Evropy, jejíž orgány vypracovaly a schvalovaly konečné znění textu, ale v současnosti se prosazuje snaha rozšířit signatářské země i mimo Evropu. V neposlední řadě se také jedná o prohloubení autority Světové antidopingové agentury.

Ještě dodávám, že výpovědní lhůta k této úmluvě a jejímu dodatku činí šest měsíců a že ratifikace nepřinese zvýšené nároky na státní rozpočet.

Není zde rozpor s dalšími mezinárodními závazky České republiky ani s evropským právem. Proto doporučuji postoupit sněmovní tisk č. 538 do druhého čtení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji paní poslankyni Evě Novákové a nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou přihlášku. Ptám se, zda se někdo hlásí z místa. Není tomu tak. Obecnou rozpravu končím.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Ptám se, zda má někdo jiný návrh. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování o návrhu organizačního výboru.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP