(9.20 hodin)
(pokračuje Hojda)
Připomínek v usnesení vlády je velké množství. Domnívám se, že mají opodstatnění.
Chtěl bych vás rovněž seznámit se stanoviskem jednoho velkého provozovatele taxislužby v Praze, který se obrátil na některé poslance. Mimo jiné cituji: Přestože Česká republika vstupuje 1. 5. 2004 do Evropského společenství, je výše uvedený návrh zákona totálním odklonem od předpisů upravujících taxislužbu v zemích Evropského společenství. Tady se dále uvádí, že je prokorupční, což se nedomnívám. Pro provozovatele a řidiče taxislužby je likvidační. Z hlediska Listiny základních práv a svobod diskriminační pro vybranou skupinu občanů podnikajících nebo pracujících v taxislužbě a některá ustanovení jsou logicky nebo pojmově chybná. Dále se konstatuje, že výše uvedený návrh není vůbec v souladu se závěry pracovní skupiny, která se zabývala problematikou taxislužby zřízené Magistrátem hlavního města Prahy, ve které pracovali mimo jiné pan Kasl, Zajíček, Bém, Blažek a na jejichž práci v průběhu období delšího než jeden rok se podílel i zástupce uvedené taxislužby. Dále se konstatuje, že se považuje ze strany Magistrátu hlavního města Prahy tento návrh za nekoncepční a nekorektní.
To je stanovisko druhé strany, která by byla postižena, ale je potřeba říci, že k jednotlivým odstavcům v návrhu novely zákona se vyjadřují a mají stejné výhrady, jako měla vláda.
Osobně se domnívám, že je zapotřebí problémy řešit. Problémy s některými taxikáři v Praze jsou velmi nepříjemné, není to dobrým obrázkem pro turisty, když se setkají s některými nepoctivými taxikáři, ale je zapotřebí si říci, že už nyní existují zákonné možnosti, které by mohla a měla Praha využívat.
Já osobně a jistě celá řada poslanců se nebudeme bránit tomu, abychom v rámci živnostenského zákona, v rámci obecně platných zákonů diskutovali o případných dalších zákonných možnostech na řešení těchto problémů, které se vyskytují jen v Praze. Nemyslím si, že bychom měli jít cestou takovéhoto speciálního zákona. Domnívám se, že to není šťastný návrh. Přihlásil bych se do obecné rozpravy se svým vlastním návrhem. Zatím děkuji.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče za zpravodajskou zprávu. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám přihlášku pana kolegy Duba a vaši. Hlásí se také pan ministr Šimonovský. Chci se kolegů zeptat, zda mohu udělit slovo v tomto pořadí bez ohledu na přednostní právo - nebo chce pan ministr využít svého přednostního práva?
Omlouvám se panu poslanci Dubovi. Nejprve bude hovořit pan ministr Šimonovský, poté pan poslanec Tomáš Dub a po něm pan poslanec Pavel Hojda.
Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Pane místopředsedo, dámy a pánové, nebudu svého přednostního práva dlouho využívat. Ministerstvo dopravy i já osobně nemůžeme podpořit přijetí této normy, protože problém, který tato norma má řešit, se týká výhradně hlavního města Prahy a z ostatních měst tento problém nezaznívá. Bylo by určitě dobré, aby koncepčně toto řešení bylo směřováno přímo na hlavní město. Možná se naskýtá otázka, zda by nebylo dobře převést kompetence k taxislužbě výhradně na kraj, tak aby hlavní město Praha mohlo svými vyhláškami řešení tohoto problému zvládnout.
Ve výborech bylo možné spoustu právních problémů, které vláda ve svém vyjádření specifikuje, vyřešit. Věřím, že jsou to jen věci, které jsou spíše vedeny dobrým úmyslem než třeba neznalostí norem, které vymezují provozování nejen taxislužby, ale obecně provoz na pozemních komunikacích.
Zde bych chtěl také upozornit na to, že institut spolehlivosti tato sněmovna před čtyřmi lety vyloučila ze zákona 361 o provozu na pozemních komunikacích. Pokud bychom ho zaváděli - nejsem zásadním odpůrcem tohoto institutu, v Rakousku funguje velmi spolehlivě - měli bychom se k tomuto institutu vrátit i v normách, které provoz řeší pro jiné provozovatele, než jsou řidiči taxislužby.
Těchto problémů s právními normami, které vymezují provoz na komunikacích, je více. Ten zásadní je poznání, že problém s taxislužbou nemá naše ministerstvo s žádným jiným městem než s Prahou. Zde by bylo jistě dobře, aby Magistrát hlavního města společně s Ministerstvem dopravy připravil normu, která by řešila tento problém na území hlavního města, a pravděpodobně bychom měli společně navrhnout společnou úpravu, která by umožnila tyto kompetence řešit přímo na úrovni kraje.
Toto je naše stanovisko. Myslím si, že je to teprve začátek řešení problému, který skutečně existuje.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Nyní má slovo pan poslanec Tomáš Dub, připraví se kolega Hojda.
Poslanec Tomáš Dub: Pane místopředsedo, vážení členové vlády, milé kolegyně a kolegové, v úvodu bych chtěl říci, že jsem předpokládal, že se diskuse povede tím směrem, jak se do této chvíle vede. Myslím si, že úhel pohledu na zákon, který předkládá hlavní město Praha, je špatný. Není to o pražských občanech, o hlavním městě Praze, zákon je o tom, jaký je pohled na Českou republiku zvnějšku. Shodou okolností jsem předseda podvýboru pro prezentaci České republiky v zahraničí, a v každé brožuře pro turisty si můžete přečíst, na co si mají turisté přijíždějící do České republiky dávat pozor. Najdete tam i problematiku taxikářů. Vnímáním České republiky s ohledem na cestovní ruch se zabývám šířeji. Měl jsem tady interpelace na vydávání víz. Tento svůj projev chápu jako konzistentní v tomto smyslu. Je jasné, že špatně fungující taxislužba, respektive její špatné jméno, negativním způsobem ovlivňuje cestovní ruch. Znamená to, že to má v konečném důsledku i negativní vliv na ekonomiku České republiky. Myslím si, že zákon je potřeba takto vnímat.
Z úst pana zpravodaje jako by promluvil pražský taxikář. Myslím si, že není potřeba tomu "skákat na špek". Myslím, si, že tuto problematiku musíme řešit ne kvůli Praze, ale kvůli České republice. Myslím si, že každý z nás, kdo byl venku a jel taxíkem, ví, jaký je rozdíl a že se neodkláníme od Evropské unie, když tyto věci chceme dávat do pořádku, tak aby fungovaly, aby příjezdová turistika vzkvétala, abychom bořili bariéry, které ji blokují, a tímto směrem podporovali českou ekonomiku i pozici České republiky v zahraničí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane poslanče, slovo má pan poslanec Hojda.
Poslanec Pavel Hojda: Musím nejprve reagovat na slova svého předřečníka. Chtěl bych prohlásit, že jsem nikdy taxikáře nedělal, nemám žádné spojení s taxikáři. Mohu prohlásit, že nemám žádný střet zájmů. Pravda je, že přehled o dopravě mám, protože jsem kdysi dělal v dopravní firmě. Určitě to nemá nic společného s tím, že bych měl já osobně nějaké sympatie k provozování taxislužby, zejména v Praze.
***