(16.40 hodin)
(pokračuje Součková)
Také vzhledem k tomu, že dlouhou dobu není možné dodržovat právně platné předpisy v rámci plnění a hospodaření zdravotních pojišťoven z hlediska naplnění rezervního fondu, právě ve schválené novele zákona bylo snížení plnění tohoto rezervního fondu na 1,5 procenta poměrných ročních výdajů základního fondu zdravotního pojištění. Což znamená velmi výraznou změnu a posílení základního fondu ve prospěch úhrad na zdravotní péči. Rovněž tak i dalšími opatřeními, která vedou k přesnější specifikaci fondu prevence, a jejich plněním bude zajištěno používání těchto prostředků k aktivitám, u nichž lze prokazovat aktivní vliv na zdraví a také jejich cíl nebude již nadále získávání nových pojištěnců.
Dalším opatřením, které nebylo realizováno a jež bylo v rámci komise pro stabilizaci velice dlouho projednáváno, byla otázka dalších prací týkajících se koncepce zdravotnictví, která měla být předložena do konce měsíce ledna. Tato koncepce byla předložena, byla projednávána na řádném jednání vlády a její projednávání bylo přerušeno z důvodu nutnosti zkrácení daného materiálu s tím, že bude obsahovat zásadní věci a směry, jakými se bude zdravotnictví v České republice ubírat, se zcela jasnými ekonomickými podklady, tak aby byla nastavena stabilita v rámci systému zdravotnictví.
Pokud bych měla rozvádět tuto oblast, pak zde musím říci zcela zásadní věci: Stabilitu nelze vytvořit, pokud nebudou nastaveny zcela jasné toky na stránce příjmové i na stránce výdajové. V rámci koncepce reformy zdravotnictví jsou zohledněny všechny tyto eventuality a jsou nastaveny tak, aby se systém stal stabilním. Není možné předpokládat, že stabilita se nastaví mávnutím kouzelného proudku obratem jednoho dne. Je to komplex procesů, které k němu vedou. Je to zcela jasná transparentnost a jasné a řádné nastavení na straně příjmů, ale také zcela racionální opatření na straně výdajů. Některé výdaje je možné považovat za oprávněné, některé výdaje je možné považovat za neoprávněné, a tam je zapotřebí učinit opatření toho charakteru, aby systém nebyl nadužíván nebo zneužíván.
V tuto chvíli bych považovala za důležité informovat ještě Poslaneckou sněmovnu o opatřeních a rozhodnutích, která se objevila na projednávání vlády jak v únoru, tak v březnu tohoto roku, týkajících se řešení havarijního stavu dětské kliniky Fakultní nemocnice Motol. Vláda na jednání dne 10. března 2004 usnesením č. 231 k rekonstrukci dětské části Fakultní nemocnice v Motole schválila záměr urychleného odstranění havarijní situace v dětské části v letech 2004 až 2006 se spoluúčastí státního rozpočtu v celkové výši 1 miliarda 69 milionů Kč. K posílení zdrojů této akce vláda uvolní v letošním roce z vládní rozpočtové rezervy ve prospěch kapitoly Ministerstva zdravotnictví finanční prostředky ve výši 250 milionů Kč. Dále bylo uloženo předložit návrh modernizace a přestavby Fakultní nemocnice v Motole v rámci programu 235 110, což je Podpora rozvoje obnovy materiálně technické základny fakultních nemocnic, a součástí je právě návrh možných variant dalšího financování rozvoje Fakultní nemocnice Motol jakožto Centra excellence.
Ke konci svého vystoupení bych vás ráda informovala o konferenci ministrů zdravotnictví nových zemí Evropské unie, ale také zástupců Evropské rady, zástupců Světové zdravotnické organizace, jež se konala 1. až 4. dubna v Senohrabech u Prahy, a byla zde přijata Pražská deklarace. Konference se věnovala především tématům, která budou tížit nejenom země přístupové, ale i země Evropské unie, jako migraci pacientů, případné vycestování občanů České republiky za zdravotní péčí do jiných států Evropské unie a naopak, rovněž tak posuzování nároků na léčení českých občanů v zahraničí. Dostalo se také odpovědi na otázku čekacích dob. Mimo jiné se hovořilo i o nutnosti volného pohybu osob - tak jako zboží, služeb, kapitálu - ve zdravotnictví s tím, že se nejedná pouze o otázku českých pacientů do zemí Evropské unie, ale také opačným směrem, a každá členská i přístupová země má specifický zdravotní systém. Snahou je zjednodušit poskytování zdravotní péče i úhrady v Evropě tak, aby i projekt evropského clearingové a informačního centra pro zdravotní péči umožnil zrychlení plateb za poskytovateli.
Tato konference se také mimo jiné zabývala i otázkami stárnoucí Evropy. Stárnutí není pouze záležitostí České republiky, kdy více než 20 % lidí nad 60 let se počítá mezi stárnoucí populaci a kdy klesá rok od roku porodnost. Je to velká výzva nejenom pro ministry zdravotnictví, ale i pro ostatní resortní ministry a především pro vlády jednotlivých zemí Evropské unie, aby byla učiněna všechna možná opatření k tomu, aby péče o stárnoucí populaci byla co nejlepší, ale také aby se vytvořily podmínky pro zdárný a zdravý vývoj nové, mladé populace. Proto i ministři zdravotnictví se přihlásili k tomu, že budou ve svých státech neustále zlepšovat podmínky k tomu, aby se snižovala kojenecká úmrtnost, aby se více pozornosti věnovalo problémům týkajícím se plodnosti, asistované reprodukce a ostatních záležitostí. A tady si myslím, že Česká republika se nemá zač stydět, protože v těchto oblastech se dostává na přední místa. Není možné ovšem se v této otázce a oblasti nechat ukolébat prohlášením, že máme kvalitní zdravotnictví, kvalitní zdravotní personál, ale je třeba si uvědomit, že by kvůli platům mohlo docházet k odlivu našich mozků. Proto se domnívám, že je zapotřebí udělat všechna možná opatření k tomu, aby demokratické země s ekonomikou budovanou na tržních principech se odrazily i v oblasti vývoje zdravotního stavu obyvatelstva a péče o něj.
V tuto chvíli vám děkuji za pozornost a domnívám se, že bych svou zprávu mohla později, po přijetí koncepce reformy zdravotnictví, dopracovat, až bude tato reforma projednávána v definitivní podobě ve vládě, a přednést ji opět v parlamentu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní ministryni Marii Součkové. Ptám se pana zpravodaje Jaroslava Krákory, zdali hodlá v tuto chvíli vystoupit. Není tomu tak. Přihlášky do rozpravy nemám. Hlásí se pan poslanec Cabrnoch, pan poslanec Ostrý, pan poslanec Maštálka. (Námitka.) Omlouvám se, Ouzký.
Poslanec Milan Cabrnoch: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, těžko hledám argumenty, kterými bych vás oslovil, poté co jsme tak fatálním způsobem provedli zásadní změny v neprospěch českého zdravotního pojištění a českého zdravotnictví ukvapeným, nepromyšleným a podle mého názoru chybným přijetím zákona, který mění prakticky všechny podstatné zákony ve zdravotním pojištění.
Víme dobře, že se tato vláda již několik měsíců pokouší projednat koncepci zdravotnictví, bez úspěchu. Proč tomu tak je? Projednávání materiálu je odročováno, přerušováno. Tu si vláda vyžádá rozsáhlejší materiál, tu zase stručnější. Problém je v tom, že vládní koalice v otázkách zdravotnictví nenachází dostatečný konsensus. Není divu, když se podíváme na volební programy pravicových stran Unie svobody a strany lidové a levicové sociální demokracie. Reforma zdravotnictví ve vládní koalici je zablokována chybnými sliby sociální demokracie, chybnými sliby "léky zadarmo nad 70 let, plošné přídavky na děti, nezvýšení spoluúčasti ve zdravotnictví".
***