(16.30 hodin)
(pokračuje Frank)

Já jsem si, vážené kolegyně, vážení kolegové, vědom toho, že zpráva o migraci má informativní charakter a je výkazem zjištěných skutečností v roce 2002. Nicméně dovolil jsem si využít této problematiky možná k trošku odlišnějšímu, nebo chcete-li širšímu pohledu na souvislosti s daným jevem. Chce se mi věřit, že ke zkvalitnění práce v této oblasti přispěje i novela azylového zákona a zákona o dočasné ochraně cizinců. Říkám to proto, že právě vedle toho nemám problém se zprávou jako takovou.

Navrhuji vzít zprávu pana místopředsedy vlády a pana ministra Poslaneckou sněmovnou na vědomí. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Dalším přihlášeným do všeobecné rozpravy je pan poslanec Zdeněk Jičínský.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Paní předsedající, kolegyně a kolegové, řeknu několik slov k této zprávě, ale moje slova se budou vztahovat i ke zprávám dalším a souvisí s tím, co už bylo řečeno při projednávání zprávy předchozí.

Měli bychom se zamyslet nad tím, zda způsob fungování naší sněmovny neznehodnocuje projednávání různých zpráv. Protože projednáme-li různé zprávy s velkým časovým odstupem, pak samozřejmě jejich projednávání má menší význam a zprostředkovaně to po mém soudu devalvuje ústavní roli Poslanecké sněmovny jako kontrolního orgánu. Mně by to nemuselo tak vadit, protože kontrolní role sněmovny, to je především záležitost opozice, ale nejde tady jenom o vztahy vláda a opozice, jde o to, jak sněmovna působí na veřejnost, jak z hlediska veřejnosti plní sněmovna roli, kterou podle ústavy plnit má. Jestliže se určitými důležitými věcmi zabýváme se značným časovým zpožděním, potom samozřejmě to nemá onen význam, který to má mít jak z hlediska bezprostředního, z hlediska tedy případné kritiky vlády, ministrů, ale i z hlediska toho, jakou pozornost problematice věnují i média. A samozřejmě bez mediálního zprostředkování naše činnost má omezený dosah.

Nedávám tu žádné konkrétní návrhy, ale dávám v úvahu představitelům, které jsme zvolili do čela sněmovny, a představitelům poslaneckých klubů, aby uvažovali o tom, jak zefektivnit fungování sněmovny. Protože jestliže se určité věci přesouvají z jedné schůze na druhou, pak je jednání sněmovny málo přehledné a po mém soudu je méně efektivní, než by i v současné složité situaci býti mohlo.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Zdeněk Jičínský byl posledním přihlášeným do všeobecné rozpravy. Ptám se, zda se hlásí někdo další. Jestliže nikdo, všeobecnou rozpravu končím. Zahajuji podrobnou rozpravu, do které si myslím, že patří návrh, který ve svém úvodním slově přednesl pan zpravodaj. Domnívám se, že i návrh pana poslance Franka, pokud ho myslel jako návrh, ale je totožný s návrhem výboru, patří do podrobné rozpravy. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Tomáš Kladívko: Ano, paní místopředsedkyně, zopakuji návrh usnesení k tomuto bodu: Výbor pro obranu a bezpečnost doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby Zprávu o situaci v oblasti migrace na území České republiky za rok 2002 vzala na vědomí.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pokud se nikdo nehlásí do podrobné rozpravy, podrobnou rozpravu končím a dávám slovo panu ministrovi k závěrečnému slovu.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, budu velmi stručný, jenom ke dvěma věcem.

K tomu, co říkal pan kolega Frank v oblasti žádosti o azyl. Tak mám pocit, že tam přece jenom došlo trošku k nepřesnosti, protože 2001 byl rok, kdy byl největší počet žadatelů o azyl, více jak osmnáct tisíc. V roce 2002 už to bylo jenom osm a půl tisíce, to znamená pokles více jak o 50 %. To je jenom drobnost.

K tomu, co říkal kolega Jičínský. Myslím si, že to je na debatu v politickém grémiu nebo na organizačním výboru. Myslím si vůbec, že jsou zprávy, které pro jejich povahu by bylo lépe projednávat pouze v orgánech Poslanecké sněmovny, pokud zákon samozřejmě nestanoví, že to musí projednávat plénum sněmovny. Kdyby takovéto zprávy projednával jenom příslušný výbor a samozřejmě na vyžádání plénum, pokud bude něco tak důležitého, že to má projednávat plénum, mně by to vůbec nevadilo. Naopak si myslím, že by to úrovni diskuse mohlo prospět.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní tedy přistoupíme k hlasování. Pro ty, kteří přicházejí, opakuji, že budeme hlasovat o návrhu výboru pro obranu a bezpečnost, který doporučuje, abychom zprávu vzali na vědomí.

 

Zahajuji hlasování. Kdo s tímto návrhem souhlasí, stiskněte tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti?

Hlasování pořadové číslo 209. Z přítomných 123 poslanců 97 hlasovalo pro, proti jeden. Tento návrh byl přijat.

 

Konstatuji, že usnesení bylo přijato, a končím projednávání bodu 117.

 

Dalším bodem je bod

 

118.
Zpráva o situaci v oblasti veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti
na území České republiky v roce 2002 (ve srovnání s rokem 2001)
/sněmovní tisk 421/

 

Předloženou zprávu uvede místopředseda vlády a ministr vnitra pan Stanislav Gross. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážená paní místopředsedkyně, paní poslankyně, páni poslanci, pokusím se říci také stručnější úvodní slovo, byť samozřejmě toto je poměrně komplexní zpráva. Je předkládána již od roku 1993 Poslanecké sněmovně a taky od roku 1999 Bezpečnostní radě státu. Jako každoročně samozřejmě byla vytvořena ve spolupráci s mnoha dalšími resorty a prošla širokým připomínkovým řízením.

Cílem této zprávy je poskytnout sněmovně přehled o vývoji a dynamice kriminality, o vývoji jednotlivých problematik souvisejících s vnitřní bezpečností, informovat o aktivitách exekutivy v oblasti bezpečnostní politiky, o vytváření strategií a opatření legislativní i nelegislativní povahy a samozřejmě také deklarovat oblasti, na které je za potřebí do budoucna upřít pozornost. Měla by poskytnout celkový pohled a samozřejmě umožnit i ověření adekvátnosti opatření, která byla přijata v minulosti.

Pokud jste si zprávu prostudovali, tak asi jste zaznamenali, že se skládá nejen z údajů o struktuře a dynamice kriminality, ale je také doplněna sociologickým výzkumem, který vlastně do značné míry je zaměřen na zjišťování míry postižení obyvatel trestnou činností, jak objektivních pohledů, tak ale především subjektivních pohledů jednotlivých obyvatel v regionech. Důležitou součástí zprávy je také reflexe činnosti státních orgánů a zhodnocení opatření, která byla přijata v minulosti jak v oblasti legislativní, tak v oblasti koncepční, a také jednotlivých organizačních změn a záměrů, které byly realizovány. Pokud jde o přílohy, tak kromě tabulkové části tam je také k dispozici onen zmíněný sociologický výzkum, tak také srovnání s některými zeměmi v Evropě, jak tedy z okolí, tak i z členských zemí Evropské unie.

Pokud jde o celý komplex zpráv, tak navazuje na zprávy, které jsou o korupci, o migraci, národní akční plán boje proti terorismu, zpráva o plnění úkolů v oblasti prevence kriminality a také v oblasti extremismu.

Pokud jde o celkový vývoj kriminality v roce 2002, tak jej lze hodnotit jako mírný nárůst nebo stagnaci. Prostě došlo k určitému, byť mírnému navýšení počtu registrovaných trestných činů.

Pokud jde o trestné činy, které posléze byly prokázány, že se skutečně staly, protože vždycky jedna věc je registrovaný trestný čin, druhá věc je, zda následující šetření prokáže, zda trestný čin byl, nebo nebyl spáchán, tak tam to znamenalo poměrně pozitivní vývoj, kdyby se porovnávala tato čísla, protože u 90 % těchto evidovaných trestných činů se později ukázalo, že skutečně šlo o trestné činy, kdežto u 10 % nikoliv.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP