(12.40 hodin)
(pokračuje Kupčová)

Konstatuji, že jsme návrh přikázali k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. Končím první čtení tohoto návrhu, tohoto tisku.

 

Ještě před polední přestávkou se domnívám, že můžeme projednat další tisk. Je to bod

 

42.
Návrh poslanců Libora Ježka, Antonína Macháčka, Petra Rafaje, Vladimíra Doležala,
Ladislava Šustra, Jiřího Patočky, Jaroslava Gongola, Miroslava Opálky
a Miloslava Vlčka na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 424/1991 Sb.,
o sdružování v politických stranách a v politických hnutích,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 542/ - prvé čtení

 

Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 542/1. Prosím, aby předložený návrh uvedl zástupce navrhovatelů pan poslanec Libor Ježek.

 

Poslanec Libor Ježek: Děkuji. Vážená paní předsedající, dámy a pánové, návrh zákona je předkládán se dvěma záměry.

Prvním záměrem je zpřesnit ustanovení stávajícího zákona tak, aby bylo patrné, že politické strany a politická hnutí, které získají mandát v zastupitelstvech krajů a zastupitelstvu hlavního města Prahy, mají nárok na státní příspěvek na mandát.

Druhým záměrem je jasnější zpřesnění definice úplnosti výroční finanční zprávy politické strany nebo politického hnutí. Úplnost výroční finanční zprávy je jedna ze základních podmínek pro výplatu příspěvku ze státu těm politickým stranám a politickým hnutím, které na něj mají ze zákona nárok. Naopak neúplnost výroční finanční zprávy je jedním z důvodů k pozastavení činnosti, popřípadě zrušení politické strany nebo politického hnutí. Tento návrh zákona zpřesňuje tuto definici úplnosti výroční finanční zprávy tak, aby se předešlo veškerým nejasnostem a veškerým zbytečným soudním rozhodnutím.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu poslanci Liboru Ježkovi. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jiří Václavek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Václavek: Vážená paní předsedající, dámy a pánové, předkladatel k tomu zákonu v podstatě řekl vše potřebné. Vláda s tímto návrhem také souhlasí, byť se předpokládá ve druhém čtení určitá malá úprava. Vzhledem k tomu, že návrh zákona řeší některé výkladové obtíže a nejasnosti při aplikaci zákona o politických stranách, které pak v důsledku vedou k odlišným právním názorům na obsah zákona mezi politickými stranami a hnutími na jedné straně a exekutivou a Poslaneckou sněmovnou na druhé straně, doporučuji, aby návrh byl propuštěn do druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji panu zpravodaji. Nyní otevírám obecnou rozpravu, do které nemám žádnou písemnou přihlášku. Vidím pana poslance Antonína Macháčka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Antonín Macháček: Vážená paní místopředsedkyně, kolegyně, kolegové, dovolte mi ještě, abych doplnil zprávu kolegy Ježka, jeho úvodní vystoupení, v tom smyslu, že jsme byli vedeni snahou, aby se Poslanecká sněmovna výročními finančními zprávami politických stran a hnutí zabývala jenom jednou, a nikoliv, jak tady bylo zvykem, že i dvě, tři Poslanecké sněmovny projednávaly takzvané doplnění seznamu těchto stran, které postupně doplňovaly, upřesňovaly svoje výroční finanční zprávy.

Za druhé bych chtěl říci, že jsme srozuměni a akceptujeme připomínky, které ve svém stanovisku k tomuto návrhu zákona dala vláda. To pro nás je opravdu akceptovatelné.

Třetí věc, kterou bych jenom dodal. Vzhledem k tomu, že jsme vedeni snahou, aby Poslanecká sněmovna se tímto zákonem zabývala jenom jedenkrát v daném roce, tak v případě přijetí návrhu tohoto zákona, já předpokládám, že tento zákon by měl Poslaneckou sněmovnou poměrně snadno projít, připravíme ještě určitý materiál, který bude vyvěšen, a to ve spolupráci s parlamentní legislativou, aby každá politická strana a politické hnutí si mohly na poslaneckém internetu prohlédnout a seznámit se s procesem, protože to je druhá věc, která je důležitá, s procesem projednávání těchto výročních finančních zpráv v rámci Poslanecké sněmovny, tj. od podvýboru pro kontrolu, rozpočtového výboru a sněmovny.

Toť asi vše. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil do obecné rozpravy pan poslanec Václav Exner. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Václav Exner: Paní místopředsedkyně, členové vlády, dámy a pánové, v zásadě vítám to, že se zpřísní postoj k vykazování ekonomické činnosti politických stran. Na druhé straně návrh, který je předkládán, je neobyčejně přísný. I při drobné chybě není možnost napravení stavu dříve než za rok. A to je velmi vážná administrativní překážka. Není možné, aby například formální chyba nebyla opravitelná, a důsledky, které by vedly buď k pozastavení strany, anebo nevyplacení finančního příspěvku, jsou veliké.

Při rozhodování soudu o pozastavení strany podle § 14 zákona je například stanovena lhůta jako maximální, do kdy je možné odstranit nedostatky. Také tady je nutné při projednávání zákona najít metodu k tomu, jakým způsobem by bylo možné reagovat na zjištěný formální nedostatek nebo drobný nedostatek, který je ve finanční zprávě, případně vůbec jak reagovat na tyto nedostatky tak, aby to neohrozilo činnost politických stran, protože se domnívám, že to nemohlo být úmyslem předkladatelů. Úmyslem předkladatelů snad je, aby se celá kontrolní činnost zjednodušila a omezila na určitou konkrétní dobu, nikoliv však to, aby vůči stranám byla nepřiměřeně přísná.

Za druhé se domnívám, že je potřeba diskutovat při otevření tohoto zákona také o některých dalších věcech. My jsme se při přijímání darů v naší politické straně setkali s neobyčejně komplikovaným postupem, který dnes zákon upravuje prostřednictvím darovacích poukázek pro případ, že dar, ať už fyzické nebo právnické osoby, je nad padesát tisíc korun souhrnně za rok. Domníváme se, že tak jak je to například vůči finančním orgánům, bylo by možné přikládat nikoliv darovací poukázku, ale kopii darovací smlouvy, která obsahuje všechny údaje, které jsou potřebné k tomu, aby se prověřilo, že nejde o fingování konkrétního dárce nebo daru.

Domnívám se také, že je potřeba se vrátit k tomu, že v současné době je povoleno politickým stranám provozovat vydavatelství a nakladatelství, nikoliv však už například rozhlasové nebo televizní vysílání. Podobně se nám zdá jako komplikované to, že členský příspěvek člena za kalendářní rok nesmí být větší než padesát tisíc korun, když člen má samozřejmě možnost dát tyto své peníze jako konkrétní dar. Pokud bychom výši členského příspěvku uvolnili s tím, že tuto skutečnost spolu s identifikačními údaji člena, jako jméno, příjmení, datum narození, bydliště, podobně jako je to dnes u darovacích poukázek, by politická strana nebo politické hnutí uváděly přímo v příloze výroční finanční zprávy podle § 18 odst. 1, bylo by naplněno to, co se sleduje - aby členské příspěvky nemohly být zneužívány k nelegálnímu financování politických stran.

Přesto se domnívám, že je potřeba návrh propustit do druhého čtení a ve druhém čtení připravit návrhy, které by celkově tuto oblast ošetřily a dále zlepšily.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Václav Exner byl posledním přihlášeným do obecné rozpravy. Ptám se, zda se hlásí někdo další z místa. Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím.

Ptám se pana navrhovatele a poté pana zpravodaje, zda chtějí vystoupit se svými závěrečnými slovy. Není tomu tak.

Přistoupíme tedy k hlasování o eventuálních návrzích na přikázání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Ptám se, zda má někdo další návrh. Není tomu tak.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP