(9.30 hodin)
(pokračuje Gross)
Pokud jde o činnost policie jako takovou, já jsem velmi rád, že tady zazněla slova, která pronesli někteří moji kolegové, protože když tady bude ministr vnitra hovořit o tom, že 99 % příslušníků policie jsou lidé, kteří svoji práci dělají s nadšením, kteří svoji práci dělají poctivě, kteří se snaží dělat dobrou službu tomuto státu a občanům tohoto státu, tak to nemusí vypadat příliš věrohodně. Pokud takto hovoří i poslanci, tak to samozřejmě je daleko lepší a já se pouze na tato slova mohu odkázat a jsem velmi rád, že tady zazněla.
Jen bych chtěl říci jednu jedinou věc. Není dobrý signál do Policie České republiky, pokud od jedněch z nejvyšších ústavních činitelů - a poslanci a funkcionáři Poslanecké sněmovny samozřejmě takovými jsou - dochází k výrokům paušalizujícím, protože prostě policejní sbor potřebuje autoritu a důvěru, musí si ji sám získat a vydobýt u veřejnosti, to je nepochybné, ale my by bychom v tom měli pomáhat a neměli bychom sami paušálně tuto autoritu snižovat. Pak to samozřejmě vede k tomu, že autorita je zpochybňována lidmi, kteří by měli mít poměrně velkou autoritu u společnosti jako takové. A já doufám, že ji poslanci mají, a pak to určitě není nic dobrého.
Pokud jde konkrétně o počty - protože tady byla řeč o tom, že dopravního policistu poslanci nepotkají prakticky nikde, bylo to tady řečeno jedním řečníkem - řekl bych jen některá čísla, která tady nezazněla. V České republice je dopravní policie rozdělena na dvě skupiny. První skupina je na dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. V rámci první skupiny je systemizováno 1 420 příslušníků této dopravní policie. Pak je druhá skupina, která je na nehody, takzvaná nehodovka, a ta není primárně zaměřena na dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, a v ní pracuje 1 430 příslušníků dopravní policie.
Pokud bych hovořil o první skupině, která je zaměřena na dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, tak pokud přepočtete toto číslo na počet okresů, počet dní a hodin, které může být jeden policista ve službě, tak situace je taková, že připadá na jeden okres v České republice na permanentní službu 3,2 dopravního policisty vyčleněného na dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, což je v podstatě 1,6 autohlídky. Já to tady říkám z toho důvodu, aby bylo zcela zřejmé, že při těchto počtech představa, že dopravní policista, jak tady bylo v jednom vystoupení řečeno, by měl být u každého přechodu, že dopravní policista by měl být na každé křižovatce, je samozřejmě naprosto nesmyslná, když na druhé straně jsme kritizováni za to, že státních zaměstnanců, státního aparátu, přibývá. Bylo tady v minulosti kritizováno, že se počet státních zaměstnanců zvýšil, a do tohoto počtu bylo opozicí započítáno i 2 500 výkonných policistů, kteří do služby u Policie České republiky přišli.
Mohl bych hovořit ještě o dalších číslech. Pravda je, na dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu se nepodílejí jenom dopravní policisté. Podílejí se na tom i příslušníci pořádkové služby Policie ČR. Těch, kteří se na tomto dohledu podílejí, je zhruba 5 000, ale jejich primární úkol není dohled nad bezpečností a plynulostí silničního provozu, jejich primární úloha je v pořádkové službě v rámci České republiky.
Pokud jde o záležitosti korupce u policie, o tom se tady hovořilo, a já si myslím, že nemůžeme před tímto problémem strkat hlavu do písku. Ten problém samozřejmě existuje. Určitě platí, co jsem říkal já i někteří moji předřečníci, že tento problém nelze generalizovat. Vzhledem k tomu, že si tento problém uvědomujeme, je realizováno několik věcí, které korupční prostředí u policie snižují a zmenšují. Jak už tady někdo volal po tom, aby byly zavedeny bezhotovostní platby, možná to víte, možná ne, že vláda schválila materiál, kde bylo rozhodnuto, že od roku 2005 bude možné platit pokuty bezhotovostně. Platí jednoznačné stanovisko Legislativní rady vlády, že to nemůže být povinností, protože v České republice není povinnost mít platební kartu, ale je to dáno jako možnost a Policie České republiky na to bude připravena.
Co vidím jako důležitější, je aplikace, a doufám i prosazení, testu integrity v rámci bezpečnostních sborů a Policie ČR.
Co vidím jako další poměrně důležitou záležitost, je to, že se snažíme v tomto roce alespoň začít s vybavováním policejních vozů technickými prostředky, které budou dokumentovat kontakt a komunikaci policisty s osobou, která je kontrolována, tak aby tam byly takové třetí, nezávislé oči, které budou moci zpětně dokumentovat, jak kontakt probíhal, jestli bylo všechno řádně nahlášeno, jestli tam nebylo nějaké nestandardní chování. Zase jsou to věci, které jsou sice ekonomicky docela náročné, ale ve světě se do značné míry vyplatily. Chci tím demonstrovat jednu věc - že tento problém není problém, který bychom nechávali stranou a který by nás nevedl k přijímání některých naprosto konkrétních opatření.
Pak zde byly některé konkrétní připomínky od poslanců, které skutečně patří na debatu do výboru, ale pokud zde zazněly, musím k nim říci alespoň několik krátkých poznámek.
Byla tady kritika, proč mají mít bezpečnostní sbory výjimky například z toho, že mají mít povinnost bezpečnostních pásů. Já myslím, že tady je vcelku jednoduchá odpověď. Pokud policista jede k zásahu, pokud policista má v eskortě někoho doprovázet, bezpečnostní pás se v takovém případě pro něj stává bezpečnostním rizikem. Nedovedu si představit, proč hasič, který jede k zásahu v požární výstroji, s bombami na zádech, má mít bezpečnostní pásy. To jsou prostě věci, kde musíme mít rozum, a neměli bychom tyto složky nutit vědomě porušovat zákon, protože prostě některými ustanoveními, ať se nám to líbí nebo nelíbí, je k tomu nutíme, protože jim pak bráníme ve výkonu jejich poslání, které mají dáno ze zákona.
Pokud jde o tezi, která tady byla vyřčena, že by měli razantně využívat kompetence, které mají k dispozici, a že není zapotřebí nový zákon, já bych byl rád, kdyby k této tezi třeba v průběhu projednávání v orgánech sněmovny bylo řečeno něco konkrétního, co konkrétně má být využíváno důrazněji. Udělení zákazu odjet s vozidlem když někdo je podnapilý? To se běžně dělá, ale policie u vozidla nemůže stát celou noc, aby s ním někdo náhodou po hodině neodjel. Pokud tady bylo kritizováno to, že se má využívat technických prostředků, a ne přijímat nový zákon, bylo tady řečeno, že mají být kamery na křižovatkách, aby bylo vidět, kdo jede na červenou, že mají být radary a "fotky" z radarů že budou hodně drahé - toto všechno dnešní zákon umožňuje, ale problém je v tom, že pokud máte na fotce pouze vůz se státní poznávací značkou a rychlost v obci 120 km za hodinu, tak si s tou fotografií můžeme tak nanejvýše vytapetovat policejní kancelář, protože pokud přijde majitel toho vozidla a řekne, že v té době vůz neřídil, není síla, která by přestupkové řízení dovedla do konce, a v podstatě je celá administrativa a agenda kolem toho zbytečná. To je jeden z konkrétních důkazů toho, jak dnešní právní úprava těm, kdo v tom chtějí bruslit a vyhnout se sankcím, to umožňuje.
Proto jsem velmi rád, že tady je předložena takováto norma. Myslím, že může vést k tomu, že bude vytvořen nástroj pro to, aby pořádek na našich silnicích byl vymáhatelný, že bude vytvořena situace směřující k tomu, že se bude vyplácet dodržovat předpisy. Za to bych chtěl Ministerstvu dopravy poděkovat, že takovýto návrh předložilo. Děkuji za pozornost.
***