(12.10 hodin)
(pokračuje Vávra)
Úřad může povolit nahlížení třetí osobě, pokud prokáže právní zájem.
Vláda s návrhem vyslovila souhlas s upozorněním na nezbytné terminologické úpravy.
Závěrem sděluji, že novela je technickou záležitostí, nemá dopad na státní rozpočet, a proto navrhuji její propuštění do druhého čtení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Eduardu Vávrovi. Otevírám obecnou rozpravu. Písemné přihlášky do obecné rozpravy nemám, takže obecnou rozpravu končím.
Přistoupíme k návrhu na přikázání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru a já se ptám, zda je nějaký jiný návrh. Není tomu tak.
Já vás všechny odhlásím, poprosím o novou registraci, a bude-li nás dost, myslím, že mohu bez dalšího nechat o tomto návrhu hlasovat.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru? Zahájil jsem hlasování pořadové číslo 48. Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Děkuji. Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 48 ze 123 přihlášených bylo pro 121, proti byl jeden. Tento návrh byl přijat.
První čtení této předlohy je tedy u konce. Děkuji panu poslanci Teplíkovi a panu poslanci Vávrovi.
Dámy a pánové, nyní se budeme věnovat bodu
30.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu
na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
a zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 576/ - prvé čtení
Dne 18. února bylo první čtení přerušeno poté, co zazněla úvodní slova. Bylo to před otevřením obecné rozpravy.
Já bych poprosil, aby pan ministr Šimonovský zaujal místo u stolku zpravodajů, popřípadě ještě připomenu - chce-li, může pan ministr uvést nové projednávání. Je tomu tak, pan ministr vystoupí v rámci úvodního slova, případnou příležitost téhož typu dám místopředsedovi vlády Stanislavu Grossovi a potom zpravodaji Miloslavu Kalovi. Hovoří tedy ministr dopravy Milan Šimonovský.
Ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, mám tu čest podruhé v úvodním slově připomenout tuto normu. Myslím, že tato norma patří k závažným novelám, které zaslouží, aby byly uvedeny dvakrát a upoutaly výjimečnou pozornost. Budu samozřejmě v tomto úvodním slově jen připomínat jednotlivé instituty tak, aby bylo možno udělat si obrázek o tom, co norma obsahuje.
Úvodem bych chtěl říci, že k zahájení prací na této novele zákona č. 361/2000 Sb., což je před necelými čtyřmi lety, mě přiměl velmi alarmující nárůst počtu dopravních nehod a zejména následků těchto dopravních nehod. V České republice umírá na silnicích každoročně přes 1300 lidí. To je věc a počet, na který si nemůžeme zvyknout, a nemůžeme ho akceptovat. Je to totiž dvakrát více, než je průměr v zemích Evropské unie na jeden milion obyvatel. Situace je tak neúnosná, že doprava na silnicích se stává nejrizikovějším druhem dopravy a představuje současně největší bezpečnostní riziko v České republice.
Statistiky říkají, že mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patří zejména nepřiměřená rychlost, nehody zaviněné pod vlivem alkoholu nebo drog a nedání přednosti v jízdě. Tato nekázeň je potom posilována i všeobecným povědomím o tom, že za určitých podmínek je obtížné dovést takového řidiče k odpovědnosti za jeho protiprávní jednání. Proto instituty, které obsahuje navrhovaná novela, by měly přispět k důraznosti a včasnosti postihu osob, které nerespektují své povinnosti, a ohrožují tak nejen sebe, ale zejména ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, a to nejen na majetku, ale zejména na životě a zdraví.
Tato novela obsahuje novelu celkem tří zákonů, a to zákona č. 361, toho vlastního zákona o provozu na pozemních komunikacích, zákona 200/1990 Sb., o přestupcích, a zákona 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Novela je zaměřena, jak už jsem řekl, zejména na zavedení nových právních institutů, které mají za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu. Obsahuje také transpozici nejnovějších směrnic Evropské unie do našeho právního řádu.
Z nejdůležitějších institutů bych chtěl připomenout institut, který se zavádí znovu po čtyřech letech do našeho právního řádu a praxe, a to zabránění v jízdě a zadržení řidičského průkazu. V minulosti byla tato oprávnění střídavě rozšiřována a zužována z dozorových orgánů, a ukazuje se, že pro ty nejzávažnější přestupky je velmi účinné, aby v oprávnění policistů v těchto mimořádných případech byla také možnost zabránit v jízdě a zadržet řidičský průkaz, což má za následek ze zákona povinnost neřídit motorové vozidlo do doby, než se tento přestupek vyřídí před správním úřadem.
Zavádí se dále systém bodového hodnocení. Tento systém v celé Evropě začíná být velmi účinný na silnicích. Tento systém je převzat ze Spojených států, z Austrálie, kde funguje velmi preventivně. Naši sousedé ho velmi úspěšně užívají - Rakušané ho rovněž připravují do praxe. Naše ustanovení vycházejí z německého zákona a ze zákona Velké Británie.
Chtěl bych upozornit jen na to, že tento systém je velmi preventivní v tom, že někteří řidiči už si zvykli, že finanční částky za přestupky nejsou pro ně limitující, a je třeba nalézt pro ně ostřejší přístup, jak odstrašit a zabránit tomu, aby přestupování zákona na silnicích bylo věcí běžnou. Jde tedy o to, aby zákon měl odstrašující účinek zejména ve svém sankčním ustanovení.
Zavádí se dále lépe institut kauce, který posílí vymáhatelnost práva u osob, které by se mohly vyhnout správnímu řízení.
Zavádí se, a to je velmi důležité, celý systém státního odborného dozoru a vrchního státního odborného dozoru, protože po zrušení okresních úřadů došlo k nesystémovému výkonu tohoto státního odborného dozoru, lépe řečeno k neprovázanosti ustanovení různých právních norem, které ukládají a umožňují státní odborný dozor na úrovních jak kraje, tak státních orgánů. Zde se ten systém provazuje a umožňuje se Ministerstvu dopravy, aby dohlíželo na správný výkon těchto dozorových činností.
V rámci transpozice nejnovějších směrnic jde o dvě oblasti, a to, že tato novela upravuje použití zádržných dětských systémů při jízdě na všech pozemních komunikacích a je to vlastně harmonizační ustanovení. Také tato norma reaguje na transpozici v ustanoveních o nové podobě řidičského průkazu podle vzoru Evropské unie, který - jen pro informaci - je připraven do výroby a bude od 1. května všem novým zájemcům o řidičský průkaz dáván.
Novela zákona o přestupcích obsahuje nově definované skutkové podstaty přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu a zavádí také nově stanovení spodní hranice a zvýšení horní hranice sazeb za nejzávažnější přestupky.
***