(12.00 hodin)
(pokračuje Páralová)
Paragraf 9 odst. 1 písm. f). Koordinátor spolupracuje se zástupci zaměstnanců a příslušnými odborovými organizacemi. Jak s nimi bude spolupracovat? Bude chodit na jejich schůze, nebo bude chodit žalovat na stavbyvedoucího? Nebo jim třeba říkat, že by si měli vyfasovat nové rukavice? Nevím.
Podle § 9 koordinátor je povinen ověřovat zabezpečení ostrahy staveniště. Jak? A opět stavbyvedoucí - cituji: "To bude kontrolovat hlídače jako povinnost ze zákona? Kdyby v noci vykradli staveniště a kdybych chtěl být zlý, tak bych koordinátorovi oznámil, že se to nemuselo stát, kdyby zkontroloval zámky a ověřil zabezpečení."
Kolegyně a kolegové, občané, kteří jdou k volbám - a chodí jich tam čím dál méně - doufají, že zákonodárci, které si zvolili, budou rozhodovat moudře. Pokud přijmeme právě projednávaný zákon, nestane se nic horšího než jiný den, kdy sněmovna schvaluje vládní návrhy zákonů; přibude jenom další nekvalitní zákon, který našim občanům způsobí další problémy, který prodraží stavby a který přispěje ke zmatku na staveništích a povede ke zvýšení počtu pracovních úrazů na staveništích. Na stavbách se bude zcela nekoordinovaně motat koordinátor, stejně jako to příslovečné páté kolo u vozu. Ovšem pozor - koordinátor velmi dobře placený a licencovaný těmi, kteří nemají mezi odborníky vysoký kredit.
Jistě jste již slyšeli známý výrok o anglickém parlamentu, který zní: Zamkněte vrata, zavřete okenice, zachraň se, kdo můžeš, parlament zasedá!
Kolegyně a kolegové. Pokud tento velmi a velmi nedokonalý zákon schválíme, opět potvrdíme, že tato slavná věta platila nejen před staletími v Anglii, ale že platí i dnes v České republice. Proto dávám návrh na zamítnutí návrhu a děkuji vám za milou pozornost. (Poslanci ODS tleskají.)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Paní poslankyně Alena Páralová byla jedinou přihlášenou do obecné rozpravy. Já se ptám, zda se někdo další hlásí do obecné rozpravy. Pan zpravodaj. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Miroslav Krajíček: Děkuji, paní předsedající. Já navážu jenom na vystoupení svého předřečníka, protože jsem vystupoval k tomuto návrhu zákona již při jeho projednávání, kdy nám byl předložen poprvé, ale i při jeho opakovaném předložení. Uváděl jsem argumenty pro jeho zamítnutí v takové podobě, jak byl tento návrh zákona zpracován předkladatelem. Nebudu však tyto argumenty opakovat, jelikož jedinou reakcí, kterou tyto argumenty vyvolaly, bylo to, že zákon byl sněmovně předložen v ještě horší podobě než původní návrh.
Náš systém zajišťování bezpečnosti práce a ochrany zdraví na staveništích nepovažuji za špatný, minimálně ne za horší než systémy užívané v zemích Evropské unie. Tento systém má nedostatečnost pouze v tom, že instituce, které na úseku bezpečnosti práce mají vykonávat kontrolní činnost - a to nemám na mysli pouze Český úřad bezpečnosti práce, ale zejména státní stavební odborný dohled - v mnoha případech selhávají. A tak nastává obvyklá situace. V nějakém oboru máme problém, tak jej současná vláda řeší následujícím způsobem: zřídíme další instituci, která bude dalším regulátorem, a budeme věřit, že nastalý problém vyřešíme.
Nově zřizovaný institut koordinátora bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci, tak jak je navržen v tomto zákonu, je velmi výraznou regulací v oblasti stavebních činností. Tato regulace nebude pro stavebníka levná a značně ovlivní cenu stavby jak pro stavebníky soukromé, tak pro obce i investice státu. Že tato vláda soukromý podnikatelský sektor nepodporuje, jsme si už skoro zvykli. Její přístup je v duchu "jsi aktivní, jsi úspěšný, chceš stavět, máš peníze, tak plať".
Ale své peníze neinvestují pouze soukromé osoby, investice obcí a státu se také prodraží, a tak ze svých rozpočtů zrealizují méně investic. Nemyslím si, že obce tuto navrhovanou úpravu přivítají, a to především proto, že zlepšení situace v bezpečnosti a ochraně zdraví při práci na staveništích tímto návrhem zákona je dnes pouhou spekulací. Zejména tuto úpravu nepřivítají v souvislosti s úpravou daně z přidané hodnoty u stavebních prací, kterou jsme již přijali.
Takže zrekapituluji. Namísto úpravy současného systému, zažitého a užívaného odbornou veřejností na stavbách, a posílení odpovědnosti stávajících institucí odpovídajících za bezpečnost práce zavádíme další institut koordinátora na staveništích. Jakým způsobem rozšíří tento návrh korupční prostředí, nechci ani domýšlet. A to tato vláda, která se ráda nazývá vládou antikorupční, zcela jistě dopustit nechce.
Vážené dámy a pánové, s odvoláním na argumenty, které zaznívaly v minulých rozpravách a které uváděla před chvílí kolegyně Páralová, a apelací na vaši racionalitu mi nezbývá, než se připojit k návrhu na zamítnutí této předlohy návrhu zákona. Ne vše, co přinášejí směrnice Evropské unie, je lepší než systémy, které používáme. Splnění požadavků směrnic můžeme dosáhnout pouhou úpravou současných předpisů, a ne produkováním dalších specializovaných zákonů. Pravda, tato cesta je náročnější a zcela jistě efektivnější, minimálně v tom, že bychom se zamýšleli nad systémem bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a spoustu v současné době existujících potřebných předpisů zrušili. Pouze přehledný a srozumitelný soubor předpisů povede k jeho respektování a tím i ke snížení nároků na instituce zabezpečující jeho kontrolu. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Pan poslanec Miroslav Krajíček je posledním přihlášeným do obecné rozpravy. Do rozpravy se hlásí také pan ministr. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr práce a sociálních věcí ČR Zdeněk Škromach: Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, já bych jenom krátce reagoval, zdaleka ne tak široce, jako bylo řečeno v rozpravě ze strany např. paní poslankyně Páralové.
Musím říci, že to je technická norma, která v podstatě provádí předpisy, které jsou pro Českou republiku důležité v rámci sounáležitosti k Evropské unii. Podstata je, a já už jsem to říkal na počátku, že obdobná diskuse byla a obdobné argumenty padaly ve všech zemích, kde se institut koordinátora zaváděl. Konečná praxe prokázala, že tento institut je správným institutem.
Je potřeba také říci, že tady bylo vzpomínáno, že s tím budou vyšší náklady. Zde bych rád řekl, že je potřeba připomenout, že toto zdražení stavebních činností nebude. Zkušenosti kolegů ze zemí Evropské unie tyto domněnky totiž nepotvrzují. V případě staveb, kde postupně nastupuje řada firem, by naopak mělo dojít ke snížení nákladů, neboť záležitosti, které byly separátně projednány vždy dvěma firmami, budou projednávány jedním odborníkem, který zajistí koordinovaný postup se všemi aktéry výstavby. Jednoduše řečeno, v případě deseti firem se otázkám bezpečnosti a ochrany zdraví při práci věnovalo dvacet osob, deset jednání dvou specialistů. Dle připravované zákonné úpravy tuto činnost zajistí jeden koordinátor spolu s deseti pracovníky stavebních firem. To znamená, že celkem se bude jednat o pracovní kapacitu jedenácti osob, a ne dvaceti.
Pokud k zásadnímu zdražení dojde, znamená to, že již v současnosti byla oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na stavbě zanedbávána a porušovány zákony a podzákonné právní předpisy.
***