(12.40 hodin)

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji vám, pane místopředsedo. Přečtu tedy pozměňovací návrhy k tisku 418. Jenom avizuji, že jsou to návrhy, které vznikly po určité dohodě v podvýboru pro jednací řád. A omlouvám se, že vám předložím dvě alternativy, protože jsme se tak dohodli, že vám předložíme alternativy, a teprve závěrečným hlasováním ve třetím čtení rozhodneme o tom, která bude platit.

Přečtu to celé.

První pozměňovací návrh. Za prvé k článku I, dosavadnímu bodu 7: bod 7 zní:

7. V § 95 odst. 1 se slova "nejdříve za 24 hodin" zahrazují slovy "nejdříve za 72 hodin" a na konci odstavce se doplňují věty, které znějí - (Velký hluk v jednacím sále.)

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane předsedo, já vás ještě přeruším. Požádám opět kolegy o klid. Věřím tomu, že máte možná hlad, ale ještě vydržte, po tomto bodu vyhlásím polední přestávku. A jedná se o náš vlastní jednací řád a bylo by dobře, kdybychom to všichni poslouchali.

Prosím, pokračujte, pane předsedo.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji.

Alternativa první: Lhůta podle věty první může být na návrh navrhovatele a se souhlasem sněmovny zkrácena, a to nejvýše na 24 hodin. Návrh na zkrácení lhůty podle věty první musí být podán ve druhém čtení v rámci podrobné rozpravy.

Alternativa druhá: Lhůta podle věty první může být na návrh navrhovatele a se souhlasem sněmovny zkrácena, a to nejvýše na 48 hodin. Návrh na zkrácení lhůty podle věty první musí být podán ve druhém čtení v rámci podrobné rozpravy.

Konec navrhované úpravy.

Jenom k tomu řeknu, že se jedná o možnost, aby navrhovatel mohl navrhnout zkrácení lhůty mezi druhým a třetím čtením, protože v tomto jednacím řádu se nám lhůta zvětšuje na 72 hodin, a tady je návrh, abychom v případě bezproblémových návrhů zákonů nebo jednoduchých návrhů mohli lhůtu zkrátit. Alternativy jsou buď na 24 hodin, nebo na 48 hodin. O tom budeme muset rozhodnout.

Druhý pozměňovací návrh: K článku I, nově navrženému bodu upravujícímu § 117: Účinnost tohoto bodu v článku III stanovit dnem vyhlášení.

Tato úprava se týká dne vyhlášení a v nově navrženém znění § 117 je rozšířena působnost Kanceláře Poslanecké sněmovny i na poslance Evropského parlamentu zvolené na území České republiky, a vzhledem ke dni voleb do Evropského parlamentu, vzhledem k lhůtám v rámci legislativního procesu a vzhledem k nutnosti zajistit toto rozšíření působnosti Kanceláře se navrhuje dnem účinnosti den vyhlášení. To je tedy tato navrhovaná změna.

A poslední, třetí, co bych si vám dovolil navrhnout, je pozměňovací návrh k tisku 418/4 a 418/5, usnesení zahraničního výboru a výboru pro evropskou integraci. Jenom zjednodušeně vám řeknu, že se jedná o to, aby ti, kteří budou vykonávat funkci provizorních poslanců do skutečných voleb a do vzniku mandátů těm poslancům, kteří budou zvoleni v řádných volbách, aby statut těchto prozatímních poslanců z hlediska náhrad, aut apod. nebyl stejný jako zvolených poslanců, abychom nemuseli - řeknu to ještě jednodušeji - vybavovat je pro 40 dní auty a všemi náležitostmi. Tímto přechodným ustanovením pozorovatelům, kteří budou do voleb, nebudeme muset vyplácet platy a náhrady jako řádným poslancům, kterými de facto nebudou. Kvůli tomu je tento návrh, který vám nyní přečtu.

Za část 11 se vkládá nová část 12, která zní:

Část 12 - Přechodné ustanovení, článek XII:

1. Ustanovení o neslučitelnosti funkce poslance Evropského parlamentu podle § 53 odst. 2 písm. c) a d) zákona č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu a o změně některých zákonů, se poprvé užijí na poslance Evropského parlamentu zvolené v prvních volbách do Evropského parlamentu v roce 2004.

2. Ustanovení části 2 až 11 se poprvé užijí na poslance Evropského parlamentu zvolené v prvních volbách do Evropského parlamentu v roce 2004.

Část 12 a článek XII se označí jako část 13 a článek XIII.

Účinnost této části stanovit dnem vyhlášení.

Na závěr ještě řeknu, že smyslem přechodného ustanovení je také docílit toho, aby pro provizorní, prozatímní poslance neplatilo ono ustanovení o neslučitelnosti mandátu poslance Evropského parlamentu s mandátem ve sněmovně, protože ti prozatímní by se museli na 40 dní vzdát mandátu ve sněmovně, měli-li by vykonávat funkci poslanců Evropského parlamentu, což by byla samozřejmě velká komplikace. Tímto přechodným ustanovením bychom i tento problém vyřešili.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu předsedovi Poslanecké sněmovny. Dalším přihlášeným je pan poslanec Karel Vymětal a pak pan poslanec Jan Vidím. Šlo o přednost písemné přihlášky před ústní přihláškou. Pan poslanec Vymětal má slovo.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, já klidně pana kolegu nechám mluvit…

Dámy a pánové, projednáváme další novelu jednacího řádu. Pozornost Poslanecké sněmovny je, jak vidím, minimální, a přitom si myslím, že to je velmi důležitá norma, která vlastně stanoví pravidla našeho jednání a chování, jejichž výsledkem má být, že jsme schopni jednat a že jsme schopni dojít k nějakým závěrům. Ale to už tak v Poslanecké sněmovně bývá…

Myslím si také, že někteří z nás se dopouštějí jedné základní chyby. Domnívají se, že je vhodné jednací řád upravovat a modifikovat tak, a myslí si, že bude platit jenom do konce volebního období. A nějak jim možná nedochází, že ti, kteří jsou dneska v opozici, mohou být ve vládě, a ti, co jsou dneska ve vládě, mohou být v opozici. Ale jednací řád přetrvá tuto změnu, takže bylo by dobře, abychom si všichni uvědomili, že změny, které projednáváme a přijmeme, budou pro nás platit, i když budeme v opozici anebo ve vládní koalici. Myslím si, že by bylo dobře, abychom si toto všichni uvědomili. (Velký hluk v jednacím sále.)

Vidím, že hluk se zesiluje, takže ještě méně členů tohoto našeho slovutného sboru má zájem o jednací řád. I to svědčí o naší úrovni a schopnosti vnímání jednání Poslanecké sněmovny.

Dámy a pánové, dovolte mi, abych v podrobné rozpravě předložil některé pozměňovací návrhy, které budou vázat na mé vystoupení v prvním čtení. Chápu, že na některé otázky jsou v Poslanecké sněmovně rozdílné názory, a proto si dovolím těmito pozměňovacími návrhy předložit svůj názor, a je už věcí Poslanecké sněmovny, jak o těchto názorech rozhodne. Pozměňovací návrhy jsou tři.

První pozměňovací návrh zní: Vypouštějí se body 1, 9, 10 a 11 návrhu.

Pozměňovací návrhy dávám v těch skupinách, tak jak na sebe váží.

Druhý pozměňovací návrh zní: Vypouštějí se body 3, 4, 5, 6 a 8 návrhu.

Třetí pozměňovací návrh zní: Bod 12 k § 111 zní: V § 111 se mění znění odst. 1 a 6 takto:

Odst. 1: Pro ústní interpelace se vyčlení ve stanoveném jednacím dnu připadajícím na čtvrtek (§ 54 odst. 4) doba od 14.30 hodin do 16.15 hodin, přičemž pro ústní interpelace určené předsedovi vlády se vyčlení doba od 14.30 hodin do 15.15 hodin. Od 15.15 hodin nebo v případě, kdy interpelace na předsedu vlády budou ukončeny dříve, tak od doby jejich ukončení, budou následovat ústní interpelace určené ostatním členům vlády. Poslední interpelace může být podána nejpozději v 16.10 hodin.

Odst. 6: Přednesení ústní interpelace nesmí překročit dobu dvou minut a přednesení doplňující otázky dobu jedné minuty. Přednesení odpovědi na ústní interpelaci nesmí překročit dobu pěti minut a přednesení doplňující odpovědi nesmí překročit dobu dvou minut. Po časových limitech stanovených v odst. 1 nelze další interpelace podávat; po odpovědi na poslední interpelaci lze však položit doplňující otázku i po uplynutí časového limitu.

Děkuji vám za pozornost.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP