(12.10 hodin)
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji. Ještě pan kolega Karel Vymětal stále v obecné rozpravě.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo. Když tak bouřlivě vystoupil pan zpravodaj Křeček, musím říci, že mám takový pocit, že možná že ještě teď spí. Protože o těchto otázkách se vedly debaty na poslaneckých klubech jednotlivých parlamentních stran. Naše názory byly našimi členy prezentovány na jednání výboru, takže se nikdo neprobudil. V celém procesu byly uplatňovány. Ale protože nějakým záhadným způsobem se téměř ani nediskutovalo a schválila se verze tak, jak ji máme předloženou, tak tady spíše je snaha někoho převálcovat, něčí názory, a ne že někdo spí. Ano, převálcovat a spát, to je také systém. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Chtěl bych uklidnit všechny poslance. Myslím, že jsme v obecné rozpravě zákona o novele jednacího řádu Poslanecké sněmovny.
Přihlásil se pan navrhovatel Pavel Svoboda. Prosím, pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Pavel Svoboda: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, jenom k poslední poznámce pana kolegy Vymětala. Na třech výborech byl tento zákon projednáván několik hodin. Dokonce na dvou výborech bylo projednávání tohoto zákona přerušeno, aby byl získán čas na posouzení nejenom samotného návrhu zákona, ale i pozměňovacích návrhů, které byly původně v jednotlivých výborech navrhovány. Nemám pocit, že pokud se tomuto zákonu ve druhém čtení na výborech věnujete na každém výboru průměrně tři až čtyři hodiny, a to i za účasti zástupců KSČM, že by tento zákon byl nějak nedostatečně projednán ve výborech.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu navrhovateli. Nemám žádnou přihlášku. Končím obecnou rozpravu.
Padl návrh na vrácení zákona výboru k novému projednání. O tomto návrhu dám hlasovat za malý okamžik. Nejprve vás všechny odhlásím. Požádám vás o novou registraci. O návrhu pana kolegy Karla Vymětala rozhodneme v hlasování pořadové číslo 160. Ještě chvilku počkám. Vzhledem k tomu, že jsem všechny mluvící vyhnal do předsálí, tak počkám, než se usadíte na svá místa.
Věřím, že ti, kteří mají zájem hlasovat, už jsou tady.
Zahajuji hlasování pořadové číslo 160 a ptám se, kdo je pro vrácení návrhu zákona výborům k novému projednání. Kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 160 z přítomných 165 pro 37, proti 82. Návrh nebyl přijat.
Budeme pokračovat, a to podrobnou rozpravou. Do podrobné rozpravy mám dvě přihlášky. Prvním přihlášeným je pan místopředseda Ivan Langer. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych k této "euronovele jednacího řádu" si dovolil připojit dílčí změnu jednacího řádu, kterou bych charakterizoval názvem "vztah mezi paragrafem a korunou českou". Je to pozměňovací návrh, jehož cílem je upřesnit jedno dílčí ustanovení stávajícího jednacího řádu.
Jde tedy o tento pozměňovací návrh. V § 86 odst. 3 se ve třetí větě za slova "nároky na státní rozpočet" doplňují slova "rozpočty krajů a obcí".
Důvodem této novely je rozšířit demonstrativní výčet povinných obsahových náležitostí důvodové zprávy, která je součástí každého návrhu zákona či jeho novely, neboť se v praxi sněmovny velmi často setkáváme s tím, že v průběhu kalendářního roku, a to za situaci, kdy rozpočet obce nebo kraje je již schválen, dochází přijetím zákona nebo jeho novelizací k tomu, že jsou obci nebo kraji uloženy další povinnosti, které musejí financovat z vlastních prostředků, které nemohly předvídat. Domnívám se tedy, že je nezbytné, aby každý navrhovatel takovéto novely, případně zcela nového zákona, velmi pečlivě přemýšlel nad ekonomickými dopady každého jednoho ustanovení návrhů, které navrhuje, a zejména aby uvažoval nejenom v souvislosti směrem ke státnímu rozpočtu, ale také ke komunální sféře, tedy k rozpočtům krajů a obcí.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi Ivanu Langerovi. Nyní je do rozpravy přihlášen pan poslanec David Šeich. Nemám žádnou další přihlášku do podrobné rozpravy. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec David Šeich: Pane předsedající, dámy a pánové, dovolte mi přednést pozměňovací návrhy k zákonu č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, a to článek 109a odst. 3 věta první se vkládá mezi slova "aktů" a mezi slova "a jiných dokumentů" sousloví "personální nominace do orgánů EU".
Nový odstavec v článku 109, odst. 3 věta první, nově zní: Předseda výboru pro evropské záležitosti nebo předseda věcně příslušného výboru postoupí usnesení ve věci návrhu aktů personálních nominací do orgánů EU a jiných dokumentů podle odstavce 2 předsedovi sněmovny a zároveň může do osmi dnů od přijetí tohoto usnesení požádat předsedu sněmovny o jeho zařazení na pořad nejbližší schůze sněmovny.
Za druhé. Za článek 109b se vkládá nový odst. 109c, který zní:
Odst. 1 - Vláda předkládá sněmovně prostřednictvím výboru pro evropské záležitosti k projednání personální nominace na evropského komisaře, soudce Evropského soudního dvoru a nominace do orgánů Evropské investiční banky a Evropské banky pro obnovu a rozvoj za Českou republiku.
Odst. 2 - Personální nominace do orgánů EU výbor pro evropské záležitosti projedná dříve, než o nich vláda přijme konečné rozhodnutí.
Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Davidu Šeichovi. Slova se ujme pan poslanec Václav Exner. Nevidím ani žádného dalšího přihlášeného. Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Václav Exner: Pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, uplatním některé pozměňovací návrhy, které byly předmětem jednání zahraničního výboru, nezískaly v něm však podporu celkovou. Některé z nich získaly podporu částečnou. Přesto se domníváme, že mohou přispět ke zlepšení návrhu, který právě projednáváme.
První návrh se týká článku I. bod 2 a navrhuji, aby bod 2 zněl: Bod 2 - V § 41 odst. 2 se za slovo "výbor" vkládá " , pokud nepostupuje podle části patnácté A".
Krátké zdůvodnění. Dosavadní text hovoří jenom o § 109a, avšak záležitosti, které projednává výbor, se týkají celé části patnácté A, a to je i pro případ, že by byl doplněn nový § 109c, jak nyní navrhl pan poslanec Šeich.
Za druhé. V článku I. bodu 4 v nově navrhovaném § 109a odst. 1 zní: Odst. 1 - Vláda předkládá sněmovně:
a) návrhy aktů Evropských společenství a Evropské unie, a to ve stejné době, kdy jsou předkládány Radě Evropské unie (dále jen "Rada"),
b) předběžné stanovisko k návrhům podle písm. a),
c) jiné návrhy aktů a dokumentů Evropských společenství a Evropské unie, pokud o tom rozhodne, nebo pokud si jejich předložení vyžádají sněmovna nebo její orgány,
d) informaci o podstatných změnách v již předložených návrzích aktů a dokumentů nebo ve stanoviscích k nim, pokud k nim dojde v průběhu jejich projednávání.
Mimo písmena - Kancelář sněmovny zajistí jejich zpřístupnění všem poslancům.
Krátké zdůvodnění. Jednak jde o zpřehlednění textu, který v současném § 1 je poměrně nepřehledný. Za druhé se navrhuje zahrnout výslovně ve vyjmenovaných věcech, které vláda předkládá sněmovně, informaci o změnách, a to tak, že tato informace má být předkládána v zásadě podle úvahy vlády o jejich závažnosti.
***