(16.10 hodin)
(pokračuje Špidla)
Jak už jsem řekl, těmi daňovými změnami nepochybně snižujeme zatížení zaměstnavatelů a naše efektivní daňové zatížení bude v roce 2006 zhruba na úrovni Slovenska, což je nepochybně příznivé.
Dovolte mi ještě jednu poznámku v té obecné debatě. Nejnižší míru nezaměstnanosti mají: Rakousko 4,3 %, Nizozemí 3,9 %, Dánsko 5,2 % - v evropském kontextu - a Švédsko 4,9 %. Všechny tyto země mají poměrně vysokou úroveň souhrnné daňové kvóty, významně vyšší než země jiné, a z toho opravdu lze usoudit, že zaměstnanost je komplexní záležitost a složitější, než by se dalo odvodit z nějakého jednoduchého parametru, jako je například parametr daňové zátěže - určitého typu daňové zátěže. Spojené státy americké mají v současné době míru nezaměstnanosti 5,7 %, čili rozhodně vyšší než třeba Dánsko nebo Nizozemí.
Dámy a pánové, předložil jsem velmi stručný seznam základních přístupů a s plnou vážností konstatuji, že jsme přesvědčeni o tom, že tyto kroky budou důležitým impulsem pro změnu trendu současného trhu práce. Změna tohoto trendu je skutečně potřebná, protože míra nezaměstnanosti je vysoká.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji panu premiérovi. Zeptám se paní poslankyně Páralové, zda chce vznést dodatečný dotaz. Prosím.
Poslankyně Alena Páralová: Děkuji. Vážený pane premiére, my všichni bychom si jistě velice přáli, aby nezaměstnanost v naší zemi klesala. Jenom bych se vás chtěla zeptat, zda si uvědomujete, že masivní investiční pobídky pro zahraniční firmy mohou také znamenat nekalou konkurenci pro naše české, již zavedené firmy právě proto, že ony nemají ty daňové výhody, jako mají zahraniční firmy, které podporujete. Dále se domnívám, že boj vaší vlády proti živnostníkům - a snažíte se bojovat proti nepravostem - nazývají v současné době komentátoři třídním bojem proti živnostníkům. Chtěla bych vás poprosit, abyste se k tomuto vyjádřil, jestli skutečně nemáte pocit, že tomu tak je. Tvrdíte, že snížíte odvody na nemocenskou atd. Domnívám se, že tím, že zavedete povinnost vyplácet nemocenskou zaměstnavatelům, jim ještě ztížíte jejich pozici. Zde bych také chtěla znát váš názor. Mezi zaměstnavatelem a státem není rovnoprávný vztah. Státní podniky neplatí odvody na zdravotní a sociální pojištění, neplatí firmám, ty se díky tomu dostávají do konkursu a mnoho lidí přichází o práci. Právě proto jsem se chtěla zeptat, za ten návrh o konkursu a vyrovnání, o kterém jste mluvil, toto zohledňuje. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Prosím pana premiéra o odpověď na tuto doplňovací otázku.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážená paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážené přítomné dámy, dovolte, abych se zabýval otázkami, které položila paní poslankyně Páralová. Otázka číslo jedna: Investiční pobídky nejsou nekalou konkurencí, protože nejsou určeny pouze pro zahraniční firmy. Jsou určeny pro kteroukoli firmu, která provede investici určitého rozsahu, a tyto investiční pobídky zvýhodňují ty firmy, respektive ty investice, které jsou provedeny, uplatněny v oblastech s velkou mírou nezaměstnanosti. To znamená, že investiční pobídky jsou rovnocenné pro investora kterékoliv národnosti. Je to koneckonců jedno z pravidel Evropské unie - nediskriminace.
K té druhé části otázky, to je ona představa, že je vláda nějakým nepřátelským způsobem zaměřena vůči živnostníkům, tuto interpretaci musím zásadně odmítnout. Přístup, který jsme zvolili, je pouze tlak na ty, kteří nedodržují pravidla a působí nekalou konkurenci, což podle mého názoru je zásadní poškozování trhu a zásadní poškozování všech poctivých lidí.
Pokud jde o problém, že průměrný odvod člověka, který je osobou samostatně výdělečně činnou, dosahoval přibližně třetiny průměrného odvodu člověka, který byl v zaměstnaneckém vztahu, myslím, že je naprosto zřejmé, že tato situace byla neudržitelná. Myslím si, že můžete počítat se mnou: V současné době je průměrný důchod kolem 7000 Kč a rozsah horní a dolní hranice důchodu je poměrně malý, to rozpětí je poměrně malé, proto vycházíme z těchto 7000 Kč. Průměrná doba pobírání důchodu řekněme v systému unisex, to znamená muži i ženy přeměněni na jednu statistickou bytost, je 20 let, přibližně 21 až 22 let u žen, 19 let u mužů. To znamená, že člověk v okamžiku, kdy končí běh jeho dnů, vybral, pokud šel do důchodu v obvyklou dobu, 1 milion 680 tisíc Kč. To znamená, že odvody v žádném případě nejsou ničím jiným než půjčkou na oplátku. Jestliže vybral 1 milion 680 tisíc Kč, tak se dá prokázat, že při průměrném odvodu zaměstnance do tohoto systému průměrný člověk přispěl o něco více, než je ten 1 milion 680 tisíc Kč, což je logické, protože v systému se financují také invalidní důchody, pozůstalostní důchody - tedy vdovy a sirotci, a současně i správa systému. To znamená, že je logické, že se o něco více odvede, než se vybere. Ale ten rozdíl je opravdu velmi malý, řekl bych až překvapivě malý, pokud mě paměť neklame, je to někde kolem 100 000 Kč. Podle mého názoru je naprosto zřejmé, že není poctivé a není správné, aby člověk tím, že neodvádí do systému, získával konkurenční výhodu proti svým konkurentům a posléze si tuto konkurenční výhodu nechal zaplatit z veřejných peněz. To jsou věci, které jsou nepřijatelné.
Pokud jde o otázku nemocenského, tak je pravda, že to bude velmi složitá debata, velmi komplikovaná a její výsledek ještě není jistý. Ale je zřejmé a je naším jasným cílem, který naplníme, že nesmí dojít ke zhoršení situace podnikatelů a že musí dojít ke zlepšení situace v systému nemocenského pojištění. Máte pravdu, tato věc je složitá a dohoda ještě zdaleka není připravena, ale vezmeme-li v úvahu, že ve většině zemí na světě tento systém existuje a působí s dobrým úspěchem, je možné o něm velmi vážně uvažovat i u nás.
Dámy a pánové, to jsou jenom krátké doplňující poznámky k interpelaci paní poslankyně Páralové.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane premiére. Nyní dávám slovo poslanci Vladimíru Kohlíčkovi, který byl vylosován na pátém místě. Bude mít interpelaci ve věci zjišťování totožnosti osob. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jaromír Kohlíček: Děkuji za slovo, vážená paní předsedající. Dovolte mi, abych vám sdělil, že se jmenuji Jaromír Kohlíček. Vladimír je kolega Koníček. (Předsedající: Já se vám omlouvám.) Je o deset let mladší a je to učitel. Já nejsem učitel, já jsem sklář.
Vážený pane ministerský předsedo, pro vymáhatelnost práva v České republice je nezbytné zajistit vedle odpovídající úrovně legislativy a podzákonných norem i některé základní předpoklady pro práci soudců. Mezi nimi je na prvním místě zjištění totožnosti osoby. Ke zmatkům, které z problémů při zjištění totožnosti osob plynou, směřuje tato interpelace.
Je bohužel známou věcí, že se v řadě případů nepodaří soudu dospět k odsouzení pachatele, například jízdy načerno v městských hromadných dopravních prostředcích, jen z toho důvodu, že žalující strana neunesla břemeno prokázání totožnosti osoby.
***