(15.00 hodin)
(pokračuje Škromach)
Už velmi nepřesně zachycují počet volných pracovních míst, protože statistiky zachycují pouze registrovaná pracovní místa, která jsou nahlášena na úřadech práce. Podle vývoje počtu lidí, kteří jsou vyřazováni z úřadů práce z toho důvodu, že si našli zaměstnání, lze jednoznačně odvodit, že počet volných pracovních míst je výrazně vyšší než počet registrovaných volných pracovních míst na úřadech práce.
Strategie a programové cíle vlády v oblasti politiky zaměstnanosti jsou uvedeny především v programovém prohlášení vlády ze srpna 2002, jak už o tom tady bylo několikrát diskutováno a byly při tom vytrhovány určité pasáže, dále ve strategii rozvoje lidských zdrojů pro Českou republiku v usnesení vlády číslo 210 ze 3. března 2003. V usnesení číslo 282 z 19. března 2003 vláda schválila strukturu lisabonského procesu ve vazbě na Českou republiku a stanovila priority při jeho naplňování v České republice na rok 2003 - koordinace makroekonomických politik, politika zaměstnanosti, vzdělávání, věda a výzkum. Dále tímto usnesením stanovila 15 vymezených oblastí sledování cílů lisabonského procesu, gestory a spolugestory odpovědné za jejich naplňování v České republice. Celkovou koordinací procesu implementace lisabonského procesu v České republice je pověřen předseda vlády.
Ministerstvo práce a sociálních věcí je odpovědné za realizaci tří vymezených oblastí lisabonského procesu: číslo 12 modernizace sociální politiky, číslo 13 posilování sociální soudržnosti a číslo 14 aktivní politika zaměstnanosti; z hlediska obsahu je správnější název národní politika zaměstnanosti, protože vymezené činnosti široce překračují definici aktivní politiky zaměstnanosti, vymezené zákonem o zaměstnanosti, která je určena prakticky pouze pro nezaměstnané. Tímto dokumentem byla stanovena odpovědnost Ministerstva práce a sociálních věcí za koordinaci a realizaci politiky zaměstnanosti v pojetí lisabonského procesu, to je i hlavních směrů zaměstnanosti Evropské unie ve spolupráci s dalšími resorty, krajskými orgány a sociálními partnery.
Vzhledem k závazkům České republiky vyplývajícím ze vstupu České republiky do Evropské unie musí již dnes přijímané postupy a cíle ke zvýšení zaměstnanosti a snížení nezaměstnanosti respektovat principy evropské strategie zaměstnanosti. Tato strategie je vedle důchodových reforem klíčovým prvkem reformy sociálního státu v zemích Evropské unie ve smyslu jeho modernizace podle zásady "active society" - aktivní společnost; dlouholetá hospodářská prosperita, tržní demokracie v Evropě a udržení její sociální kvality a sociálního státu jsou možné jen za předpokladu vysoké míry pracovní participace.
Řada principů a prvků evropské strategie zaměstnanosti je při realizaci politiky zaměstnanosti v České republice již uplatňována. Z klíčových problémů českého trhu práce a z hodnocení Evropské komise vyplývá, že výsledky stávajícího přístupu nejsou vyvážené. K pozitivnímu postupu došlo jen v některých oblastech. Stávající přístup nestačí udržet krok s vývojem ekonomiky a trhu práce a řešit jeho hlavní problémy.
Základním předpokladem snižování nezaměstnanosti je nastavení optimálního souladu všech druhů politik zaměstnanosti, hospodářské, regionální, vzdělávací, rozpočtové, trhu práce, tudíž aktivní politiky zaměstnanosti i dalších, s cílem vytvořit podmínky pro dosažení takového hospodářského růstu, který by stimuloval maximální poptávku po pracovní síle. Podle stávajících zkušeností ekonomický růst HDP v hodnotě cca 2 % až 3 % ročně nemá výrazný vliv na snížení míry nezaměstnanosti. Při této hodnotě růstu se zaměstnavatelé orientují pouze na tu část pracovní síly, která je mobilní a kvalifikovaná ve smyslu požadavků trhu práce. Taková hodnota hospodářského růstu nevyvolává potřebu většího počtu pracovní síly, respektive přítoky do nezaměstnanosti budou větší než odtoky. To znamená, že za této situace více pracovních příležitostí zaniká než vzniká, aby to bylo jasné.
Zájem zaměstnavatelů o pracovní sílu je zároveň podmíněn změnou její kvalifikace tak, aby odpovídala požadavkům na nově vznikající pracovní místa. Proto také podnikáme určitá organizační opatření.
Vláda soustřeďuje své úsilí na podporu hospodářského růstu a na realizaci strukturálních reforem všech politik, které ovlivňují situaci na trhu práce. Základním krokem je rozhodnutí o snížení daně z příjmů právnických osob ze 32 % na 26 % v roce 2006. Pokračuje reforma veřejných rozpočtů s cílem zvýšit manévrovací prostor vlády pro podporu hospodářského růstu a pro realizaci některých nezbytných sociálních opatření. Realizuje se řada návazných opatření krátkodobého a dlouhodobého charakteru v sociální politice s cílem zvýšit adresnost v sociálním systému a motivaci občanů k přijetí zaměstnání a udržení se v něm.
Pro zlepšení podmínek na trhu práce a zvýšení účinnosti úřadů práce Ministerstvo práce a sociálních věcí připravilo nový zákon o zaměstnanosti - ostatně už tady o něm byla dnes řeč - který v současné době prochází schvalovacím procesem ve sněmovně. Zákoník práce prošel několika novelami, které mimo jiné změnily postavení zaměstnavatelů a zaměstnanců při uzavírání a ukončování pracovního poměru. Zároveň se připravuje zcela nová úprava této oblasti, nový zákoník práce. V závěru loňského roku se několika zákony změnily podmínky systému sociálních a nemocenských dávek, které by měly zamezit jejich zneužívání a zvýšit motivaci k přijetí zaměstnání.
Bohužel musím říci, že v této souvislosti už dvakrát tato Poslanecká sněmovna - z velké iniciativy právě ODS - zamítla návrhy zákonů, které by umožnily, aby ti lidé, kteří pracují a mají nízké příjmy - což ostatně je způsobeno mimo jiné stále ještě nízkou mírou minimální mzdy - měli vyšší životní úroveň než ti, kteří si práci nehledají a kteří ji nemají. Bohužel, tato motivace, která měla umožnit vyšší příjem pro tyto rodiny a pro tyto občany, byla v této sněmovně zamítnuta právě iniciativou ODS.
Dále se připravuje změna podmínek výplaty sociálních dávek, které budou podmíněny odpracováním stanoveného počtu hodin ve prospěch obce v rámci veřejně prospěšných prací. Připravuje se nová legislativní úprava zákona o hmotné nouzi, postavená na principech aktivizace občanů a prevence před sociálním vyloučením. Pracuje se na programu realizace strategie rozvoje lidských zdrojů. Připravuje se nová legislativní úprava vzdělávání, která umožní realizaci plošně dostupného systému celoživotního učení, což by mělo znamenat neustálé zvyšování kvalifikace našich zaměstnanců, našich občanů, tak aby byli schopni se uplatnit lépe na trhu práce jak v České republice, tak v zahraničí. - Tady chci zdůraznit, že naším zájmem není, aby čeští občané pracovali v zahraničí. Naším zájmem je, aby práci našli doma, aby pracovali v České republice, zvláště pokud jde o lidi s vysokou kvalifikací.
Vstupem do Evropské unie se České republice otevře také možnost využívat prostředky ze čtyř strukturálních fondů. Jejich prostřednictvím je realizována politika hospodářské a sociální soudržnosti. Posláním těchto fondů je snižovat rozdíly v životní a ekonomické úrovni, které existují mezi obyvateli a regiony v Evropské unii. Jedná se zejména o Evropský sociální fond, dále o Evropský fond regionálního rozvoje a Evropský zemědělský podpůrný a záruční fond.
Evropský sociální fond je finanční nástroj Evropské unie, s jehož pomocí je od roku 2000 realizována evropská strategie zaměstnanosti. Celkovou odpovědnost za Evropský sociální fond má práce Ministerstvo práce a sociálních věcí. Odpovědnost za realizaci opatření bude řídícím orgánem delegována na příslušná partnerská ministerstva podle zaměření jednotlivých opatření. V souvislosti s realizací programových dokumentů jsou personálně posíleny útvary implementace Evropského sociálního fondu a pověřené úřady práce.
Vláda usnesením číslo 8 ze 7. ledna t. r. uložila ministru práce a sociálních věcí ustavit komisi pro řízení prací na národním akčním plánu zaměstnanosti na léta 2004 až 2006 a pro řešení problematiky nezaměstnanosti. Zároveň uložila všem členům vlády, aby předložili návrhy opatření ve své působnosti, které zvýší zaměstnanost a sníží nezaměstnanost.
***