(11.30 hodin)
(pokračuje Špidla)
V každém případě i ty velmi prosté výpočty ukazují, že ztráta na veřejných příjmech by byla tak obrovská, že by těžko bylo možné zachovat průběžné financování školství, zdravotnictví, důchodového systému atd. atd. Čili je to dobrodružství - ale ODS je dobrodružnou stranou, je stranou svým způsobem revoluční a ráda se do takovýchto dramatických gest, zejména v situaci, kdy nemá odpovědnost, pouští.
Byla tady poměrně zřetelná výhrada a argumentace, která byla pronesena ve vztahu k míře nezaměstnanosti v době vlád Václava Klause a v době vlády sociální demokracie. Vlády Václava Klause po pěti letech své činnosti přivedly zemi do ekonomické krize. My jsme zaznamenali tři nebo čtyři roky pokles ekonomické výkonnosti a krizi, o které nelze pochybovat. Vláda sociální demokracie od zhruba roku 2000 přivedla zemi na růstovou trajektorii a současné údaje jsou následující: růst kolem 3 %, růst reálných mezd kolem 6 %, míra inflace kolem 0,5 %, nebo řekněme kolem 1 %, významný růst produktivity práce a poměrně živá ekonomická investiční aktivita. To je výsledek.
Ano, vážení přátelé, dámy a pánové, mohu velmi jednoduše říci - v okamžiku, kdy Václav Klaus odcházel, tak neodcházel rád. Nebylo to jeho svobodné rozhodnutí, že by řekl, že se chce věnovat rodině. Odcházel v jednoduchém důsledku, v důsledku ekonomické krize, kterou vyvolala nekompetentní, ideologicky motivovaná ekonomická politika jeho vlády. To byl výsledek, proto odešel. A proto krátce po jeho odchodu nastal ekonomický růst, protože byla uplatněna jiná politika než ona, ke které se teď chcete vracet, politika starých receptů a starých neúspěchů. To, co ODS navrhuje a nabízí, je pouze návrat do minula a to prostě k úspěchu nevede.
Je faktem, že tato ekonomická krize odstartovala prudký nárůst míry nezaměstnanosti, ale na všech grafech, které tak často a rádi používáte, se to dá docela dobře dokázat, že zlomovým momentem je rok 1996, rok vašeho zjevného a nezpochybnitelného neúspěchu. Tento neúspěch má své dlouhodobé důsledky, bohužel, se kterými zápasíme ještě teď.
Česká republika je v situaci, kdy Evropa prochází stagnací, a přesto my výrazně rosteme, a to rychlostí zhruba třikrát větší než naši evropští sousedé. Je v situaci, kdy stále ještě zvládáme nedokončenou transformaci, ke které jste prostě neměli odvahu. Tato transformace je ještě obtížná, ale blíží se ke svému závěru.
Vláda, která v současné době zastává svůj mandát, učinila několik kroků, které jsou důležité. Snížila například daně z příjmů právnických osob, protože jistěže nejsme nadšenci nějakého enormního zdanění; ale pouze mě překvapuje, že strana, která s takovou vášní hovoří o nízkých daní, nebyla schopna podpořit ani návrh, který vycházel jejím směrem. Vláda připravila řadu dalších kroků, mimo jiné také velmi změněné odpisové sazby, a velmi se těší, jak půvabnou argumentaci naleznete, abyste mohli odmítnout něco, co je rozumné a co víte koneckonců sami.
Dámy a pánové, není úlohou vlády vytvářet konkrétně pracovní místa, koneckonců i to odpovídá vaší představě, ale je úlohou vlády vytvářet podmínky pro vznik pracovních míst, a proto vláda realizuje řadu programů, které přímo či nepřímo podporují tvorbu nových pracovních míst, a většina těchto programů je v kompetencích Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva pro místní rozvoj. Jde o programy podpory malého a středního podnikání, rozvoje průmyslových zón, investičních pobídek atd.
Ministerstvo práce a sociálních věcí v rámci tzv. aktivní politiky zaměstnanosti podporuje tvorbu nových pracovních míst pro uchazeče o zaměstnání, především pro obtížně umístitelné a znevýhodněné občany. Za rok 2003 bylo registrováno 666 000 nevyhlášených(?) uchazečů o zaměstnání a za pomoci úřadů práce bylo zprostředkováno nové zaměstnání 452 tisícům. V rámci aktivní politiky zaměstnanosti bylo umístěno 40 000 uchazečů a dalších 41 000 uchazečů prošlo rekvalifikací. Ministerstvo práce a sociálních věcí se dále podílí na realizaci investičních pobídek podporou tvorby nových pracovních míst a podporou rekvalifikace zaměstnanců v regionech s nadprůměrnou mírou nezaměstnanosti. Konkrétně v roce 2003 se 21 investorů zavázalo k vytvoření 4800 nových pracovních míst a k rekvalifikaci 3160 zaměstnanců.
Vláda také poměrně intenzivně rozvíjí výstavbu infrastruktury jakožto jedné z podmínek, která je potřeba k tomu, aby míra nezaměstnanosti poklesla. Myslím si, že nikdo z nás nebude příliš pochybovat o tom, že je třeba doplnit dálniční síť. Myslím si, že nikdo z nás nebude pochybovat o tom, že dálnice D47 vedoucí do Ostravy je dálnicí, která směřuje do oblasti s velkou mírou nezaměstnanosti.
Vážené poslankyně, vážení poslanci ODS. Jakým způsobem jste prospěli zaměstnanosti severní Moravy tím, že jste odmítli hlasovat pro vládní dluhopisový program? Bez tohoto vládního dluhopisového programu by se dálnice do Ostravy nestavěla a opět by Ostrava byla ohrožena vyšší nezaměstnaností než tou, která bohužel je.
Pokud jde o vstup do Evropské unie, konstatuji, že vláda nepředpokládá v následujících dvou letech, že by vstupem do Evropské unie došlo k výraznějšímu negativnímu vlivu na zaměstnanost. Stav české ekonomiky se postupně zlepšuje, produktivita práce roste enormním způsobem a Česká republika je plně konkurenceschopná. Je ovšem problém, že toto přezbrojení, tento rychlý krok k daleko vyšší produktivitě práce je bohužel provázen restrukturalizací pracovní síly a propouštěním. Ale je prvním krokem v etapě, která vede k další prosperitě, k růstu a postupnému zapojování lidí, kteří jsou nezaměstnaní, do pracovního trhu. Restrukturalizace české ekonomiky bude pokračovat, ale předpokládáme, že pomalejším tempem, protože, jak už jsem řekl, to, k čemu jste neměli odvahu vy, jsme nuceni provést my.
Ke snížení nezaměstnanosti mohou přispět podpory z evropských fondů, stejně tak jako k ní naprosto zřetelně přispívá systém investičních pobídek.
***