(18.50 hodin)
(pokračuje Kala)

Tyto body nejsou sankcí za přestupek, nejsou ani trestem za nějaký trestný čin, ale jsou chápány jako administrativní opatření, které hodnotí nebezpečnost spáchaného přestupku nebo trestného činu a registruje jeho spáchání. Důsledkem nasčítání určitého počtu bodů je potom pozbytí řidiče odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel, a tím samozřejmě i řidičského oprávnění, a je upraven způsob, jakým je možné řidičské oprávnění získat, to znamená podrobení doškolovacímu kursu, přezkoušení z odborné způsobilosti a rovněž určitá karanténa, po kterou se tento řidič neobjevuje v provozu.

Aby řidič mohl aktivně čelit hrozbě ztráty řidičského oprávnění, zavádí se systém odečítání udělených bodů, a to tak, že se určitý počet bodů po jednom nebo dvou letech odečítá, pokud v tom období řidič nespáchá přestupek.

Dále se novela v dalším principu zabývá vážným problémem, a to je vymáhatelností práva, kde se zakotvuje povinnost provozovatele vozidla, popřípadě osoby, které provozovatel vozidlo svěřil, sdělit policii nebo správnímu orgánu údaje potřebné k určení totožnosti osoby, která vozidlo řídila v době spáchání přestupku.

Dalším nástrojem, který by měl zlepšit situaci v této oblasti, je zavedení pořádkové pokuty za procesní delikty, to je za bezdůvodné nedostavení se k projednání přestupku, a to až do výše 5 000 Kč.

Za šesté je otázka zajištění odborného a jednotného výkonu státní správy v projednávané oblasti. Nově se do zákona zavádí institut, který je běžný v jiných oblastech, kde byl výkon státní správy přenesen na jiné subjekty, a to je státní odborný dozor a vrchní státní odborný dozor.

Sedmým principem je potom zavedení úpravy přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích, které je provedeno formou přímé novely zákona č. 200/1990 Sb., a především upravuje konkrétní skutkové podstaty nejzávažnějších přestupků. Zákon nově upravuje sankce za přestupky proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích.

Za osmé potom je to potom přímá novela zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tato novela obsahuje úpravu doškolovacího kursu a přezkoušení z odborné způsobilosti v případě, že řidič ztratí řidičské oprávnění po dosažení plného počtu bodů v bodovém systému.

Závěrem. Přijetí navrhované novely zákona o provozu na pozemních komunikacích je podle mého názoru nezbytné pro zvýšení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích. V České republice je dlouhodobě situace v provozu na pozemních komunikacích alarmující. Téměř 200 tisíc nehod v roce 2003, více než 1 300 usmrcených, 5 200 těžce zraněných a 30 tisíc zraněných lehce. Statisticky patří tato země k nejhorším státům v Evropě. Podle poznatků policie i názorů odborné veřejnosti se na této situaci výraznou měrou podílí bezohlednost a nekázeň účastníků provozu na pozemních komunikacích a zejména řidičů motorových vozidel, kteří se podílejí více než 92  % na vinících dopravních nehod a téměř 90 % v počtu zavinění usmrcených. Tato nekázeň je posilována všeobecným povědomím o tom, že za určitých podmínek je obtížné dovést takového řidiče k odpovědnosti za jeho protiprávní jednání.

Instituty, které obsahuje navrhovaná novela by měly přispět k důraznosti a včasnosti postihu těch, kteří nerespektují své povinnosti a ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. V souladu s navrhovanými změnami je třeba je doplnit systematickou kontrolní činností policie tak, aby riziko odhalení pachatele přestupku bylo podstatně vyšší než v minulosti. Uveďme, že vývoj následků nehod v silničním provozu v roce 2003 byl v období leden až červenec velmi nepříznivý. Počet usmrcených osob byl v porovnání se stejným obdobím roku 2002 již o 81 vyšší. V důsledku zintenzivnění činnosti policie, velkého počtu dopravně-bezpečnostních akcí a následnou masivní medializací problému se podařilo snížit hrozivě vypadající nárůst na "pouhých" 5 osob.

Novelu je samozřejmě potřebné přijmout i z hlediska zajištění souladu této úpravy s normami Evropské unie a k zajištění plnění povinnosti České republiky v oblasti vydávání řidičských průkazů po jejím vstupu do Evropské unie.

Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Já děkuji panu zpravodaji. Přerušuji tento bod č. 59, protože nevidím za čtyři minuty možnost vůbec ukončit alespoň jednoho přihlášeného do obecné rozpravy. Před obecnou rozpravou, před jejím zahájením přerušuji bod č. 59. Budeme se jím zabývat zítra po pevně zařazených bodech.

A prvním pevně zařazeným bodem na zítřejší dopoledne jsou odpovědi na písemné interpelace poslanců. Jsou seřazeny takto: odpovědi na interpelace na předsedu vlády pana poslance Grebeníčka, pana poslance Fajmona a paní poslankyně Konečné a potom pana poslance Duba na pana místopředsedu Sobotku. To jsou čtyři písemné interpelace, se kterými poslanci nevyslovili souhlas, a těmi se budeme zabývat jako prvními body. Potom budeme pokračovat dále podle schváleného pořadu schůze.

Přeji vám hezký večer. Upozorňuji na to, že se schází za čtvrt hodiny podvýbor pro jednací řád, a pokud mají zájem předsedové některých výborů, které svolaly dnešní večerní jednání, nechť to ještě oznámí. Jinak přerušuji schůzi do zítřejšího dne do 9 hodin ráno. Hezký večer.

 

(Jednání skončilo v 18.58 hodin.)

***




Přihlásit/registrovat se do ISP