(18.40 hodin)
(pokračuje Šimonovský)
Čtvrtý institut je státní odborný dozor a vrchní státní odborný dozor. Jak jsem řekl, v zákoně tento dozor je velmi neúčinný a prakticky existuje pouze dohled krajských úřadů nad dopravními úřady pověřených obcí. Vrchní státní odborný dozor nemůže v současné době zasahovat a prověřovat meritum správního řízení, nemůže dohlédnout na správný výkon správního řízení. Tento státní odborný dozor přispěje ke zvýšení odborné úrovně výkonu státní správy a k jeho zefektivnění. Stanoví se působnost krajských úřadů k provádění státního odborného dozoru nad výkonem státní správy ve věcech provozu na pozemních komunikacích obecními úřady. Ministerstvu dopravy je znovu svěřen výkon vrchního státního dozoru nad výkonem státní správy v těchto věcech, a to nad obecními úřady, i nad kraji.
Novela dále obsahuje transpozici nejnovějších směrnic Evropské unie. Upravuje použití dětských zádržných systémů při jízdě na všech pozemních komunikacích. Zavádí se nový vzor řidičského průkazu, který bude odpovídat vzoru řidičského průkazu popsaného v příloze směrnice 96/47 Evropského společenství o řidičských průkazech.
Předloha, kterou projednáváte, také obsahuje novelu zákona č. 200/1990 Sb., o přestupcích, která nově upravuje skutkové podstaty přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích v návaznosti na systém bodového hodnocení a stanovuje spodní hranice a zvyšuje horní hranice sazeb za nejzávažnější přestupky.
Poslední část předlohy je novela zákona č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel. Ta obsahuje v návaznosti na úpravu bodového systému podmínky doškolování řidičů, kteří pozbyli v rámci bodování řidičského oprávnění. Dále obsahuje zpoplatnění zkoušky z odborné způsobilosti žadatele o řidičské oprávnění a je to velmi účinný institut, který zamezí současné praxi, kdy autoškoly připravují řidiče nedokonale a často řidič absolvuje zkoušky dvacetkrát i třicetkrát. Je to stav naprosto neúnosný.
Předpokládám, že každý člen sněmovny je řidič. Chtěl bych v této souvislosti zdůraznit, že cílem novely není represe, nebo jen represe, ale cílem novely je ochrana všech účastníků provozu na pozemních komunikacích před bezohlednými a agresivními řidiči, kteří se opakovaně dopouštějí nejzávažnějších přestupků a svojí bezohlednou jízdou ohrožují ostatní účastníky provozu. Dámy a pánové, dovoluji si vás požádat, abyste pomohli svým rozhodnutím vrátit na naše silnice zákon.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru dopravy Milanu Šimonovskému. Pan místopředseda vlády a ministr vnitra Stanislav Gross pro zjednodušení projednávání své slovo učiní v obecné rozpravě, a proto žádám nyní zpravodaje pro prvé čtení, kterým je z rozhodnutí organizačního výboru pan Miloslav Kala, aby se ujal slova. Prosím, pane zpravodaji, máte slovo.
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, pane místopředsedo. Vážená vládo, vážení páni poslanci a paní poslankyně, dovolte mi, abych stručně se vyjádřil ve své zpravodajské zprávě k navrhované novele zákona č. 361/2000 Sb. a především k jejím hlavním principům.
Prvním principem, který zavádí, je používání dětských zádržných systémů, který je v souladu se směrnicí Rady č. 91/671/EHS o povinném používání bezpečnostních pásů.
Druhým principem je vzhledem k harmonizaci právní úpravy České republiky s normami Evropské unie potřeba upravit druhy a vzory řidičských průkazů České republiky a dobu platnosti těchto průkazů. Podle směrnice Rady č. 96/47/ES ze dne 23. července 1996, kterou se mění směrnice Rady č. 91/439/EHS o řidičských průkazech, je třeba, aby Česká republika po vstupu do Evropské unie vydávala řidičský průkaz podle vzoru řidičského průkazu popsaného v přílohách 1 a 1a výše uvedené směrnice.
Tím třetím a podle mého názoru velmi významným principem je možnost zabránění v jízdě a zadržení řidičského průkazu, které řeší současný legislativní chaos, kdy zákon č. 361/2000 Sb. místo zadržování dokladů převzal a upravil v § 124 odst. 8 písm. c) a d) oprávnění policie zakázat řidiči jízdu na nezbytně nutnou dobu. Zabránit řidiči v jízdě pak měla policie s použitím prostředků, které jí dával zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, a to například použitím technických prostředků k zabránění odjezdů vozidel, to znamená tzv. botičky, do doby, dokud by vozidlo nevyzvedla osoba oprávněná a způsobilá je řídit. Bohužel však zákon o policii v § 22a odst. 1, v platném znění, omezuje používání tzv. botiček pouze na případy, kdy je vozidlo ponecháno na místě, kde je jeho ponechání zakázáno, tedy například v místě zákazu stání či zastavení nebo na místě, kde stání a zastavení přímo upravuje zákon. Touto úpravou byla vlastně eliminována možnost praktické aplikace institutu zabránění v jízdě, který upravuje zákon o provozu na pozemních komunikacích.
Jako nezbytný předpoklad účinnosti zásahů proti řidičům, kteří se dopustili závažného protiprávního jednání, je třeba nově upravit rovněž možnost zadržení dokladu, což působí jako významný donucovací prostředek pro řidiče a nutí jej k tomu, aby se dostavil ke správnímu orgánu k projednání přestupku. Vzhledem k této společenské objednávce se opětovně zavádí institut zadržení řidičského průkazu, a to novelou zákona o provozu na pozemních komunikacích. Zákon stanoví taxativně důvody, kdy je možno zabránit řidiči v jízdě a zadržet mu řidičský průkaz. Jedná se o nejzávažnější porušení právních předpisů, zejména řízení vozidla pod vlivem alkoholu, řízení motorového vozidla bez držení příslušné skupiny nebo podskupiny řidičského oprávnění, spáchání trestného činu v souvislosti s dopravní nehodou, ublížení na zdraví nebo usmrcení, důvodné podezření, že vozidlo je odcizeno, v případě, kdy vozidlo je zjevně nezpůsobilé k provozu, je přetíženo, v případě nákladních vozidel a jízdních souprav. Stejně tak jsou taxativně upraveny způsoby, kterými se provádí zabránění v jízdě. Jde buď o použití technického prostředku k zabránění odjezdu, nebo odtažení vozidla.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Pane zpravodaji, já vás přeruším a požádám sněmovnu o klid. Je to už podle počtu přihlášek do obecné rozpravy velmi kontroverzní norma. Byl bych rád, kdybychom se vzájemně poslouchali, i když je poměrně pozdní čas a jsou další jednání po 19. hodině. Věřím, že vás nechají vaši kolegové dokončit zpravodajskou zprávu. Děkuji vám. Pokračujte, pane zpravodaji.
Poslanec Miloslav Kala: Děkuji, pane místopředsedo. V souvislosti s tímto institutem se zavádí princip, že stát nenese odpovědnost za odstavené vozidlo nebo jeho náklad a odpovědnost je plně na řidiči, případně jeho provozovateli, který svým jednáním porušil zákon a nutnost zabránění v jízdě svým protiprávním jednáním vyvolal.
Pan ministr zmínil čtvrtý princip, a to je nový institut, systém bodového hodnocení. Spočívá principiálně v tom, že řidičům motorových vozidel jsou za vybrané přestupky a trestné činy proti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích zaznamenávány trestné body do určité výše, které jsou sečítány, případně odečítány podle předem daných pravidel.
***