(12.00 hodin)
(pokračuje Kühnl)

Ano, tato reforma, nejenom daně z přidané hodnoty, ale všech následných kroků, které jsou v ní dohodnuty, skutečně znamená přesun zdanění. Znamená přesun zdanění ze zdanění příjmů na zdanění spotřeby. Považuji to za krok správný, dokonce jsme takový krok velmi vehementně prosazovali, protože se domnívám, že zdaňovat výsledky práce a píle neprospívá ekonomice, zatímco zdaňovat spotřební užití peněz je v pořádku. On totiž takovýto přesun prospívá celkově ekonomice, prospívá tomu, že ti, kteří zaměstnávají, mají víc prostředků pro investice, mají víc prostředků pro zvyšování konkurenceschopnosti svých firem, mají víc prostředků na to, aby mohli tedy zaměstnávat větší množství lidí, aby větší množství lidí mělo vyšší mzdy a mělo nakonec i více peněz na tu spotřebu.

Je ale třeba vidět - a myslím si, že to kolegové z některých opozičních stran poněkud zapomínají - že se jedná jenom o jednu z fází celkové reformy, že máme za sebou již celou první fázi reformy veřejných výdajů, která nebyla založena na přesunu zdanění, ale byla založena především na snížení výdajů, byla založena především na snížení výdajů v oblasti tak často zneužívaných solidárních částí našeho systému, na snížení výdajů uvnitř státní správy. A tyto kroky nám umožnily - a to číslo bych chtěl znovu připomenout - že jsme nemuseli přijímat státní rozpočet na letošní rok s deficitem někde kolem 180 miliard, ale s deficitem podstatně nižším. Ano, nepodařilo se nám zatím nijak radikálně snížit deficit státního rozpočtu, pouze jsme zabrzdili jeho růst. A i to se ale, vážení přátelé, stalo poprvé v historii České republiky od té doby, co od roku 1993 existuje.

Ukazuje se samozřejmě, že přicházejí k tomu, co bylo dohodnuto, nové návrhy. Tyto návrhy směřují především k tomu, že by mělo dojít ke sníženému výběru daní. To jsou ty zpětné přesuny z 19procentní sazby do pětiprocentní. My se některým takovým krokům nebráníme, nebudeme bránit. Koneckonců, proč bychom měli bránit sníženému výběru daní, je to nepochybně v souladu s naším programem.

Zaznamenali jsme ovšem zcela samozřejmě kritiku této i minulé fáze reformy ze strany obou opozičních stran. A musím říci, že bych tady udělal určité rozlišení.

Kritice, tak jak byla přednesena ze strany KSČM, rozumím. A myslím si, že je dobré, že KSČM mluví otevřeně. Myslím si, že je dobré, že komunisté hovoří o tom, že jejich cílem je zdanit všechno všem, že jejich cílem je vzít všechno všem a 45 procent daně, 65 procent daně, a kdyby to 100 procent bylo, bude to pořád ještě málo. (Nesouhlasné projevy poslanců KSČM.) Myslím si, že je správné, aby všichni toto poslouchali, aby všichni tuto otevřenost vnímali; je totiž alespoň srozumitelná.

Na druhé straně nerozumím tak docela některým částem kritiky ze strany kolegů z ODS. Musím ale říci, že toto neporozumění není nové. Já jsem tak trošku pamětníkem, jak si jistě někteří vzpomenete. Jsem jedním z posledních zde v této Poslanecké sněmovně, kteří seděli i v té poslední vládě vedené ODS. A už tehdy v roce 1997 jsem lecčemus nerozuměl. (Potlesk a smích poslanců ODS.)

Ano, přiznám se, že porozumět někdy myšlenkovým pochodům kolegů z ODS opravdu je obtížné, bylo to obtížné už v roce 1997, a znovu opakuji, již tehdy jsem jim v lecčems nerozuměl. A nerozuměl jsem jim v jedné velmi důležité věci.

V roce 1997 jsme se, jak si jistě vzpomínáte, ocitli v poměrně akutní rozpočtové krizi. A velmi dobře si pamatuji na zasedání vlády, na které přišel tehdejší předseda vlády, a jménem ODS navrhl - a nyní dobře poslouchejte - řešení této rozpočtové krize zvýšením daní, a to zvýšením daní přímých, zvýšením daní z příjmů. Předseda vlády za ODS v roce 1997. Jistě nyní chápete, proč jsem již tehdy kolegům z ODS ne tak docela rozuměl. My ostatní jsme v té vládě tehdy zkoprněli, postavili jsme se samozřejmě proti takovému postupu, navrhli jsme možnosti šetření ve výdajích a tyto možnosti byly nakonec přijaty.

Nerozuměl jsem dále ani v následujících letech kolegům z ODS. Nerozuměl jsem, když mají takové přístupy k daním, proč na čtyři roky podepsali striktní závazek, že nepodpoří žádná snížení daní, a také tento závazek dodrželi.

Nerozumím jim tedy ani dnes tak docela, co jim vadí na reformě založené na zbrzdění, a dokonce snížení tzv. povinných výdajů státu, co jim vadí na reformě, která je založena na snížení daní z píle a výkonu, ano, a na zvýšení, souběžném zvýšení daní ze spotřeby.

A konečně - a tady bych se rád připojil k panu ministrovi financí - nerozumím ani, proč se z tohoto důvodu utíkají k osobním a někdy opravdu sprostým útokům. Možná že se poučili u velkého učitele, minulého předsedy vlády, který tuto metodu vždycky používal, ale již tehdy bylo zjevné, že osobní urážky vždy pouze zakrývají prázdnotu argumentu.

Nedomnívám se, že ODS je úplně prázdná, pokud jde o argumenty. Domnívám se, že nemá zapotřebí utíkat se k osobním urážkám. Domnívám se ale, že by měla vysvětlit své postoje občanům, své postoje minulé, své postoje dnešní, tak, aby se tak jako KSČM stala pro občany také srozumitelnou. (Potlesk poslanců vládní koalice.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: O slovo se přihlásil předseda poslaneckého klubu KSČM pan Pavel Kováčik. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Kováčik: Děkuji. Paní předsedající, paní a pánové, rád bych reagoval na některá slova v dlouhém a emocemi značně podbarveném projevu zdá se dosud neprozřevšího pana kolegy Kühnla.

V jednom z televizních pořadů, ve kterém jsme spolu účinkovali, mě pan kolega Kühnl opakovaně vyzýval, abych navštívil ušního lékaře. Mám dojem, že se sluchem má problémy už i pan kolega Kühnl, protože neslyšel to, co naši poslanci v rozpravě k tomuto tématu tady říkali, a jeho zobecňující soud postavil náš postoj do světla, ve kterém by možná byl rád, aby občané KSČM viděli.

Já tady místopřísežně prohlašuji, že všechny návrhy a postoje, které Komunistická strana Čech a Moravy prostřednictvím svého klubu poslanců Poslanecké sněmovně prezentuje z tohoto řečniště, vedou zejména k tomu, aby pokud jde o daňové záležitosti, ty průšvihy, ty prohřešky, ty problémy, ti kostlivci, kteří jsou ještě pořád ve skříni po vládách, kterých se zúčastnil i pan kolega Kühnl, jak se statečně přiznal, pokud možno nedopadli na ty, kteří za ně ale vůbec nemohou, to znamená na řadové občany, na nízkopříjmové a středněpříjmové skupiny občanů, na důchodce a na další. Jsem přesvědčen o tom, že je třeba, aby v rámci spravedlnosti byly přímé daně tím hlavním, aby nepřímé daně, které koneckonců dopadají právě na ty skupiny obyvatel, které za nic nemohou a které nemohou nést na svých bedrech ty průšvihy, které i pan kolega Kühnl spoluzpůsobil, spolupomáhal nadělat, aby odnesly.

Prosím, aby si tohoto byli všichni vědomi. My jsme opozicí konstruktivní, my se snažíme vždycky postupovat tak, aby to bylo co nejlepší ne pouze pro některé skupiny tu méně, tu více početné, ale pro většinu občanů České republiky. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KSČM.)

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Petr Nečas a předtím jsem viděla přihlášku pana poslance Martina Římana do obecné rozpravy. Prosím pana poslance Nečase k faktické poznámce.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP