(10.20 hodin)

Poslankyně Eva Dundáčková: Vážený pane předsedající, páni ministři, dámy a pánové, pokusím se zmínit ještě jednu rovinu dnes projednávaného zákona o dani z přidané hodnoty a možná paradoxně neoslovit v této souvislosti ministra financí, který je předkladatelem tohoto návrhu zákona, ale ministra práce a sociálních věcí pana Zdeňka Škromacha.

Já jsem si jako možná celá řada z vás přečetla v sobotních Lidových novinách velký rozhovor s panem ministrem práce a sociálních věcí, který se bohužel zcela minimálně týká jeho resortu, ale jedna z mála otázek, která mu byla položena a která se týká jeho práce ministra, je, jaký je jeho vztah a jaká opatření chystá proti zvyšující se nezaměstnanosti. Na tuto otázku pan ministr odpovídá: "Ministr nemá nástroje na to, aby tohle výrazně změnil. Záleží to na ekonomické situaci." Máme prosím ministra práce a sociálních věcí, který se domnívá, že nemá žádné nástroje na to, aby ovlivnil nezaměstnanost v České republice! Dovolte mi říci, že to bylo právě za této vlády, kdy nezaměstnanost výrazným způsobem vzrostla. A jedním z nástrojů, které bezpochyby má ministr práce a sociálních věcí stejně jako pan ministr financí a ostatní páni ministři, je jejich hlas ve vládě při hlasování o jednotlivých krocích veřejných financí.

A my tu před jedním takovým reformním krokem stojíme a tím krokem se má zvýšit, resp. přeřadit celá řada položek z nižší sazby do sazby vyšší, resp. některé naopak z dvaadvacetiprocentní do sazby devatenáctiprocentní. V okamžiku, kdy byl předložen tento návrh zákona, tento návrh, který bychom byli všichni rádi, kdyby byl ucelenou koncepční prací naší vlády, tak jsme začali být bombardováni nejrůznějšími přípisy. A teď já mohu jmenovat Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, které si ze všech položek vybralo paradoxně hygienické pleny pro děti, přestože vládní návrh obsahuje celou řadu dalších položek, které by jistě stály za zmínku. Dostávali jsme dopisy Asociace jazykových škol, která si stěžovala na zvýšení a zatížení sazby, prohlášení České filmové komory k záměru české vlády změnit sazbu daně, zmínit můžeme Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu.

Já mohu říci, že se na mne obrátila i některá města, jmenovitě z mého volebního obvodu město Rožmitál pod Třemšínem, jehož starosta žádá o rázné vystoupení proti připravovanému převedení plateb za vodné a stočné do sazby DPH ve výši 19 %, protože upozorňuje na to, že odběratelé, tedy občané, budou v cenách za spotřebu pitné vody biti ze dvou stran, a to jednak poplatkem za odebranou podzemní vodu přepočteným na odprodaný objem vody a také zvýšeným DPH. Pro pana ministra práce a sociálních věcí podotýkám, že právě město Rožmitál pod Třemšínem již jednou nesprávným rozhodnutím vlády, resp. ministra obrany bylo postiženo, a to v okamžiku, kdy došlo k rozhodnutí o zrušení posádky v Rožmitále pod Třemšínem, která byla zrušena proto, aby mohla být převedena do jiného významného senátního obvodu ve Strakonicích, kde v té době byl senátorem významný člen vlády a její místopředseda Pavel Rychetský.

Podnikatelé a občané České republiky jsou, pane ministře práce a sociálních věcí - oslovuji vás prostřednictvím předsedajícího - konfrontování s minimální daní, nově také s daňovou zálohou, což je pro ně novinka, celou řadou předpisů, s kterými jsou nuceni se uprostřed daňového období nějakým způsobem srovnávat a což samozřejmě zatěžuje jejich výkon, jejich podnikání, vůbec jejich možnost poprat se s přehršlí dopadů reformy, která na ně sahá. O tom, že zvýšení DPH povede ke všeobecnému nárůstu cen, je zbytečné diskutovat. Je také zbytečné diskutovat o tom, že to nejen v oblasti stravovacích, ubytovacích služeb, spotřebitelských služeb, samotném cestovním ruchu, zemědělství, zpracovatelském průmyslu bude mít negativní dopad a v konečném důsledku pak utrpí jak zákazníci, tak i státní rozpočet.

Co se stalo v průběhu projednávání tohoto tisku, já myslím, že teď stojí za zmínku, protože vláda nám předložila, jak už jsem říkala, návrh zákona, který měl být uceleným konceptem. Ale poté, co se začaly ozývat všechny sféry života v České republice, tak vláda začala říkat: "No jo, no jo, tak ty pleny, tak ne, tak my vlastně ty pleny zatěžovat nechceme a v rámci pozměňovacích návrhů vlastně na tom nebudeme trvat a nebudeme pro to hlasovat. S vodným a stočným, jak to s tím vlastně je? To vodné a stočné, to je docela průšvih, protože to vlastně ani se tam nemělo správně objevit, s tou zátěží je to jinak a je to jinak počitatelná položka, a tak my na tom vodném a stočném taky už netrváme a v rámci pozměňovacích návrhů, které padly na rozpočtovém výboru, už to vlastně taky nechceme. Zátěž vstupenek? Likvidace malých divadelních společností? Zátěž nota bene na spotřebitele, která se má promítat do cen filmových představení a divadelních představení, to je taky docela špatné a pan ministr Dostál se docela postavil za tuto sféru, a tak teda na tom už taky netrváme."

No, mně přijde ta situace naprosto šílená. Jestliže chcete zákon o dani z přidané hodnoty považovat za jeden vážný krok k reformě veřejných financí, kterou nám, vážená vládo, předkládáte, tak vás moc prosím, udělejte to, co by každá slušná vláda v takové situaci udělala, a sice ne že by předložila Poslanecké sněmovně stovky pozměňovacích návrhů a nechala na poslancích, aby se prohlasovali tou přehršlí poslaneckých pozměňovacích návrhů a ve finále z toho vláda vyšla bez veškeré zodpovědnosti s tím, že by řekla: "To my ne, to prosím Poslanecká sněmovna přijala tyto návrhy a vám zdražila, vážení občané, ty a ty položky, ty a ty služby atd." Slušná vláda by tento návrh, na kterém, jak jsem pochopila i z vystoupení pana zpravodaje, již netrvá, a to v celé řadě položek, vzala by je zpět. Vláda ani v jednom případě neřekla, že své návrhy bere zpět.

A promiňte mi, já teď nevím, na kterých svých návrzích vlastně ještě trváte, které pozměňovací návrhy, které byly podány na rozpočtovém výboru, jsou vašimi pozměňovacími návrhy, s kterými vy se ztotožňujete, a co nám vlastně jako vláda České republiky v tuto chvíli předkládáte.

A já vás moc prosím, zachovejte si slušnost a vezměte svůj návrh zákona o dani z přidané hodnoty zpět. Pokud tak neučiníte, podporuji ty návrhy, které zde padly na odmítnutí, resp. na vrácení tohoto návrhu k dalšímu přepracování. (Potlesk zprava.)

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, paní kolegyně. Žádnou další přihlášku - překvapil jste mě, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já především musím říci, že vláda nemá co měnit na vládním návrhu zákona, který byl do Poslanecké sněmovny předložen. Do Poslanecké sněmovny byl předložen návrh zákona, který vychází z požadavků na harmonizaci daně z přidané hodnoty, na to, abychom se mohli pohybovat v rámci vnitroevropské výměny zboží v rámci evropského systému daně z přidané hodnoty.

V části té rozpravy, která zde probíhala, je polemizováno s věcmi, které nikdy na stole neležely. To je například otázka dětských plen. Dětské pleny nejsou součástí vládního návrhu zákona, tak jak byl do Poslanecké sněmovny předložen, a neznám žádný pozměňovací návrh, který by se této problematiky týkal a byl projednáván v rámci jednání této Poslanecké sněmovny.

Já se domnívám, že by bylo velmi dobré, abychom se vrátili k tomu, co je na stole - na stole je vládní návrh zákona, je zde komplexní pozměňovací návrh rozpočtového výboru, budou zde na stole poslanecké pozměňovací návrhy; abychom se rozhodli tak, jak to děláme u všech jiných návrhů zákonů. Podle mého názoru bychom k tomuto projednávání měli přistupovat na základě znalosti návrhů, které jsou na stole, nikoliv na základě toho, co vysílá televize nebo co píší noviny, na základě toho, co se objevuje v novinových titulcích, protože to velmi často nemá s realitou, která je zde v Poslanecké sněmovně projednávána, nic společného.

Proto musím říci, že pokud zde byla debata o vodném, stočném, o dětských plenách, o jiných položkách, tak ty nejsou součástí vládního návrhu zákona, a vláda tudíž nemá co měnit na svém stanovisku, které předložila do Poslanecké sněmovny.

Já jsem ve svém vystoupení v rámci druhého čtení jasně odlišil dvě roviny - rovinu harmonizační a rovinu pozměňovacího návrhu, který byl předložen a přijat v rozpočtovém výboru a který je součástí další fáze reformy veřejných rozpočtů, nikoliv nějakou reformou samotnou o sobě, druhou fází samou o sobě, ale je to pouze jeden kamínek z mozaiky restrukturalizace daňového zatížení v České republice v tom smyslu, aby daňové zatížení v České republice směřovalo ke snížení přímého zdanění ekonomicky aktivních subjektů a aby tato opatření, která budou přirozeně znamenat i výpadek na straně příjmů státního rozpočtu a příjmů veřejných rozpočtů, byla kompenzována přesuny v rámci daně z přidané hodnoty a v rámci spotřebních daní.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP