(9.20 hodin)
(pokračuje Sobotka)

Proto i na základě komplexního pozměňovacího návrhu, který byl přijat v rámci rozpočtového výboru, mohu prohlásit, že přesuny v oblasti DPH jsou kompenzovány sociálně slabým skupinám, ke kterým patří rodiny důchodců a ke kterým také patří rodiny s dětmi. Jsou v první fázi v letošním roce kompenzovány formou jednorázových dávek. V nadcházejícím období pak budou kompenzovány v rámci snížení zdanění rodin s dětmi v rámci zavedení institutu společného zdanění manželů s dětmi a v rámci valorizačního schématu, které bude zvoleno při valorizaci důchodu počínaje 1. lednem 2005.

Tolik velmi stručně k vládnímu návrhu zákona, včetně několika poznámek ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu, který byl přijat v rámci rozpočtového výboru. Jako zástupce předkladatele současně mohu konstatovat, že souhlasím a mohu se ztotožnit s usnesením rozpočtového výboru v zásadě vcelku tak, jak bylo přijato. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane ministře. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání rozpočtovému výboru, jehož usnesení bylo rozdáno jako sněmovní tisk 496/1. Prosím zpravodaje a předsedu v jedné osobě, aby nám toto usnesení uvedl.

 

Poslanec Miroslav Kalousek: Děkuji za slovo. Pane předsedající, dámy a pánové, kolegyně, kolegové, rozpočtový výbor se na několika schůzích zabýval vládním návrhem zákona o dani z přidané hodnoty a přijal usnesení, ve kterém schválil na tři stovky pozměňovacích návrhů, které máte předloženy ve sněmovním tisku 496/1.

Prosím, přijměte moji hlubokou omluvu za technické nedopatření, které se stalo při zpracování závěrečného souboru. Já jsem se jako zpravodaj snažil seřadit, a seřadil jsem tedy pozměňovací návrhy podle jednotlivých paragrafů, tak jak jdou za sebou, pro větší přehlednost. Při počítačovém zpracování závěrečného souboru vypadl významný pozměňovací návrh, a sice příloha 1 k zákonu - seznam zboží, které patří do nízké sazby a příloha 2 k zákonu - seznam služeb, které jsou zařazeny do snížené sazby. Tento pozměňovací návrh rozpočtový výbor schválil. Není však obsažen v tisku 496/1 technickou chybou. Já se ještě jednou sněmovně za tuto technickou chybu omlouvám. V tuto chvíli jsou přílohy 1 a 2 množeny a během několika minut budou rozdány na lavice jako nedílná součást usnesení rozpočtového výboru.

Děkuji za pochopení.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane předsedo. Otevírám obecnou rozpravu, do které mám dvě přihlášky, jako prvního pana poslance Doktora a druhého pana kolegu Dolejše. To je v tuto chvíli vše. Slovo má pan poslanec Michal Doktor.

 

Poslanec Michal Doktor: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, dovolte, abych jako zpravodaj poslaneckého klubu ODS k námi projednávané předloze přednesl několik názorů a vyslovil i několik hypotéz týkajících se vládní předlohy zcela nového zákona o dani z přidané hodnoty. Jakkoliv se zdá možná zbytečné vystupovat v průběhu obecné rozpravy a nepochybně by i zbytečné bylo opakovat některé názory, které zde zazněly 28. listopadu loňského roku, pak je třeba říci, že diskuse a rozprava vedená ke sněmovnímu tisku 496 právě v tento den minulého roku byla diskuse k v mnoha ohledech jinému sněmovnímu tisku, v mnoha ohledech úplně jinému návrhu zákona.

Byla-li 28. listopadu loňského roku vyslovena hypotéza, že návrh zákona o dani z přidané hodnoty je faktickým pokusem vlády o další celoplošné zdražování, pak vše, co se odehrálo právě od tohoto dne, vše, co bylo uvedeno v médiích a co uvedla sama vláda, tedy včetně vlastních nepříliš obratných kroků, slibů, příslibů a rozhodnutí braných posléze zpět, to jen potvrdilo.

Byla-li vyslovena i hypotéza, že vláda ČSSD zneužije této předlohy k umocnění dosavadního systému přerozdělování veřejných zdrojů, pak vše, co se odehrálo od 28. listopadu, tuto hypotézu potvrdilo, a nikoliv vyvrátilo.

Byla-li vyslovena hypotéza, a sice že návrhy vlády nejsou žádnou - podtrhuji žádnou - reformou veřejných financí, pak vše, co se odehrálo od 28. listopadu, všechny zveřejněné odhady fiskálních dopadů souvisejících ať už s rozpočtem roku 2004, ale i rozpočty budoucími, odhalilo samotnou podstatu problému. Tato reforma, tak jak je odehrávána v režii současné vládní koalice, nešvary a nemoci našich veřejných financí pouze prohloubí.

Já jsem si připravil několik tezí svého vystoupení, které už daleko více reagují na změny, ke kterým se vláda odhodlala. Mám připraveno několik zajímavých srovnání, která jaksi poodhalí to, v jakém prostředí se ekonomika, reálně fungující podnikatelské subjekty ocitnou v den, kdy vstoupí v platnost nový zákon o dani z přidané hodnoty.

Bylo-li řečeno, že hlavním cílem vlády není reforma veřejných financí, nebylo nepochybně ani hlavním cílem vlády dát do souladu předpisy Evropských společenství a předpisy naše. Jediným heslem vládní koalice totiž bylo vybrat více peněz na daních. Rozhodnutí vlády z Koloděj totiž nevede ke konsolidaci veřejných rozpočtů. Vláda tím jasně dává najevo, že se definitivně rozloučila s tímto hlavním cílem, pro nějž reformu zahájila.

Chtěl bych na úvod - a zcela záměrně na úvod - svého vystoupení položit panu ministru financí otázku, tak aby měl dostatek času přemýšlet o svých odpovědích a nemusel se skrývat za systém závěrečného vystoupení: Jakým instrumentem a jakým způsobem chce naplnit příslib vlády, kterým vláda České republiky v letošním roce v rozporu s parametry schváleného rozpočtu pro letošní rok vyplatí kompenzace, které zde představil v úvodu svého vystoupení. Protože uvědomím-li si kritéria a omezení, která jsou vládě i této Poslanecké sněmovně dána systémem nebo právní úpravou rozpočtových pravidel, pak je zcela zřejmé, že tyto prostředky musí vláda vyplatit v rámci parametrů schváleného rozpočtu, tedy musí je uspořit jinde! Myslím si, že by bylo zcela korektní, aby naší veřejnosti i nám všem tady ve sněmovně pan ministr financí řekl, kde chce uspořit jím definované miliardy, které bude potřebovat na jednorázové přídavky na děti, jednorázovou výplatu na pomoc důchodcům, a jak se chce vypořádat s omezením, které představuje, jak už jsem řekl, zákon o rozpočtových pravidlech.

Občanská demokratická strana totiž usnesení vlády z Koloděj považuje za zásadní prolomení etiky, kterou zde představoval vždy postup vlády v situaci, kdy chtěla sáhnout k mimořádným výdajům, ale také považuje za zásadní prolomení zákona. Není totiž možné, aby se vláda usnesla, že vyplatí mimořádné výdaje, a veřejnosti ani Poslanecké sněmovně neřekla, kde tyto zdroje ušetří. Přičemž jako dovětek musím říci, že dnes už je jasné, že další jednu miliardu bude potřebovat pan ministr financí na profinancování systému stavebního spoření, protože i zde došlo k naplnění fenoménu, který zde myslím si docela důrazně představil naší veřejnosti i vám všem pan poslanec Doležal, kolega z Občanské demokratické strany, a sice, že schválený rozpočet počítá pouze s podporou ve výši 16,1 miliardy a že lze definovat a předpokládat, že státní rozpočet bude potřebovat o jednu miliardu více.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP