(18.00 hodin)
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Antonínu Macháčkovi. Prosím, aby se slova ujal pan poslanec Svatomír Recman. Připraví se pan poslanec Ladislav Šustr.
Poslanec Svatomír Recman: Pane místopředsedo, mé pozměňovací návrhy k tisku budou k článku I.
První pozměňovací návrh se dotýká bodu 23, to znamená § 49b odst. 2. Poslední věta se ruší a nahrazuje se tímto zněním: "Další členský vklad musí být splacen v termínu určeném členskou schůzí, nejpozději však v termínu stanoveném zvláštním zákonem. Odkaz 1 - zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník."
Druhý pozměňovací návrh se týká bodu 54, je to § 8 odst. 1. Jsou zde dvě varianty pozměňovacího návrhu. Variantní první. Slova "35 milionů Kč" se nahrazují slovy "25 milionů Kč". Varianta dvě. Slova "35 milionů Kč" se nahrazují slovy "32 milionů Kč".
Třetí pozměňovací návrh se týká bodu 54, je to § 8 odst. 2 písm. a), které zní: a) základní kapitál nebo jeho část.
Čtvrtý pozměňovací návrh se váže k bodu 54, to znamená k § 8 odst. 8. Číslovka "50" se nahrazuje číslovkou "100".
Další pozměňovací návrh je k článku II. bod 2. Na konci odstavce se slova "do 12 měsíců ode dne nabytí, nejpozději však ke dni vstupu Smlouvy o přistoupení České republiky k Evropské unii v platnost" nahrazují slovy - budou dvě varianty, varianta 1: "do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona", varianta 2: "do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona".
To jsou mé pozměňovací návrhy. Chtěl bych říci, že jsem obdržel jako většina z nás rovněž pozměňovací návrhy, které jsou nadepsány panem poslancem Vlčkem a Šustrem. Chci říci, že se s těmito pozměňovacími návrhy ztotožňuji. Ale předpokládám, že pan poslanec Šustr je uvede. Nicméně bych navrhl ještě jednu změnu variantě, která je poněkud jiná, než je v písemné předloze uvedeno pány poslanci Vlčkem a Šustrem.
Navrhovaná změna se týká § 28d odst. 5 zákona doplnit větu druhou, třetí a čtvrtou. Věta druhá: Správce nucené správy je povinen ve spolupráci s kontrolní komisí postupovat tak, aby nevznikala další ztráta v hospodaření záložny a k ohrožení vkladů členů záložny.
Věta třetí: Správce nucené správy nesmí nakládat majetkem družstevní záložny bez souhlasu kontrolní komise. Věci nemovité nesmí zcizit bez souhlasu členské schůze družstevní záložny.
Věta čtvrtá: Správce nucené správy je povinen v případě podezření, že v záložně došlo ke spáchání trestného činu, neprodleně to oznámit orgánům činným v trestním řízení.
Tolik mé pozměňovací návrhy. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Recmanovi. Hovořit bude pan poslanec Ladislav Šustr, připraví se pan poslanec Miloše Melčák.
Poslanec Ladislav Šustr: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, chtěl bych potvrdit, že platí moje pozměňovací návrhy, které byly podány v rozpočtovém výboru, aby byly zařazeny i ve druhém čtení.
Jeden doplňující. K bodu 63 v § 13 se na konci odst. 6 doplňuje věta, která zní: V případě odnětí oprávnění dle § 28g a § 28h nemůže být likvidátorem jmenovaná osoba, která v posledních dvou letech prováděla audit nebo se jinak podílela na zpracování a vedení účetnictví družstevní záložny.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Šustrovi. Posledním přihlášeným do podrobné rozpravy je Miloš Melčák, alespoň prozatím posledním, takže berte to jako výzvu, kdo bych chtěl ještě vystoupit. Pan poslanec Miloslav Vlček.
Poslanec Miloš Melčák: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych přednesl pozměňovací návrh k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.
Návrh zákona obsažený ve sněmovním tisku 429 se doplňuje tak, že se vkládá nový článek II., který zní: Zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona č. 35/1993 Sb., atd., ve znění dalších předpisů se doplňuje takto - v § 5 odst. 3 se poslední číslovka "7" nahrazuje číslovkou "5".
Zdůvodnění. Předchozí novelou zákona o daních z příjmů došlo ke zkrácení doby odečitatelnosti daňové ztráty ze sedmi na pět let. Zkrácení sedmiletého období na pětileté bylo již provedeno například v § 34 odst. 1 tohoto zákona, a to novelou č. 438/2003 Sb., ale v § 5, o kterém se zmiňuji, byla tato změna opomenuta. Tato změna zkracující období sedmi let na pět let tedy nebyla reflektována v tomto ustanovení zákona. Úprava je tedy opodstatněná. Jedná se zřejmě o nápravu jakési technické chyby, která má ovšem věcný dopad.
Za druhé. § 5 odst. 4 nově zní: Odst. 4 - Příjmy ze závislé činnosti a funkční požitky (§ 6) vyplacené poplatníkovi nebo obdržené poplatníkem nejdéle do 31 dnů po skončení zdaňovacího období, za které byly dosaženy, se považují za příjmy vyplacené nebo obdržené v tomto zdaňovacím období. Příjmy vyplacené nebo obdržené po 31. dni po skončení zdaňovacího období jsou příjmem zdaňovacího období, ve kterém byly vyplaceny nebo obdrženy. Konec odst. 4 § 5.
Zdůvodnění. V současné době, kdy jsou uváděna slova "plynoucí" místo navrhovaného "vyplacené nebo obdržené poplatníkem" je výklad správců daně i pracovníků Ministerstva financí České republiky takový, že nejde o příjmy vyplacené, ale zúčtované. Zaměstnanci tak musejí zdanit i příjmy, které jim nebyly například vůbec vyplaceny. V současnosti už není neobvyklým jevem, že se zaměstnavatel dopustí toho, že nevyplatí mzdu zaměstnancům i za několik měsíců, a ti je musí zdanit, jako by byly vyplacené.
***