(16.20 hodin)
(pokračuje Fischerová)

Pozměňovací návrhy komise a výboru přinášejí automaticky odkladný účinek žaloby na vykonavatelnost správního rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, což je asi dobře pro ochranu zejména soukromých investic v tomto oboru. Zároveň je ale nutné i pro tento odkladný účinek a pro rozhodnutí soudu stanovit přiměřenou lhůtu, aby při známé současné přetíženosti soudů nedošlo k faktickému zablokování kontrolní a správní funkce rady.

Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Fischerové. Prosím, aby se slova ujala paní poslankyně Levá, připraví se pan místopředseda Ivan Langer.

 

Poslankyně Ivana Levá: Děkuji za slovo. Prosím, aby bylo v mém pozměňovacím návrhu vypuštěno jedno slovo. Je to § 32 odstavec 4. První věta zněla: "Provozovatel celoplošného rozhlasového a televizního vysílání s licencí" - slovo "s licencí" se vypouští. Pod tento odstavec číslo 4 se doplňuje tato věta: "Spisovným jazykem pro účely tohoto zákona se rozumí mluvená, psaná nebo tištěná podoba českého jazyka, která je v pravopise, tvarosloví, slovní zásobě a skladbě kodifikována pravidly českého pravopisu, slovníky a mluvnicemi českého jazyka."

Do § 60 odstavec 7 se zařazuje tato věta: "Pokutu 50 000 Kč uloží rada provozovateli, poruší-li opakovaně povinnosti stanovené v § 32 odstavec 4."

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji paní poslankyni Ivaně Levé. Hovořit bude pan místopředseda sněmovny. - Pan místopředseda Langer dává přednost panu poslanci Koudelkovi. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Koudelka: Vážený pane předsedající, vážená sněmovno, navrhuji v článku 1 za bod 15 vložit nový bod 16, který by zněl: "V § 32 odstavec 1 se na konci odstavce mění tečka na čárku a doplňuje se nové písmeno b), které zní: b) Provozovatel televizního vysílání ze zákona je povinen dodržovat minimální podíl vysílání televizních studií."

Za druhé: V článku 1 se za bod 36 vkládá nový bod 37. V § 60 odstavec 3 písmeno g) se za písmeno o) vkládají slova "nebo b)".

Uvedený návrh má umožnit Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, aby kontrolovala plnění zákonného podílu vysílání televizních studií. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Zdeňku Koudelkovi. Hovořit bude pan místopředseda Ivan Langer.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane kolego, kolegyně a kolegové, dovolím si přednést návrh, který není nový, kterým se zabývala jak stálá komise pro sdělovací prostředky, tak také Poslanecká sněmovna a ve svém čase podání vzbudil pochybnosti o tom, zda se snad nejedná o návrh na prodloužení platnosti licence, respektive udělení licence na věčné časy a nikdy jinak. Ačkoliv jsem se pokoušel vyargumentovat důvody, které podle mě přesvědčivým způsobem vyvracejí tato podezření, nepodařilo se. Nicméně předpokládám, že od té doby uplynula dostatečná doba k tomu, aby všichni kolegové měli možnosti prostudovat podstatu tohoto návrhu. Skutečnosti, kterých se bezprostředně dotýká, koneckonců také uvedu v následujícím odůvodnění.

V § 12 stávajícího zákona se doplňuje nový odstavec 13, který zní: "Prodloužení platnosti licence radou podle odstavce 8 má stejné právní účinky jako rozhodnutí rady o udělení licence. Ustanovení odstavce 8 tím není dotčeno."

Nyní k tomu odůvodnění. Jde o zakotvení právní jistoty provozovatelů rozhlasového a televizního vysílání, kterým byla udělena licence v době účinnosti původního zákona, tedy zákona 468/1991 Sb., a to zejména v devadesátých letech. Jak je všeobecně známo, tento zákon byl první normou, která upravovala podmínky pro udělení licence k provozování soukromého vysílání na našem území. Jak jsme se mohli přesvědčit při šetření různých případů týkajících se provozovatelů vysílání samotného, tak i ze čtení zpráv Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, s aplikací tohoto zákona byla spojena řada problémů, včetně toho, že zákon na některé situace vůbec nepamatoval. Například na to, že žádost o licence ani rozhodnutí o udělení licence neobsahovaly název programu, pod kterým nyní tentýž provozovatel vysílá. Judikatura prakticky neexistovala a postupně se teprve vytváří.

Pro podrobnější prostudování argumentů, které uvádím, doporučuji Zprávu Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o činnosti za rok 2002. Jde například o licence Radia City, radia Blaník, radia Apollo, radia Evropa 2 východní Čechy, radia Hellax, radia Čas, radia Krokodýl, Orion, Olympic, Radia Černá Hora, Radia Life, Kiss Hády, radio Evropa 2 západ, Emurfilm , Fatem TV, Genus, Prima Praha, Gimi Elsat, televize Dakr, Polar, TV Morava, Puls, ZAK, a mohl bych vyjmenovávat další a další.

Já jsem přesvědčen, že přesná dikce tohoto paragrafu jednoznačně neumožňuje a čelí zcela přesvědčivým způsobem těm pochybnostem, které zde zazněly při posledním projednávání tohoto pozměňovacího návrhu, a že ty konkrétní poznatky, které tehdy byly považovány za absentující, v tuto chvíli byly mnou předloženy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu místopředsedovi Ivanu Langerovi. Další přihlášky do podrobné rozpravy nejsou, takže podrobnou rozpravu končím. Na závěr se přihlásil o slovo zpravodaj Petr Pleva.

 

Poslanec Petr Pleva: Já jenom formálně, aby nebylo pochyb, protože jsem odkázal ve své úvodní řeči na oba tisky, které předložila stálá komise i kulturní výbor, aby byly považovány za předložené - myslím, že vždycky to tak bylo chápáno a že by v tom pochybnosti být neměly.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Budiž. Děkuji panu ministru Pavlu Dostálovi a panu zpravodajovi a končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. O slovo se hlásí ještě pan ministr Pavel Dostál.

 

Ministr kultury ČR Pavel Dostál Já bych rád podal procedurální návrh, aby oba dva mediální zákony, které jsme teď dali do třetího čtení, byly projednávány jako poslední zákony třetího čtení. Oba dva, prosím.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Pane ministře, rádi vám vyhovíme, ale bylo by lepší, abychom se nedostávali do nějakých složitostí, kdybyste tento návrh zopakoval zítra ráno. (Ministr Dostál: Proč?) Protože jsme přijali usnesení, kdy se podávají procedurální návrhy tohoto typu. (Ministr Dostál: Omlouvám se. Děkuji vám.) Děkuji.

 

Můžeme přistoupit k projednání bodu číslo:

 

46.
Vládní návrh zákona správní řád
/sněmovní tisk 201/ - druhé čtení

 

Návrh zákona jsme projednávali ve druhém čtení už 24. června minulého roku, kdy jsme ho vrátili ústavně právnímu výboru a výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí k novému projednání. Oba výbory návrh zákona znovu projednaly a jejich usnesení máme jako sněmovní tisky 201/2, eventuálně 201/3.

Prosím, aby se slova ujal místopředseda vlády a ministr vnitra pan Stanislav Gross.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo Poslanecké sněmovny, členové vlády, kolegyně poslankyně, kolegové poslanci, dámy a pánové, dovolte mi, abych uvedl opětovně - již poněkolikáté - vládní návrh zákona o správním řízení, respektive nový správní řád. Poprvé byl tento do Poslanecké sněmovny předložen minulou vládou v minulém funkčním období, v roce 2001, a jelikož tehdy Poslanecká sněmovna v konečném hlasování nepřijala pozitivní usnesení, tak v minulém období legislativní proces s touto normou skončil. V tomto volebním období se vláda opět zabývala tím, v jaké podobě nový správní řád do Poslanecké sněmovny předloží, a ten výsledný produkt jste dostali před několika měsíci na stůl. V minulém roce tedy vláda tento návrh opět projednala, probíhalo nové meziresortní připomínkové řízení, tak aby byla zohledněna případná nová stanoviska, a návrh posléze vláda projednala, schválila a předložila Poslanecké sněmovně ke konečnému schvalování.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP