(16.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády a táži se paní poslankyně, zda chce položit doplňující otázku. Je tomu tak. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Dundáčková: Pane premiére, prvních 15 minut jsem se domnívala, že se jedná o hezky přečtenou zprávu o věcech, na které jsem se neptala. Nicméně zhruba v 17. minutě se objevilo sousloví zabezpečovací detence, což je něco, co mě zaujalo a co pravděpodobně může přinést určitý úspěch při zabezpečení ochrany společnosti před nepříčetnými pachateli trestné činnosti, bohužel ne dříve než v roce 2006, protože to je ta nejoptimističtější doba, ve které je možné očekávat přijetí nové rekodifikace trestního zákoníku.
První část mé otázky se ale vztahovala k mladistvým pachatelům. Jak jste správně řekl, mohou být umísťováni do nejrůznějších zařízení, počínaje dětskými domovy přes resocializační zařízení, z kterých ale pravidelně utíkají. V případě nezletilce, který trápí Příbramáky, je na útěku od roku 2000 a průběžně spáchal mnoho závažných trestných činů. Ptám se vás proto, zda očekáváte nějaká opatření i v tomto případě.
Obracím se na vás, pane premiére, právě proto, že se jedná o meziresortní problém a předpokládám, že by ho měla řešit vláda jako celek. Písemnou interpelaci jsem zároveň podala jak na pana ministra vnitra, tak na paní ministryni školství.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má předseda vlády pan Vladimír Špidla.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Děkuji, paní poslankyně. Je pravda, že jsem využil této interpelace k tomu, abych se pokusil podat trochu souhrnnější přehled a informace o situaci v této citlivé oblasti prostě proto, že to není oblast, která by byla běžnými mediálními prostředky pojednána dostatečně srozumitelně.
Jsem si jist, že nový trestní zákon bude výrazným posunem. Jsem si jist, že tento trestní zákon můžeme projednat rychleji, než jste naznačila, ale v každém případě je zřejmé, že to bude projednávání velmi důležité normy, a očekávám, že se ji podaří schválit.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji předsedovi vlády. S další interpelací vystoupí poslanec David Šeich, který byl vylosován na druhém místě. Připraví se pan poslanec Hynek Fajmon.
Poslanec David Šeich: Vážená paní předsedající, vážený pane premiére, dámy a pánové, chci položit panu premiérovi jednoduchou otázku, na kterou možná nebude tak jednoduchá a příjemná odpověď.
Vláda sociální demokracie na jaře 2001 - a to vláda, které byl pan premiér významným členem, a to vláda, na kterou navazuje i tato vláda, protože v obou vládách měla sociální demokracie většinu - takže vláda sociální demokracie na jaře roku 2001 objela všechny nově zřízené kraje, v každém z těchto krajů učinila příslib, který se blížil 20 mld. Kč, někde v průměru mezi 15 a 20 mld. Kč. Tyto sliby v souhrnném čísle činí téměř 200 mld. Kč. Tyto sliby byly transformovány do podoby vládních usnesení. A já se chci zeptat, kdy se Karlovarský kraj dočká obrovského administrativního centra, kdy se severní Čechy dočkají definitivního odstranění ekologických zátěží. Za svůj kraj, Jihomoravský - kdy se jihomoravský region dočká 18 mld. Kč na přesun brněnského nádraží, kdy se Novomlýnské nádrže dočkají 3,5 mld. na své vyčištění. Všechny tyto věci byly slíbeny vládními usneseními.
Já se ptám, jestli všechny tyto věci jsou nějak kalkulovány v návrhu státního rozpočtu na rok 2005, zda jsou součástí rozpočtu roku 2004, zda vláda z nějakých jiných prostředků, půjček, nějakých navrhovaných jiných prostředků chce tyto sliby realizovat, nebo jestli je ochotna přiznat, že to byly plané a předvolební sliby, a chce od těchto slibů odstoupit v podobě zrušení těchto usnesení, prohlásit je za blamáž a zrušit tato svá vládní usnesení. Taková je moje otázka.
Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Slovo má předseda vlády pan Vladimír Špidla.
Předseda vlády ČR Vladimír Špidla: Pan poslanec Šeich si pečlivě neprostudoval tato usnesení a musím říci, že vláda je dodržuje v té podobě, v jaké byla formulována a jaké v nich byly vytvořeny závazky. Pojďme konkrétně.
Usnesení vlády č. 50 ze dne 16. ledna 2002 ke zprávě o hospodářské situaci Ústeckého kraje. Vláda zde souhlasila se záměrem postupně vyčlenit částku 15 mld. Kč z privatizačních výnosů, s první tranší 3 mld. Kč, na účast státu na nákladech revitalizace krajiny narušené těžební činností státních hnědouhelných podniků ve vymezeném území. Zatím proběhly veřejné zakázky na projekty v celkové hodnotě 1 mld. 449 mil. Kč a současně probíhá další veřejná soutěž na 10 projektů v celkové hodnotě 622 mil. Kč, tedy dohromady na 2 mld. 71 mil. Dle Fondu národního majetku jsou předpoklady, že realizace dalších projektů může pokračovat zhruba ve stejném rozsahu i v roce 2004. Čili toto usnesení je plněno, tak jak se vytvářejí projekty, průběžně, a tak je to správně.
K tomu ještě jedna poznámka. Zákonem 480 z roku 2003 - nejsem si jist, zda ODS jej podpořila - byl novelizován zákon 117/91 Sb., o Fondu národního majetku, což umožňuje využít prostředky Fondu národního majetku nejen na odstraňování škod na životním prostředí, ale i na vládou schválené projekty pro rozvoj území k průmyslovému využití. Čili vytvořili jsme i důležitou zákonnou změnu, abychom mohli toto své usnesení plnit, nebo usnesení předchozí sociálnědemokratické vlády. Jak už jsem řekl, rámec, který už teď mohu považovat za naplněný, je něco přes 2 mld.
Usnesení vlády 592 ze dne 12. června 2002 k návrhům prioritních projektů pro revitalizaci Moravskoslezského kraje. Vláda zde souhlasila se záměrem vyčlenit poměrně skromnou celkovou částku 20 mld. Kč z privatizačních výnosů v období pěti let, s první tranší 4 mld. Kč, na účast státu na nákladech na odstraňování ekologických škod vzniklých před privatizací těžebních společností v souvislosti s restrukturalizací hutnictví a na revitalizaci ve vymezeném území Moravskoslezského kraje. Zatím byl ukončen pouze jeden projekt, a to eliminace nekontrolovaných výstupů metanu v Orlové. V současné době byly vyhlášeny veřejné zakázky na přípravu či realizaci desítek dalších projektů za více než 1,5 mld. Kč, případně již byli vybráni zpracovatelé. Proces dále pokračuje, od roku 2004 i na projekty pro rozvoj území k průmyslovému využití. Zde opět odkazuji na změnu zákona, která byla nutná, aby bylo možné rozšířit oblast činností, pro které je tyto prostředky možné použít.
Usnesení vlády č. 66 ze dne 16 ledna 2002 k zabezpečení realizace investičního záměru společného podniku společnosti Peugeot-Citroën Automobil, s.a., Toyota Motor Corporation, na území průmyslové zóny Kolín-Ovčáry. Vláda zde souhlasila s poskytnutím dotace v letech 2002 a 2004 do úhrnné výše 900 mil. Kč na technické vybavení, 42 mil. Kč na výkup pozemků a 500 mil. Kč na pokrytí nezajištěných potřeb financování investiční přípravy území v roce 2002. Dohromady tedy na 1 mld. 840 mil.
Usnesení vlády č. 421 ze dne 22. dubna 2002 k zabezpečení přípravy území průmyslové zóny Kolín-Ovčáry pro výstavbu výrobního závodu společnosti Toyota, Peugeot-Citroën Automobil atd. atd.
***