(15.10 hodin)
(pokračuje M. Urban)

Z těchto konzultací vyplynula jednoznačná doporučení předmětný zákon dále věcně nerozšiřovat, soustředit se na technické zjednodušení, upřesnění jeho obsahu a potřebná dílčí opatření zapracovávat do právních předpisů nižšího stupně.

Já jsem připraven na diskusi na toto téma. Chci říci, že obnovitelné zdroje považuji skutečně za významný prvek budoucí výroby elektrické energie - nicméně je vždy potřeba vnímat je v kontextu - který bude podstatně významnější součástí, než je tomu v současnosti, ale nemůže nikdy plně nahradit spotřebu elektrické energie v České republice. K tomu budeme potřebovat i další klasické zdroje.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji ministru průmyslu a obchodu Milanu Urbanovi za jeho úvodní slovo a ptám se, jestli ministr životního prostředí Libor Ambrozek má zájem vystoupit. Nevidím ho tady, pravděpodobně zájem nemá.

Žádám zpravodaje pro první čtení pana poslance Oldřicha Vojíře, aby se ujal své zpravodajské zprávy.

 

Poslanec Oldřich Vojíř: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane ministře, dámy a pánové, zákon o podpoře výroby elektrické a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie a změně některých zákonů je vládou předkládán v rámci harmonizace naší legislativy s legislativou zemí Evropské unie. Výchozím dokumentem je směrnice Evropského parlamentu a Rady číslo 2001/77/ES. Tato směrnice především podporuje výrobu elektřiny z malých decentralizovaných obnovitelných zdrojů energie.

Předložený návrh zákona se této dikce nedrží a navíc rozšiřuje směrnici o podporu výroby tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie. Naopak se v předloze nepodporuje výroba elektrické energie z vodních elektráren s vyšším instalovaným výkonem než 10 megawattů elektrických.

Samotná podpora pro tyto účely - používejme termín obnovitelná energie - je definována ve třech rovinách. Jednou rovinou je podpora ve formě povinného výkupu obnovitelné energie distribuční nebo přenosovou soustavou - viz § 4 - přitom odchylky výkonu, které mohou vzniknout, nesmějí být překážkou výkupu, což znamená, že jiný subjekt bude muset držet nebo vytvářet zálohu na pokrytí takto vzniklé odchylky. Pokud jde o dnešní výrobu malého množství měkké a nepravidelné dodávky elektřiny, tak toto není zásadním problémem pro pokrytí potenciálně vznikajících odchylek. V případě výrazného zvýšení podílu prioritně dodávané obnovitelné energie na celkové spotřebě, tak jak je uvedeno ze 2 % na 8 % do roku 2010 a následně na 16 % a případně až 19 % v horizontu let 2030, se zvýší tlak na potřebu záložních zdrojů, a tím dojde k výraznému zdražení energie a k negativnímu dopadu na spotřebitele. Otázkou tedy je, zda je cílem, aby se elektřina v dohledné době stala nedostupná.

Druhou rovinou je podpora ve formě výkupních cen. Výkupní cena je dnes stanovena Energetickým regulačním úřadem na základě energetického zákona. V návrhu zákona je cena navržena tak, že se bude skládat ze dvou složek, a to složky silové energie a složky takzvaného zeleného certifikátu. Tento princip je výrazným zásahem do volného, průhledného a nediskriminačního trhu s elektřinou. Například silová energie z větrných elektráren by se dostala dle návrhu zákona na třetinovou hodnotu dnešní tržní ceny z klasických zdrojů. Regulační úřad má totiž postupovat tak, aby naplnil indikativní cíl, oněch 8 % v roce 2010, a to právě prostřednictvím cenotvorby. Na volném trhu s elektrickou energií budou zákazníci nakupovat pouze silovou energii. Výrazná část nákladů na výrobu obnovitelné energie bude skryta do takzvaného zeleného certifikátu, který si budou muset koupit ty subjekty a ti dodavatelé elektřiny, kteří nesplní stanovený limit výroby energií z obnovitelných zdrojů - viz § 7. Pokud si tyto certifikáty nekoupí a nesplní stanovený limit, budou ze zákona penalizováni.

Nasnadě je tedy další otázka - lze opravdu ještě hovořit o volném trhu s energiemi, a proč jsme jej tedy zaváděli?

Třetí rovinou je podpora ve formě podpory z veřejných zdrojů, například ze Státního fondu životního prostředí, a zákonné zajištění návratnosti investice na dobu 15 let - viz § 8, resp. § 11. Takovouto několikanásobnou podporu nelze nalézt v žádném podnikatelském sektoru. Tento záměr podporuje neekonomický podnikatelský plán a deformuje nově se rodící trh s energiemi. Ve svém důsledku přinese výrazné zatížení celého hospodářství a v některých případech i paradoxně životního prostředí, například bude-li vystavěna hromadně velká větrná farma.

Česká republika již má zkušenost s masivní ekologizací energetiky v 90. letech, kdy vysoké investice směřovaly do odsíření tepelných elektráren. Dopad do hospodářství byl výrazný a na volném energetickém trhu by naše zdroje nebyly v uvedeném období konkurenceschopné.

V této souvislosti stojí za pozornost i odmítnutí takzvaného Kjótského protokolu státy, jako jsou USA, Austrálie nebo Rusko. Všichni odůvodnili odmítnutí ekonomickými důvody. Přitom evropská směrnice z tohoto protokolu vychází.

Návrh zákona jde ještě nad rámec nebo neřeší některá ustanovení směrnice, a to v následujících bodech: v oblasti podpory výroby tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie, v oblasti konkrétního způsobu podpory výroby elektřiny ze zařízeních využívajících obnovitelné zdroje energie a jeho doporučení, v oblasti výkonového omezení vodních elektráren, v oblasti vymezení elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů a uplatnění pro splnění kvót dodavatelů pouze na zařízení umístěná v České republice, uložení povinnosti provozovatelů distribučních soustav vykupovat po úplném otevření trhu s elektřinou veškerou elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů v zařízeních do celkového instalovaného výkonu 0,2 megawatt elektrických, a pokud je to technicky možné i v zařízeních do vyššího instalovaného výkonu za ceny stanovené Energetickým regulačním úřadem.

Jak jsem již uvedl, zákon by měl podporovat malé a decentralizované zdroje vyrábějící energii z obnovitelných zdrojů energie. Oproti tomu zákon vytváří prostor pro kombinované spalování například dřevních štěpků s uhlím. Skutečně nemám nic proti tomu, aby se suroviny míchaly, ale má to být cesta, jak naplnit indikativní cíl?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP