(15.00 hodin)
(pokračuje Hašek)
Cílem, alespoň pro mě v okamžiku, kdy jsem předkládal tuto novelu, bylo zajistit stav, kdy stovky, možná i tisíce žádostí, které dnes leží na Agentuře pro ochranu přírody a krajiny, kterou jsou neřešeny, tak aby byly vyřešeny cestou Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, respektive tohoto úřadu a Ministerstva financí jako jeho nadřízeného orgánu.
K dalším případným připomínkám se vyjádřím v rámci rozpravy. Děkuji za slovo.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu navrhovateli, panu poslanci Michalu Haškovi. Žádám, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení paní poslankyně Marta Bayerová, a poté otevřu rozpravu. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.
Poslankyně Marta Bayerová: Děkuji. Vážený pane předsedající, milé kolegyně a kolegové, z důvodové zprávy předkladatele vyplývá, proč je nutno dotčený zákon novelizovat. Navrhovaná úprava je v souladu s ústavním pořádkem České republiky, není v rozporu s ratifikovanými a vyhlášenými mezinárodními smlouvami o lidských právech a svobodách. V návaznosti na právní řád evropských států není potřeba tuto zákonnou normu upravovat jednotně v členských zemích.
Z hlediska předpokládaného hospodářského a finančního dosahu právní úpravy lze konstatovat, že dojde k úspornému řešení, protože převodem pozemků na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových se ušetří prostředky spojené s agendou následných privatizačních převodů, které by jinak agentura na tuto činnost potřebovala. Po konzultaci na pozemkovém úřadě jsem zjistila, že problém, kterého se projednávaný návrh týká, je třeba řešit.
Ve stanovisku vlády se upozorňuje na to, že pozemky, které mají být převedeny na úřad, jsou v § 13a v odst. 1 vymezeny velmi nejednoznačně a hrozí tak neobjektivní rozhodování v případě skutečných sporů o potřebnost či nepotřebnost. Rovněž nelze trvale bez konkrétního data ukončení předávat úřadu jakékoliv pozemky, které Agentura ochrany přírody a krajiny potřebuje, neboť s její činností není počítáno na dobu neurčitou.
Jako zpravodaj doporučuji sněmovně, aby návrh zákona byl propuštěn do druhého čtení, kde budou tyto připomínky vyřešeny jako pozměňovací návrhy. Děkuji.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji paní zpravodajce. Otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy nemám žádnou písemnou přihlášku ani nevidím nikoho, že by se hlásil do rozpravy. Pokud nikdo opravdu nemá zájem, obecnou rozpravu končím. Protože nepadl žádný návrh na vrácení ani na zamítnutí v nekonané obecné rozpravě, nepředpokládám, že by se chtěl pan navrhovatel nebo paní zpravodajka vyjádřit.
Budeme se zabývat návrhem na přikázání. Předseda Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Ptám se, jestli má někdo jiný návrh. Není tomu tak. Přistoupíme tedy k hlasování, a to v 15.04 hodin, protože jsem nepředpokládal, že se nepovede rozprava, a nikoho jsem nenutil, aby se k tomu vyjadřoval. Všechny vás odhlásím a ti, kteří budou mít zájem rozhodnout o tomto přikázání, se jistě do sněmovny dostaví.
O přikázání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí rozhodneme v hlasování pořadové číslo 105, které bezprostředně zahájím. Ptám se, kdo je pro přikázání tohoto tisku výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 105 z přítomných 128 pro 122, proti nikdo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí. Lhůta k projednání je 60 dnů. Děkuji předkladateli, děkuji paní zpravodajce. Končím bod 52.
Pokračovat budeme bodem
53.
Vládní návrh zákona o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie
z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů
(zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů)
/sněmovní tisk 529/ - prvé čtení
Z pověření vlády předložený návrh uvedou ministr průmyslu a obchodu Milan Urban a ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Nyní žádám pana ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana, aby se ujal slova. Ještě než tak učiní, požádám, aby u stolku zpravodajů zaujal své místo zpravodaj pro prvé čtení poslanec Oldřich Vojíř, a poté vyzvu i pana ministra životního prostředí. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Milan Urban Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, myslím, že jasným důkazem toho, že Ministerstvo průmyslu a obchodu není proti obnovitelným zdrojům a výrobě elektrické energie z obnovitelných zdrojů, je právě to, že jsem předkladatelem tohoto zákona a jsem předkladatelem tohoto zákona rád. Dovolte mi, abych v prvém čtení krátce tento zákon uvedl.
Jak bylo řečeno, návrh byl zpracován Ministerstvem průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí. Jeho účelem je dokončit proces harmonizace této oblasti českého práva s právem Evropských společenství; zejména v části návrhu zákona týkající se podpory výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů jsou zahrnuty jak požadavky směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2001/77/ES, tak i zkušenosti z členských států Evropské unie, které již tuto směrnici implementovaly nebo v současné době implementují do národních právních řádů.
Část návrhu zákona upravující podporu výroby tepla z obnovitelných zdrojů energie byla specificky zpracována pro Českou republiku na návrh Ministerstva životního prostředí, neboť Evropská unie dosud nemá žádnou směrnici upravující podporu výroby tepelné energie z obnovitelných zdrojů. Při návrhu této části zákona se především přihlíželo k možnostem České republiky a ke zkušenostem s řešením této problematiky v jednotlivých evropských státech, kde pouze v některých z těchto států existuje samostatná právní úprava.
Hlavním cílem navrhovaného zákona je zvýšení podílu elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů v hrubé spotřebě elektrické energie v takovém rozsahu, aby Česká republika splnila národní indikativní cíl, který je stanoven směrnicí Evropské unie ve výši 8 % v roce 2010. Dále má tato úprava přispět ke zvýšení podnikatelské jistoty investic do obnovitelných zdrojů energie, podpořit vytvoření institucionálních podmínek pro zavádění nových technologií a k ochraně životního prostředí snížením emisí skleníkových plynů a ostatních škodlivin.
Předmětný návrh zákona byl zpracován týmem pracovníků obou předkládajících ministerstev a také Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva zemědělství a Energetického regulačního úřadu. Současně probíhaly konzultace s experty Evropské komise a některými agenturami na podporu využívání obnovitelných zdrojů v členských státech Evropské unie.
***