(15.50 hodin)
(pokračuje Hojdar)
V tomto usnesení hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky po vyslechnutí výkladu ministra financí Mgr. Bohuslava Sobotky, zpravodajské zprávy poslance Ing. Josefa Hojdara a po obecné a podrobné rozpravě
I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky projednat a schválit tisk 506 ve znění přijatého pozměňovacího návrhu:
1. V části 23 článek 23 nově zní: Ministerstvo financí, územní finanční orgány, celní úřady, správci kapitol a krajské úřady zajišťují kontrolu hospodaření s prostředky státního rozpočtu jinými peněžními prostředky státu a prostředky národního fondu (dále jen finanční kontrola) podle zvláštního právního předpisu.
II. Zmocňuje zpravodaje výboru, aby ve spolupráci s navrhovatelem a legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl v návrhu zákona legislativně technické úpravy, které nemají dopad na věcný obsah navrhovaného zákona.
To je vše, děkuji.
Místopředsedkyně PSP Miroslava Němcová: Děkuji vám, pane poslanče. Nyní tedy otvírám obecnou rozpravu ke všem třem bodům. Tuto rozpravu jsme sloučili hlasováním pro body 21, 22, 23 a mám jednu přihlášku do této obecné rozpravy. Tím přihlášeným je pan poslanec Karel Vymětal. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, bohužel u těchto tří tisků nebylo možno vést plnohodnotnou obecnou rozpravu v prvním čtení. Víme, že tisk byl předložen na poslední chvíli a první čtení proběhlo na prosincové schůzi v prvním týdnu zasedání, takže nebylo možné prostě se s ním podrobně seznámit. Takže bohužel musíme tuto obecnou rozpravu vést ve druhém čtení.
Dovolte mi nejdřív několik otázek obecného pohledu k vlastnímu zpracování novel zákonů. Jak zde bylo již řečeno v prvním i ve druhém čtení panem ministrem, vážou se všechny ty tři novely na komunitární předpisy upravující danou oblast, to znamená nařízení Rady Evropské unie, což je celní kodex Společenství, a nařízení Komise, což jsou prováděcí ustanovení k celnímu kodexu Společenství. Je jasné, že vstupem České republiky do Evropské unie pro Českou republiku budou tyto dokumenty přímo vnitrostátně účinné. Nejsou to jediná nařízení jak Rady, tak Komise; my jsme jich absolvovali v minulých letech obrovské množství, řekl bych stovky a tisíce novel, kdy jsme tyto dokumenty Evropského společenství zapracovávali do českého právního řádu. V tomto případě ovšem poprvé v historii je řešeno vtělení tohoto komunitárního práva do českého práva tím, že se v zásadě ruší téměř celý obsah stávajícího českého zákona.
Musím říci, že u celního zákona jsem si udělal takovou statistiku. To bylo zajímavé počítání. Nevím, jestli pan ministr ví, ale v současně platném celním zákonu je platných paragrafů 502. Po novele tohoto zákona vláda navrhuje, aby jich zůstalo platit 129, to znamená celých 75 % celního zákona se vypouští, vymazává z českého právního řádu. I takové části jako pojmosloví, základní pojmy, procedury, prostě všechno, všechno, všecičko, co bylo principiální pro celní řízení, pro celní jednání, tak je vypuštěno. Dokonce si dovolím říci, že i nedostatečně se odvolává, že toto všechno je vlastně obsahem nařízení Rady Evropské unie, nařízení Komise Evropské unie.
My jsme se takovýmto způsobem nikdy nevypořádávali s komunitárním právem. Vždycky, i v letošním roce, i v minulém roce, jsme zapracovávali znění nařízení do českých zákonů. Teď poprvé to všechno vypouštíme, zůstávají tam jenom paragrafy, které podléhají národní úpravě, je tam sankční agenda, která samozřejmě tentokrát už není za postihy českého zákona, ale je za postihy jednotlivých článků nařízení Rady, nařízení Komise.
Musím říci, do dneška čeští podnikatelé nebo ti, co dovážejí a vyvážejí nějaké zboží, tak měli k dispozici celní zákon jeden, který obsahuje celní strukturu, obsahoval profesní postupy, povinnosti, sankce, zkrátka všechno. Po novele, pokud bychom ji přijali tak, jak je předložena vládou, tak bude mít český podnikatel trosky českého celního zákona, bude mít zákon o Celní správě České republiky, to bylo vyňato z celního zákona. Dále bude mít celní zákoník Společenství, nařízení Rady, bude mít nařízení Komise Evropské unie, to jsou prováděcí předpisy ke kodexu (poslanec Vymětal během řeči ukazuje jednotlivé dokumenty poslancům), bude mít ještě povinnost se řídit nařízením Rady o systému Společenství pro osvobození od cla. To je pět základních dokumentů, o navazujících dokumentech ani nemluvě. Jak si představujeme, že by podnikatelé měli podle těchto právních předpisů pracovat, si dost dobře nedovedu představit. Domnívám se z toho důvodu, že vláda neměla šťastnou ruku, když zvolila tento způsob zpracování, a myslím si, jsem přesvědčen o tom, že to je ke škodě věci.
A nyní, dámy a pánové, k jednotlivým tiskům. Chtěl bych hovořit o legislativních kolizích, které se týkají všech tisků. V každém tisku najdeme tuto legislativní kolizi.
Tak u tisku 504 - budu citovat některé části také z názorů legislativního odboru Poslanecké sněmovny - § 12 ve vládní novele obsahuje nepřímou novelu zákona číslo 186/1992 Sb., o služebním poměru příslušníků Policie České republiky, což z hlediska tvorby práva je nepřípustné. Správně by měl být tento zákon novelizován přímo, například jako součást tisku 506, kde se novelizují všechny související zákony. Bohužel, nestalo se.
K tisku 505 - v § 1 v odstavcích 1 a 2 je stanoveno, že pro oblast celnictví jsou správními úřady Generální ředitelství cel, celní ředitelství, celní úřad. Samozřejmě, že podle kompetenčního zákona zůstává ústředním správním úřadem Ministerstvo financí. Na tyto správní úřady se samozřejmě vztahuje zákon číslo 218 o státní službě. Ale podle odstavce 7 navrženého zákona tvoří tyto úřady Celní správu České republiky a ta je bezpečnostním sborem. A vztahuje se na ni zákon číslo 351 z roku 2003 o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Tedy toto postavení Celní správy, která je současně bezpečnostním sborem, a současně ji tvoří orgány, které jsou správními úřady, je, zdá se, v českém právním řádu ojedinělé. Ono to má vazbu i na to, že správní činnost potom bude vykonávat, kdyby to tak bylo přijato, osoba jak ve služebním poměru podle zákona o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, nebo ve státním služebním poměru podle zákona číslo 218 z roku 2002 Sbírky. Je to otázka i odměňování podle různých předpisů.
V tomto tisku 505 mi dovolte ještě jednu poznámku - v § 6 odstavec 6 a 7 - tato ustanovení představují nepřímé novely jiných právních předpisů, například zákona o policii, zákona o služebním poměru příslušníků policie, což je rovněž nepřípustné.
K tisku 506. To je ten tisk, který - novela má 23 zákonů - řeší rozšíření kompetencí celních orgánů. Těch legislativních kolizí je mnohem více, je jich 7. V prvé řadě v části 1 je novela zákona o pozemních komunikacích.
***