(10.10 hodin)
(pokračuje Říman)

Pokud je pravdou, že k pozměnění kritérií tímto způsobem, vedoucím k tomuto výsledku, došlo na zásah premiéra české vlády Vladimíra Špidly, jak jsme se mohli dočíst v otevřených zdrojích, měl by to být především on, kdo by měl vehementně usilovat o nápravu, neboť to bylo rozhodnutí naprosto nekompetentní, které vede k dnešním tragických závěrům. Samozřejmě nechci spekulovat, že šlo o předem promyšlený tah.

Dalším momentem, který vzbudil podezření z toho, že proces není veden pouze těmi nejlepšími úmysly, bylo samozřejmě odvolání generálního ředitele ČEZu, a. s., který byl odvolán po podání přihlášky a těsně před rozhodnutím o vyřazení či nevyřazení přihlášených firem do tendru. Je samozřejmě evidentní, že vláda nikdy nepřizná, že by Jaroslav Míl byl odvolán za trest, že si dovolil přihlásit svou společnost do výběrového řízení, za trest, protože neposlechl přání majoritního vlastníka, tedy státu, aby se ČEZ celé soutěže neúčastnil, ale tak jako se v tomhle příběhu ještě vícekrát setkáme s náhodami, za které by se nemusela stydět detektivka třetí kategorie, i tato náhoda se zdá být stěží uvěřitelnou. Připomeňme, že generální ředitel Míl nebyl z té kategorie těch ředitelů minulého období fungování ČEZu, kdy se ředitelé střídali jako na běžícím pásu, ale byl ve své funkci poměrně dlouho, několik let, a jeho odvolání několik dní po podání přihlášky a několik dní před rozhodnutím o vyřazení ČEZu se jako náhoda opravdu jevit může jen stěží.

Nehledě na fakt, že vláda - a to nejen v případu ČEZu, ale i dalších - neustále má tendenci zapomínat na to, že firma, ve které drží majetkový podíl, byť majoritní, není příspěvkovou organizací, se kterou si může dělat, co chce. I pro tyto firmy platí obchodní zákoník, i tyto firmy musí chránit zájmy všech akcionářů, nejen akcionáře jménem stát. A jestliže majoritní vlastník v minulosti nebránil, aby se České energetické závody staly vlastníkem více než 35% balíku akcií, balíku jedné z privatizovaných společností, Severočeských dolů, za nemalý peníz přesahující částku 3,5 miliardy korun, a jestliže je navíc dominantním odběratelem jejího uhlí, pak by asi jen stěží vysvětloval, proč se do soutěže nepřihlásil. Naopak skutečnost, že opakovaně bylo naznačováno, že cena, kterou vláda očekává od prodeje majoritního balíku Severočeských dolů, je kolem 2,5 - 3 miliard korun, musela přimět přece každého ředitele ČEZu se do tendru přihlásit, protože jinak by samozřejmě došlo k výraznému znehodnocení předchozí investice se všemi důsledky, které z toho plynou jak pro společnost, tak osobně pro manažery té firmy.

30. října bylo ukončeno tzv. předkvalifikační řízení a z jedenácti přihlášených firem bylo vyloučeno šest. Názvy těchto firem zde sdělil přede mnou ministr průmyslu a obchodu, nebudu je opakovat. Ale je třeba říci, že mezi těmi šesti vyloučenými byl jak ČEZ, což je všeobecně známo, tak i další firmy, o kterých lze opravdu jen stěží jednoduše a bohorovně prohlásit, že to jsou společnosti, které jsou nespolehlivé, neprůhledné, nekompetentní k výkonu vlastnických práv obou hnědouhelných firem, nebo jinak nevhodné či podezřelé. Za všechny si dovolím jmenovat alespoň britskou firmu International Power, což není na českém trhu žádný nováček, je to dlouhodobý investor, vlastník Elektráren Opatovice, a manažeři této firmy mají mimo jiné zkušenosti s řízením firem těžících kolem 20 milionů hnědého uhlí ročně. Že navíc se nejedná o žádnou myš mezi firmami a že toto nijak nevysvětlené vyloučení bude mít dopad i na česko-britské obchodní vztahy, je více než nabíledni. Mohli bychom mluvit o dalších firmách, jako je turecký Demir, který je důlní těžařskou společností, o jejíž velikosti se ve středoevropském prostoru nebo v českém prostoru nikomu ani nesní, a rozhodně to není zanedbatelný celoevropský hráč. I tato firma byla vyloučena, a tak bychom mohli pokračovat.

Co víc - veřejnost a podle vlastního vyjádření vyloučených firem ani tyto společnosti se dodnes nedočkaly zdůvodnění a vysvětlení, proč byly vyřazeny. Nelze se tedy ubránit dojmu, že šlo o rozhodnutí nejen úřednické, ale především politické svévole, které mělo vést k jistému cíli. Je obtížné si představit, že by firmy, o jejichž velkosti, serióznosti a důkladnosti asi není třeba příliš pochybovat, by se nechaly školácky vyloučit na nějaké formální chybě, jak tady bylo zdůvodňováno. Navíc sestava firem, které byly vyřazeny, a firem, které v soutěži zůstaly, postrádá jakkoliv logiku, a především logiku vládně proklamovaného názoru, totiž že by hnědouhelné společnosti měl získat ten, kdo je nejlepší zárukou jejich provozu. Protože jak už jsem řekl, byly vyloučeny firmy, které evidentně na to mají, a naopak v tendru zůstaly firmy, s jejichž zkušenostmi v oboru to je velmi problematické. Jedinou logiku, kterou tak lze v této představě připuštěných a nepřipuštěných vysledovat, je snad logika zájmových skupin uvnitř České strany sociálně demokratické.

O několik dalších dnů později, 7. listopadu, rozhodla tzv. meziresortní komise, že rozhodujícím kritériem pro výběr bude podnikatelský záměr, nikoli cena. O tom tady hovořil ministr, zdůvodňoval, proč podnikatelský záměr má větší váhu než cena. Nebudu se pouštět do polemiky s tímto, protože jakkoliv to hraje významnou roli v běhu výběrového řízení a jakkoliv lze velmi účinně zpochybnit myšlenku podnikatelské záměru, což je proklamace, do které si každý může napsat téměř cokoli, navíc proklamace za situace, kdy mnoho věcí, které každý podnikatel, nebo každý vlastník těch dvou dolů bude pro svou činnost ve středně- a dlouhodobém horizontu vyžadovat, neví. Příkladem je energetická koncepce státu, která není schválena, debata o limitech těžby, o kterých se stále pouze diskutuje, a debata není uzavřena. Za takové situace psát opravdu seriózně podnikatelský záměr je do značné míry hádáním z křišťálové koule.

Ale co je ještě horší, je to, že k tomuto rozhodnutí došlo de facto uprostřed hry, poté co byla oznámena jména firem, které byly propuštěny přes tzv. předkvalifikační kritéria. Jinými slovy, je snad normální, aby se pravidla stanovovala uprostřed závodu podle toho, jak vyhovují partikulárním zájmům, na základě toho, kdo byl připuštěn do soutěže a kdo nebyl?

***




Přihlásit/registrovat se do ISP