(11.30 hodin)
(pokračuje Zaorálek)

Dalším bodem programu je bod číslo

 

101.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2002 Sb.,
o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových,
zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 526/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

 

Nacházíme se tedy v prvém čtení podle § 90 odst. 2. Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.

Poprosím pana místopředsedu vlády a ministra financí Bohuslava Sobotku, aby z pověření vlády předložený návrh uvedl. Prosím, pane ministře, abyste nás seznámil s návrhem novely.

 

Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane předsedo. Dámy a pánové, vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, občanský soudní řád a zákon o Ústavním soudu, který v tuto chvíli předkládáme do Poslanecké sněmovny, vznikl jako bezprostřední reakce na majetkoprávní spory obcí s osobami uplatňujícími vlastnické právo na nemovitý majetek obcí, který původně přešel do vlastnictví státu a následně na základě zákonů nebo smluv jej získaly do vlastnictví obce. Záměrem této novely je poskytnout obcím ze strany státu odbornou pomoc při vedení takových sporů.

Jako vhodný způsob zajištění tohoto záměru byla zvolena úprava zákona č. 201/2002 Sb., o Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, který byl rozšířen o okruh příjemců právní pomoci poskytované tímto úřadem, zatím pouze pokud jde o obce. Jde tedy o zastupování obce jako účastníka řízení na základě plné moci tak, jak s ním počítá občanský soudní řád, který je rovněž v nezbytné míře novelou dotčen.

Protože obce nejsou většinou odborně vybaveny k vedení takových nepochybně složitých sporů, bude právní pomoc poskytována Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových pro mnohé z těchto obcí jedinou možností, jak se kvalifikovaně bránit uplatněnému nároku. Stát však nebude tuto pomoc poskytovat ve všech majetkoprávních sporech, které obce povedou, ale pouze ve sporech zákonem určených. Je však ponecháno na samotné obci, zda této pomoci využije, a rovněž Úřad pro zastupování státu bude oprávněn posoudit, zda jde o záležitost natolik závažnou, aby žádanou právní pomoc poskytl. Kromě toho bude umožněno Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových účastnit se řízení na podporu obce za stát jako vedlejšího účastníka řízení, pokud bude k takovému kroku shledán důvod, tj. právní zájem státu na výsledku řízení.

Právní pomoc bude obcím poskytována bezplatně, což odpovídá okolnostem, na základě kterých je tato novela navrhována.

Dále byly provedeny některé dílčí zásahy do již existujících ustanovení zákona, a to jednak z důvodu nezbytné provázanosti zákona s dosavadními ustanoveními, jednak v omezené míře v jediné věci - z důvodů reakce na potřeby Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových ve vztahu ke katastru nemovitostí.

Kromě zmíněné nezbytnosti novelizovat současná vybraná ustanovení občanského soudního řádu bylo třeba upravit odpovídajícím způsobem ustanovení zákona o Ústavním soudu.

Vzhledem k tomu, že by předložená novela měla přispět ke zlepšení procesních šancí obcí a současně ke snížení případných negativních dopadů těchto sporů následně i na Českou republiku, mělo by se tak stát v době co možná nejkratší. Proto byl návrh zákona předložen s návrhem, aby se postupovalo podle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, tak aby Poslanecká sněmovna vyslovila s návrhem zákona souhlas již v prvním čtení. Dovoluji si proto požádat Poslaneckou sněmovnu - i na základě velmi častých diskusí o tom, do jaké míry vláda je připravena pomáhat k tomu, aby nedocházelo k narušování základních principů našeho právního řádu, včetně obsáhlých diskusí o tzv. Benešových dekretech - velmi důrazně o to, aby tento návrh byl odsouhlasen ve zrychleném režimu. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji vám, pane ministře, za toto seznámení s obsahem předkládaného textu.

Určeným zpravodajem pro první čtení byl pan poslanec Kraus, který tu není. Mám informaci, že by se zpravodajování měl ujmout pan poslanec Antonín Macháček, ale to je věc, o které musí sněmovna rozhodnout hlasováním v prvém čtení. Předkládám vám tedy návrh, o kterém budeme hlasovat, tj. návrh, aby se zpravodajování tohoto návrhu ujal pan poslanec Antonín Macháček. O tom tedy budeme nyní hlasovat.

 

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro to, aby se poslanec Macháček ujal zpravodajství, nechť stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Konstatuji, že v hlasování pořadové číslo 972 se z přítomných 123 poslanců pro vyslovilo 94, proti 4. Návrh byl přijat.

 

Prosím tedy pana poslance Macháčka, aby se ujal slova jako zpravodaj.

 

Poslanec Antonín Macháček: Vážený pane předsedo, vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, pan ministr financí Bohuslav Sobotka ve svém úvodním slově shrnul základy předloženého návrhu zákona velmi výstižně. Připojil bych jen pár poznámek asi v tom smyslu, že pomoc, kterou v tomto návrhu stát nabízí obcím, je právě v tom, že ji nabízí. Obce mohou a nemusí této bezplatné pomoci využít. Domnívám se, že tato pomoc je velice nutná, potřebná, protože známe řadu kauz, kdy obec ve sporu o majetek velké, významné hodnoty neměla dostatečné finanční prostředky, aby mohla být řádně zastupována v těchto sporech. Proto se domnívám, že rychlá pomoc státu obcím vystihuje ono přísloví, že čas jsou peníze.

Přikláním se proto jako zpravodaj k tomu, aby sněmovna schválila novelu tohoto zákona již v prvém čtení podle § 90. Děkuji za pozornost.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji, pane poslanče. Otevírám obecnou rozpravu a ptám se, jestli se někdo hlásí do obecné rozpravy. Prosím, pan poslanec Braný. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Petr Braný: Vážený pane předsedo, vážené kolegyně a kolegové, k předloženému návrhu zákona bych chtěl v obecné rozpravě říci, že budu podporovat návrh na zkrácenou formu projednání, a to z toho důvodu, že jsem při studiu tohoto návrhu měl některé pochybnosti - uvedu jaké - které by mohly být vyčištěny jedině v případě řádného projednávání.

Ty pochybnosti byly v podstatě dvojího řádu. První pochybnost byla, zda nucená úprava, která je nezpochybnitelná, jde o pomoc těm obcím, by neměla být Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových uložena jako povinnost. Byl jsem nejprve toho názoru, zda by nebylo lepší, kdyby to byla povinnost, ale po diskusi bylo jasné, že by to byl jistý druh dvoustranného procesu a každá obec a každé město by musely přednostně každý takovýto problém nabídnout k řešení tomuto úřadu. To by ztrácelo smysl tohoto návrhu, takže nechat to na dohodě vidím jako nejrozumnější. A druhou pochybnost jsem měl, že předložený vládní návrh se vztahuje pouze na obce. Jestli by nebylo žádoucí tuto možnost rozšířit i na kraje. Zase ale po určité diskusi, kterou jsou absolvoval, se teď kloním k návrhu, že kraj si pomůže z vlastních možností a že opravdu se tu jedná, jak už o tom hovořil zpravodaj, o tu rychlou pomoc v aktuálních případech, které jsou teď na pořadu jednání. Do budoucna asi není nutné zavazovat tento úřad z hlediska možnosti pomoci krajům.

Proto tedy budu i já doporučovat návrh na zkrácenou proceduru pro projednání tohoto zákona. Děkuji.

 

Předseda PSP Lubomír Zaorálek: Děkuji. Prosím dále pana poslance Doležala.

 

Poslanec Vladimír Doležal: Já vám děkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, vážená vládo, dovolte, abych jménem poslaneckého klubu ODS předal veto proti projednávání "devadesátkou", a dovolte, abych vysvětlil důvody, proč tomu tak je.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP