(12.20 hodin)
(pokračuje Skopal)
Skutečně vláda bude takto postupovat. Já rovněž požádám o to, aby tento tisk byl přikázán i zemědělskému výboru, aby ho projednal a aby ta pochybení, která pan poslanec Papež přednesl, byla vyvrácena.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji panu poslanci Skopalovi. Další přihlášené do rozpravy nemám.
Já jsem ovšem rozuměl panu poslanci Kocourkovi, že předpokládá, že vystoupí v rámci rozpravy pan ministr. Možná jsem se úplně nemýlil. Teď se situace posunula, takže pan ministr vystoupí se závěrečným slovem, poté co rozpravu ukončím. Stalo se. Pane ministře, máte slovo.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji, pane místopředsedo. Dámy a pánové, já se domnívám, že je skutečně možné, aby na půdě Poslanecké sněmovny, zejména v jejích výborech, ať rozpočtovém, tak zemědělském, proběhla diskuse o interpretaci příslušné části smlouvy, kterou podepsala Česká republika. Na samostatně hospodařící zemědělce, kteří jsou státními příslušníky jiného členského státu a kteří se chtějí usadit a bydlet v České republice, se nebude vztahovat předchozí odstavec ani jiné postupy než ty, které se vztahují na státní příslušníky České republiky. To je ustanovení, které je vtěleno v § 17 odst. 1 písm. c) odrážka 1.
Domnívám se, že je možné vést diskusi o tom, zda takováto transpozice příslušné výjimky do textu § 17 plně vystihuje to, co bylo míněno touto výjimkou. Vláda se domnívá, že ano, ale já přiznávám, že na půdě Poslanecké sněmovny mohou vzniknout ještě některé dodatečné návrhy, a já jsem připraven tuto diskusi na půdě rozpočtového nebo zemědělského výboru dále vést.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji vám, pane ministře. Prosím nyní pana poslance Kocourka o jeho vystoupení.
Poslanec Martin Kocourek: Děkuji. Já budu stručný. Já bych chtěl znovu zdůraznit, a to i na základě vystoupení mých předřečníků, že tímto návrhem zákona v oblasti devizové opravdu padá mýtus o tom, že Česká republika si fakticky výjimky pro fyzické osoby z pohledu nabývání tuzemských nemovitostí cizozemci udrží. Prostě přístupový proces k Evropské unii nastavuje pro všechny přistupující země takové podmínky, že tyto dvě výjimky jsou de facto rozmělněny a vypuštěny. Neříkám to z toho důvodu, že bych proti tomu nějak bojoval, ale proto, abychom si to všichni uvědomili a připravili na to naši veřejnost.
Já děkuji za slova pana ministra, který uznal některé námitky. Proto jsem připraven v rámci druhého čtení v rámci rozpočtového výboru zejména v oblasti devizového zákona zapracovat na tom, abychom zejména podmínky týkající se zemědělských podnikatelů a výjimky pro ty, kteří se zde chtějí usadit a bydlet, zapracovali i do devizového zákona tak, aby to bylo plně v souladu s tím, k čemu jsme se zavázali.
V rozpravě vystoupili tři poslanci. Nepadl žádný návrh ani na zamítnutí, ani na vrácení předkladateli k dopracování. Zazněl naopak návrh na rozšíření přikázání k projednání zemědělskému výboru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji. Paní a pánové, já jsem vás odhlásil a prosím o novou registraci. Jedná se zřejmě o nekonfliktní hlasování, takže není třeba nějakého výrazného spěchu. Dal jsem gongem signál, abych dal příležitost všem, kteří chtějí hlasovat o přikázání výborům k projednání.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. O tomto návrhu rozhodneme jako o prvním v hlasování pořadové číslo 907, které jsem zahájil. Kdo souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu?
Hlasování skončilo. Ze 113 hlasujících bylo 113 pro také. Návrh byl přijat.
V dalším hlasování rozhodneme o přikázání zemědělskému výboru. Je to hlasování 908. Kdo s návrhem souhlasí, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko. Děkuji. Kdo je proti tomuto návrhu?
I tento návrh byl úspěšný, neboť ze 114 hlasujících získal podporu 100 poslanců, proti bylo pouhých 5.
První čtení tohoto návrhu zákona končí. Děkuji panu ministrovi Sobotkovi i panu poslanci Kocourkovi.
Dalším bodem, který budeme projednávat, je
78.
Vládní návrh zákona o přezkoumávání hospodaření
územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí
/sněmovní tisk 480/ - prvé čtení
Návrh odůvodní opět pan ministr financí Bohuslav Sobotka.
Místopředseda vlády a ministr financí ČR Bohuslav Sobotka: Děkuji. Pane místopředsedo, dámy a pánové, nezbytnost pracovat a vydat ucelený právní předpis upravující přezkoumání hospodaření územních celků vláda konstatovala již v prosinci roku 2000, kdy projednávala koncepci zvýšení účinnosti kontrol veřejných výdajů. Povinnost dát si přezkoumat své hospodaření za uplynulý rok byla všem územním celkům uložena zákonem 250/2000 o rozpočtových pravidlech, přičemž vymezení předmětu přezkoumání bylo zákonem svěřeno prováděcímu předpisu, jímž se stala vyhláška Ministerstva financí č. 41 vydaná v roce 2002 a novelizovaná o rok později. Tato vyhláška, která je obecně chápána jako prozatímní předpis, nemůže upravovat postup přezkoumání hospodaření a stanovení procesních pravidel, která se při něm uplatňují.
Vzhledem k tomu, že zákon č. 552/91, o státní kontrole, přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků neupravuje a zákon č. 320/2001 o finanční kontrole výslovně uvádí, že jeho ustanovení se nevztahují na přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků, nejsou pravidla přezkoumání ani procesněprávní postavení jeho účastníků dosud legislativní cestou právně upravena.
Návrh předloženého zákona doplňuje nežádoucí legislativní vakuum a stanoví procesní pravidla tohoto přezkoumání, jakož i práva a povinnosti zúčastněných stran, a to v souladu s evropskými zvyklostmi.
Zákon řeší komplexně a uceleně problematiku přezkoumání hospodaření územních celků, zavádí oproti předchozí právní úpravě rovnoprávné postavení územních celků z hlediska volby způsobu přezkoumání hospodaření. Ponechává všem územním celkům, to je obcím nad 5 tisíc obyvatel, krajům a dobrovolným svazkům obcí, stejné možnosti volby, jako má hlavní město Praha podle zákona č. 131/2000, a to bez rozdílu, kolik má územní celek stálých obyvatel. Zákon stanovuje podrobný výčet oblastí hospodaření tvořících předmět přezkoumání, zahrnující činnosti dosud nekontrolované, které mohou výrazně ovlivnit hospodaření a finanční situaci územních celků. Zákon vytváří předpoklady pro zvýšení účinnosti kontroly hospodaření územních celků a pro zefektivnění jejího výkonu tím, že umožňuje dosavadní jednorázové přezkoumání hospodaření rozložit do přezkoumávání dílčích, vykonávaných v průběhu roku.
Výrazný vklad nově navrhovaného zákona je možné spatřovat v poskytnutí možnosti státního orgánu vykonávat kontrolu nad hospodařením a nakládáním s majetkem a finančními prostředky územních celků, které jsou ve velké míře vyžadovány formou stížnosti a upozornění ze strany občanů, finančních komisí územních celků i jednotlivými zastupiteli, často nespokojenými se způsobem hospodaření některých územních samosprávných celků. Jde však také o to, aby byly vytvořeny předpoklady pro plné zabezpečení kontroly nakládání s prostředky poskytnutými z národního fondu a dalšími prostředky, které budou poskytovány České republice a jejím územním celkům z rozpočtu Evropské unie.
Nad dodržováním povinností stanovených v návrhu zákona se zavádí dozor ze strany státu. Důsledně se uplatňuje princip nevměšování se do samostatné působnosti územních celků ve smyslu platné ústavy.
***