(18.50 hodin)
(pokračuje Vidím)

Časovou anomálií v tom, že jeden z útvarů, z celků tvořících ozbrojené síly, tedy Hradní stráž, byl skutečně do roku 1989 jednou ze správ Sboru národní bezpečnosti, tedy nebyl vůbec součástí Československé lidové armády. Z toho zřejmě vyplývá fakt, že stojí mimo rámec Armády České republiky. Onou věcnou anomálií je, že ozbrojené síly se skládají ze tří prvků, které jsou zcela nesouměřitelné svojí velikostí, a tento stav je nadále neudržitelný.

Dalším důvodem, proč je vhodné tento předložený návrh propustit do druhého čtení a připustit jeho projednávání ve výboru pro obranu a bezpečnost, je fakt, že s pravděpodobností blížící se jistotě koncem příštího roku skončí základní vojenská služba a Hradní stráž a absolvování této služby bude muset být řešeno jinou metodou než dosud. A diskuse o této oblasti se dosud nezahájila a tento materiál ji nepochybně nastartuje.

Chtěl bych všechny kolegyně a kolegy požádat, aby umožnili postoupení návrhu poslance Nečase do druhého čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu, do které mám jedinou písemnou přihlášku poslance Václava Franka. Žádám ho, aby se ujal slova.

 

Poslanec Václav Frank: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi k projednávanému návrhu zákona několik poznámek.

Předně bych rád řekl, že velmi dobře vnímám ideu a nosnou myšlenku předkládané novely několika zákonů, které jsme přijímali v roce 1999. Jejich smyslem má být, jak již bylo řečeno předkladatelem i zpravodajem, zrušení Vojenské kanceláře prezidenta republiky jako samostatné složky ozbrojených sil a její zařazení do působnosti Kanceláře prezidenta republiky jako řádné složky v čele s ředitelem.

Novela si rovněž dává za cíl zařadit - použiji slovo - přímo do struktury Armády České republiky Hradní stráž jako vojenský útvar, který, velmi zjednodušeně řečeno, může být za souhlasu prezidenta republiky použit i k plnění jiných úkolů v rámci armády. Není však přesně řečeno jakých. Tradiční poslání Hradní stráže, to je ostraha Pražského hradu a sídla prezidenta republiky včetně zajišťování vojenských poct, by mělo být zachováno. S tím lze souhlasit. Předkladatelé však mají za to, že vedle tradičních úkolů Hradní stráže by Ministerstvo obrany mělo mít možnost rozhodnout o druhu vojenské jednotky, kterou by Hradní stráž měla být. Myslím si, že to není moudré, že by zákon tuto věc měl určovat přesně. Přesně to, zda to skutečně bude pěchotní útvar, nebo zásahová jednotka vojenské policie. S tím již tedy jednoznačně souhlasit nelze. Návrh zákona by to měl jednoznačně definovat, jaký bude charakter tohoto vojenského útvaru.

S ohledem na skutečnost, že se zřejmě vážně počítá se zrušením vojenské základní služby, bude třeba zcela vážně také dodiskutovat otázku, kdo tedy bude Hradní stráž tvořit. Pravda, i navrhovaná novela to sice nabízí formou personální a kariérního postupu vojáků profesionálů, kteří by měli ve své profesionální kariéře procházet i službou v tomto útvaru. A to je možná z mé strany i druhá výhrada k navrhované novele. Svým způsobem si dovedu představit duální výcvik případného nového útvaru Hradní stráže, ale zcela odmítám, aby ve funkci Hradní stráže rotovali jedinci, nebo dokonce jednotlivé bojové útvary Armády České republiky. Říkám to proto, že to zcela zákonitě povede k celé řadě organizačních, logistických a konečně i operačních komplikací. Dovolím si tvrdit, že o finančních úsporách ani nemluvě.

Třetí poznámka, a ta je pro mne nejpodstatnější, je, že navrhovaná novela se dotýká, pokud se nemýlím, několika stávajících zákonů vojenské legislativy, což si nemyslím, že v této chvíli a v této době je vhodné. Opakuji znovu, že je-li myšlena reforma Armády České republiky zcela vážně, pak považuji za nejvhodnější způsob řešení celé komplexní legislativní změny, a to všech braných zákonů, kterých se reforma Armády České republiky bude týkat. Pokud mám správné informace, Ministerstvo obrany tento celý komplex již připravuje a můžeme ho v prvních měsících příštího roku očekávat. I proto, nebo snad právě proto, považuji tento návrh novely zákona za předčasný, ne-li dokonce populistický. Jsem pro řešení celé vojenské problematiky, ale pro řešení komplexní, ne salámovou metodou, která právě kolegy z ODS byla při vojenské legislativě odmítána.

Navrhuji tedy Poslanecké sněmovně zamítnout poslanecký návrh zákona v prvním čtení a samozřejmě vyčkat na předložení komplexních vládních předloh upravených branných zákonů, včetně zákona o Hradní stráži. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji poslanci Václavu Frankovi a ptám se, protože nemám jinou přihlášku do rozpravy, zda se nehlásí z místa. Není tomu tak, proto obecnou rozpravu končím a ptám se, má-li pan navrhovatel nebo zpravodaj zájem o závěrečné slovo. Ano, pan navrhovatel.

 

Poslanec Petr Nečas: Děkuji, pane předsedající. Vážený pane předsedo vlády, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte, abych řekl několik poznámek k předchozímu vystoupení pana poslance Franka.

Myslím si, že samozřejmě je možná cesta čekání na komplexní reformní návrh branné legislativy, ale obávám se, že v této chvíli můžeme mluvit o horizontu spíše několika let než několika týdnů či měsíců, kdy tento komplexní balík legislativních změn přijde. Jsem přesvědčen, že je možno tady řešit dílčí problémy našich ozbrojených sil, zejména problém, který je poměrně palčivý. Za další - jsem přesvědčen o tom, že to, co se dělo v Hradní stráži, plynulo možná i z toho, že Hradní stráž nebyla součástí Armády České republiky a nepodléhala standardní práci a podřízenosti generálnímu štábu. Neříkám, že všechno z toho plynulo, ale mnohé z toho plynulo. Proto nepovažuji tento krok za předčasný. Vůbec ho nepovažuji za předčasný i proto, že v příštím roce má dojít k plné profesionalizaci této složky ozbrojených sil, a naše legislativa by na to měla reagovat.

Pan poslanec Frank tady řekl, že odmítá rotování celých jednotek v pozici Hradní stráže. Musím říci, že s ním naprosto souhlasím, protože to by samozřejmě byl nesmysl, jakkoli se tyto návrhy v některých médiích objevily. Považuji je z přesně stejných operačních a logistických důvodů za špatné a nejsou obsahem tohoto mého návrhu, není tam o tom ani slovo, že by rotovaly celé jednotky. A kdyby náhodou Ministerstvo obrany k tomu chtělo přistoupit, tak bych byl spolu s panem poslancem Frankem první, kdo by to Ministerstvu obrany velmi rozmlouval. Já jsem tady pouze řekl, že bude rozhodnutím Ministerstva obrany, zda služba v Hradní stráži bude na počátku kariéry vojáků z povolání, to znamená, že by to byl spíše výcvikový útvar, anebo zda bude v průběhu vojenské kariéry, to znamená, zda to bude spíše určitý elitní útvar, právě typu oněch britských Royal Guards.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP