(18.30 hodin)
(pokračuje Palas)
S tím úzce souvisí dobudování právního rámce pro jednotný systém rychlého varování o vzniku rizika z potravin, jak požaduje nařízení parlamentu a Rady Evropských společenství č. 178/2002. Dále se upravují podmínky a požadavky pro ozařování potravin a doplňují podmínky, za kterých se provádí povinná klasifikace těl jatečních zvířat, přičemž výkonem státního dozoru nad touto klasifikací se nově pověřuje Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský.
Některé úpravy zákona se ve svém důsledku dotýkají působnosti jiných zákonů, a proto je též předkládán návrh úpravy zákona č. 146/2002 Sb., o Státní zemědělské a potravinářské inspekci, a zákon č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.
Návrh novely zákona byl projednán v meziresortním připomínkovém řízení se všemi ministerstvy a jinými ústředními orgány státu a s dalšími vybranými připomínkovými místy včetně odborných organizací výrobců a prodejců potravin, odborných a vědeckých institucí a pracovišť. V návrhu byly zohledněny též připomínky komisařů z Evropské unie, kteří do konce minulého roku velmi pozorně a kriticky posuzovali úroveň naší legislativy v oblasti potravin. Přijetí předkládaného návrhu tak završí základní požadavek Evropské unie, aby nejdůležitější právní normy z oblasti potravin byly zcela harmonizovány, a to nejpozději do vstupu České republiky do Evropské unie.
Předkládaný návrh zákona nevyžaduje zvýšené náklady na státní rozpočet, pouze nezbytně zvýšený rozsah kontroly objektivity klasifikace jatečních zvířat stanovený předpisy Evropských společenství a s tím spojené technické a personální dovybavení dozorového orgánu, což by si vyžádalo cca 2,5 mil. Kč v prvním roce a následně pak 1,5 mil. Kč ročně, které budou hrazeny z rozpočtové kapitoly Ministerstva zemědělství.
S ohledem na výše uvedené a vzhledem k přímému vztahu navrhované právní úpravy k harmonizaci našeho právního řádu s předpisy Evropských společenství, o kterém jsem se již zmínil, doporučuji Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR předložený vládní návrh novely zákona o potravinách a tabákových výrobcích schválit a přikázat jej k projednání příslušnému výboru nebo výborům Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu ministru zemědělství. Podotýkám, že ho nemůžeme schválit, můžeme ho jen propustit do druhého čtení.
Nyní by se měl ujmout slova zpravodaj pro prvé čtení, kterým byl organizačním výborem schválen pan poslanec Josef Řihák, ten ale není přítomen. Proto jsem požádal o jiný návrh předsedu zemědělského výboru Ladislava Skopala. Předseda zemědělského výboru navrhuje, aby Poslanecká sněmovna schválila místo poslance Josefa Řiháka jako zpravodaje pro prvé čtení pana poslance Oldřicha Němce.
O tomto návrhu předsedy zemědělského výboru dám hlasovat bez rozpravy jako o procedurálním návrhu v hlasování pořadové číslo 895, které jsem zahájil, a ptám se, kdo je pro to, aby zpravodajem pro prvé čtení byl pan poslanec Oldřich Němec. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 895 z přítomných 106 poslanců 93 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Zpravodajem pro první čtení je tedy pan poslanec Oldřich Němec. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Oldřich Němec: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že pan ministr poměrně podrobně uvedl vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích, dovolte mi přednést pouze krátkou zpravodajskou zprávu ke sněmovnímu tisku 459.
Jedná se o návrh zákona, který upravuje poměrně složitou oblast výroby a distribuce včetně přepravy a prodeje potravin a tabákových výrobků. Jeho tvorbu ovlivnily zejména postupující přípravy na vstup České republiky do Evropské unie, které vyžadují postupnou úpravu stávajících zákonů. Novela upravuje zejména podmínky pro ozařování potravin, doplňuje podmínky povinné klasifikace těl jatečních zvířat. Jsou v ní stanoveny i nové povinnosti provozovatelů potravinářských podniků a další změny v souladu s Evropským právem. Hlavním principem navrhované úpravy je tedy reagovat na změny v potravinovém právu Evropské unie a v maximální míře se přizpůsobit podmínkám, které budou platné v době našeho vstupu do Evropské unie.
Vzhledem k tomu, že navrhovaná novela je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, zákony a rovněž i mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, a protože případné některé dílčí rozdílné náhledy a připomínky je možné řešit v podrobnější diskusi v parlamentních výborech, doporučuji sněmovně propustit návrh zákona do druhého čtení.
Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu zpravodaji Oldřichu Němcovi a žádám ho, aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Otevírám obecnou rozpravu. Konstatuji, že do obecné rozpravy nemám žádné písemné přihlášky. Ptám se, kdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě. Nikoho nevidím, proto obecnou rozpravu končím.
Nemáme žádný návrh k rozhodnutí o zákonu, budeme se tedy zabývat návrhem na přikázání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru. Má někdo jiný návrh? Není tomu tak.
Přistoupíme k hlasování s pořadovým číslem 896, které jsem právě zahájil, a ptám se, kdo je pro přikázání zemědělskému výboru. Kdo je proti?
V hlasování pořadové číslo 896 z přítomných 105 poslanců hlasovalo 94 pro, nikdo proti. Návrh byl přijat.
Děkuji panu ministru zemědělství Jaroslavu Palasovi. Děkuji za zpravodajskou zprávu panu poslanci Oldřichu Němcovi a končím bod č. 69.
Podle schváleného pořadu schůze přistupujeme nyní k projednání bodu
71.
Návrh poslance Petra Nečase na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 220/1999 Sb., o průběhu základní
nebo náhradní služby a vojenských cvičení a o některých právních poměrech
vojáků v záloze, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 221/1999 Sb.,
o vojácích z povolání, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 114/1993 Sb.,
o Kanceláři prezidenta republiky, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 366/ - prvé čtení
Tento návrh zákona nám byl předložen jako sněmovní tisk 366 a jsme v prvním čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 366/1. Žádám pana poslance Jana Vidíma, aby zaujal místo u stolku zpravodajů, a zároveň žádám navrhovatele pana poslance Petra Nečase, aby předložený návrh uvedl. Prosím, pane navrhovateli.
Poslanec Petr Nečas: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážený pane místopředsedo vlády, dámy a pánové, v roce 1999 přijala Poslanecká sněmovna rozsáhlou většinou hlasů na základě široké politické shody vládní návrh č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách. V úvodní části tohoto zákona jsou definovány naše ozbrojené síly tak, že jsou tvořeny Armádou České republiky, Hradní stráží a Vojenskou kanceláří prezidenta republiky. Znamená to tedy, že tímto zákonem jsou Hradní stráž a Vojenská kancelář prezidenta definovány jako samostatné složky ozbrojených sil. Tím došlo k docela značné anomálii, na kterou řada poslanců Poslanecké sněmovny ve výboru pro obranu a bezpečnost i na plénu, včetně mě samotného, upozorňovala. Je to věc velmi nezvyklá, kterou nenajdeme v žádné vyspělé západní legislativě, kde zpravidla - pokud je z hlediska zákonné normy členěna ozbrojená složka daného státu, tak zpravidla na tradiční složky typu pozemního vojska, letectva, případně námořnictva. Toto ustanovení se dostalo jako svým způsobem anomálie do tohoto návrhu zákona ještě z původního ministerského návrhu zákona o ozbrojených silách, ve kterém původně byl ještě vedle Armády České republiky zařazen i tzv. Sbor civilní obrany. Bylo to ještě v době, než bylo rozhodnuto, že celá problematika civilní obrany a civilní ochrany přejdou i z hlediska státní správy pod Ministerstvo vnitra.
***