(17.00 hodin)
(pokračuje Říha)

Za druhé bych si dovolil podat pozměňovací návrh ke komplexnímu pozměňovacímu návrhu pana poslance Maštálky, a sice za prvé: V § 10 se za odst. 4 připojuje nový odstavec 5 tohoto znění: "Funkční období orgánů komor je nejvýše čtyřleté. Funkcionáři komory nemohou být voleni do téže funkce na více než dvě po sobě následující období. Pro tyto účely se jako funkční období funkcionáře započítává období, v němž vykonával funkci alespoň dva roky."

A za druhé: V § 11 se text odstavce 4 zrušuje a nahrazuje se tímto textem: "Okresní shromáždění je způsobilé se usnášet za přítomnosti alespoň jedné třetiny členů okresního sdružení. K platnému usnesení okresního shromáždění je třeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných členů okresního sdružení."

Pan kolega Maštálka zdůvodňoval, proč nedal žádné omezení pro usnášeníschopnost okresního sdružení. To by však mohlo vést k absurdní situaci, že by se sešli tři členové, kteří by byli delegáty, a dva by přijali usnesení třeba i v okresním sdružení, které má tisíc nebo více než tisíc členů. Sám jsem zažil v obvodu, kde jsem pracoval, že ve sdružení, které mělo asi 1400 členů, když bylo svoláno, se sešlo členů pouze 110. Domnívám se, a v tomto jsem kopíroval jednací řád Poslanecké sněmovny, že má-li být to usnesení okresního shromáždění relevantní, že alespoň jedna třetina členů sdružení by měla přijít, protože jinak opravdu budou rozhodovat dva za několik set lékařů.

Třetí pozměňovací návrh - § 22 zní: "Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení."

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Vladimíru Říhovi. Dalším přihlášeným do podrobné rozpravy je pan poslanec Milan Cabrnoch. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Milan Cabrnoch: Děkuji, pane předsedající. Kolegyně a kolegové, přednáším jediný pozměňovací návrh k vládnímu návrhu. Tento zní: K bodu 5, bod 5 zní: "5 - v § 2 odstavec 2 se písmeno d) zrušuje." Děkuji.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu poslanci Milanu Cabrnochovi a konstatuji, že nemám žádnou přihlášku do podrobné rozpravy ani nevidím nikoho dalšího z místa. Podrobnou rozpravu končím. Ptám se, jestli paní ministryně má zájem o závěrečné slovo. Nemá. Pan zpravodaj? Nemá, dobře. V tom případě, protože není nic, co bychom měli hlasovat po podrobné rozpravě, končím druhé čtení bodu číslo 177.

 

Dalším bodem jednání je podle pořadu schůze bod číslo 65. Jsou tedy na pořadu prvá čtení jednotlivých návrhů zákonů.

 

65.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu
a příjmení a změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 466/ - prvé čtení

 

Úvodem vám oznamuji, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro projednání tohoto návrhu ve výboru o 40 dnů. Připomínám, že tato žádost je konstatována, nikoliv podána v rozpravě, kde ji musí předložit jeden z poslanců, i když samozřejmě pan předseda vlády je zároveň poslancem. Ale je potřeba ji přednést.

Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr vnitra pan Stanislav Gross. Prosím, pane ministře, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Stanislav Gross: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, cílem předkládaného návrhu je především řešení otázky vedení matrik pomocí výpočetní techniky, protože od 1. 1. příštího roku podle v tuto chvíli platné legislativy jsou obce, které vedou matriky, povinny je vést v obou těchto formách.

Jak již jsem hovořil, zákon o matrikách v době svého vzniku v roce 2000 stanovil, že od 1. 1. 2004 povedou všechny matriční úřady matriční knihy duplicitně, to znamená jak tradičním způsobem do předem svázaných knih, tak i souběžně pomocí prostředků výpočetní techniky. Ukazuje se v tuto chvíli poměrně značný problém, to je to, že od 1. 1. 2004 ne všechny obce především z ekonomických důvodů, protože řada matričních úřadů tradičně zůstala v obcích, kde je matričních událostí poměrně málo, tak řada těchto obcí není v tuto chvíli připravena tuto zákonnou povinnost od 1. 1. příštího roku plnit. Proto jsme předkládali tento návrh zákona již na minulou schůzi Poslanecké sněmovny a žádali jsme o to zkrácení lhůty, o kterém hovořil pan předsedající, což umožňovalo, abychom schválili tuto drobnou novelu tak, aby nabyla účinnosti ještě v posledních dnech tohoto roku. Nicméně tím, jak skončila minulá schůze Poslanecké sněmovny způsobem, kdy řada bodů byla neprojednána a automaticky se všechny odsunuly na další schůzi sněmovny, tak jsme se tady dostali do určitého časového prodlení.

Na základě projednávání i s příslušnými samosprávami Ministerstvo vnitra se tedy rozhodlo předložit tuto drobnou novelu, která ve své podstatě navrhuje, aby od 1. 1. 2004 do 31. 12. 2005, tedy po dobu dvou let, byla povinnost vedení matričních knih tím duplicitním způsobem stanovena na možnost, a teprve od 1. 1. 2006 bylo toto stanoveno jako povinnost.

Spolu s tímto hlavním cílem reaguje předložená novela na potřeby, které vyplynuly z praxe. Umožňuje se provést změnu správního obvodu matričního úřadu nejen v počátku kalendářního roku, jak je tomu v současné době, umožňuje se uznat zkoušku zvláštní odborné způsobilosti jako splnění podmínky pro výkon funkce matrikáře úředníkům, kteří přešli z okresních úřadů na obecní úřady, reaguje se na novelu zákona o evidenci obyvatel a rodných číslech, stejně tak na zákon o občanských průkazech, které předpokládají výdej a rozsah údajů z informačních systémů evidence obyvatel a evidence občanských průkazů pouze na základě konkrétní úpravy ve zvláštním zákoně, navrhuje se aplikovat poznatky z praxe zvláštní matriky vedené úřadem městské části Brno-střed a doplňuje se na jejich základě do zákona ustanovení, na jehož základě lze provést zápis do matriky i na podkladě jiných veřejných listin. Dále se umožňuje při splnění určitých podmínek prominout ověření cizineckých, respektive cizozemských listin, které jsou podkladem pro zápis do matriční knihy, je-li jejich opatření spojeno s těžko překonatelnou překážkou.

Jak už bylo uvedeno, navrhovali jsme zkrátit lhůtu tak, aby bylo možno stihnout nabytí účinnosti tohoto zákona ještě v tomto kalendářním roce, ale jak jsem říkal, tím, že na minulé schůzi sněmovny nebylo z technických důvodů - nebo spíš nebyla vůle tento zákon projednat, tak jsme se dostali až na tuto schůzi sněmovny. Já bych si tady dovolil avizovat, že se pokusím v rozpravě navrhnout, abychom stihli tu schůzi sněmovny, kterou, jak jsem se dnes dozvěděl, organizační výbor rozhodl svolat na 14. 1., aby ta lhůta, kdy vědomě ve své podstatě některé matriční úřady nebudou plnit zákonnou povinnost, aby byla co nejkratší. Myslím si, že byl by to z naší strany asi rozumný přístup, aby tato lhůta prostě nebyla a byla co nejkratší. To znamená, pokusím se pak navrhnout zkrácení té lhůty. Do schůze 14. 1. zbývá 28 dní, tak zřejmě na tuto lhůtu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Vojtěch Filip: Děkuji panu místopředsedovi vlády a ministru vnitra Stanislavu Grossovi. Nyní žádám zpravodaje pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Michal Hašek, aby se ujal slova a přednesl svou zpravodajskou zprávu.

Ještě než tak učiníte, podotýkám zejména pro to vyjádření pana ministra vnitra, které chce učinit v rozpravě, že podle § 91 odst. 2 lhůtu uvedenou v odstavci 1, to je 60denní, může sněmovna zkrátit až o 30 dnů. Zkrátit takovou lhůtu o více než 30 dnů nelze, vznesou-li proti tomu námitku nejméně dva poslanecké kluby nebo 50 poslanců. Je tedy potřeba, než ten návrh přednesete, aby to bylo projednáno, abychom se nedostali do zbytečných procedurálních potíží.

Prosím, pane zpravodaji, máte nyní slovo.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP