(17.50 hodin)
(pokračuje Špidla)

Přes výraznou podporu i jiných účastnických zemí se nám prozatím nepodařilo prosadit návrhy, na kterých se shodli ministři financí v rámci rady ECOFIN. Tyto návrhy mají zejména zefektivnit proceduru přijímání rozpočtů Evropské unie a procedury monitorování nadměrného deficitu národního rozpočtu a mnohostranného dohledu nad vývojem hospodářských ukazatelů.

Naopak do finálního balíčku byly zahrnuty návrhy na doplnění závazných výkladových poznámek k Chartě základních práv a posílení závazků Evropské unie přistoupit k Evropské úmluvě o lidských právech. Oba tyto návrhy měly výraznou podporu České republiky, oba přispívají k zachování jednotné dimenze ochrany lidských práv v Evropě.

Nejdůležitější část mandátu pro závěr jednání mezivládní konference tvoří jeho poslední část, ve které jsou uvedeny otázky, jež zůstávají otevřeny do závěru Mezivládní konference a jež zároveň představují významné priority České republiky. Všechny zde obsažené priority byly rovněž zakotveny v úvodním mandátu. Rozdíl spočívá jednak v tom, že nyní kromě výchozího návrhu Konventu máme na stole i různé návrhy vzešlé z jednání Mezivládní konference, jednak v tom, že mandát pro závěr jednání je třeba vedle ideální pozice České republiky vymezit také pro flexibilitu, tj. prostor pro přijatelné varianty řešení.

V médiích se po nedělním jednání vlády objevila informace, že jsme schválili změnu priorit České republiky. To je nepřesné. Naše priority zůstávají stejné, pouze se změnilo pořadí díky tomu, že některé priority jsou k uspokojivému výsledku již velmi blízko, jako např. otázka předsednictví, zatímco jiné jsou ještě otevřené. Zde na prvním místě je třeba jmenovat problém definice kvalifikované většiny. Vymezení kvalifikované většiny se stává nejobtížnější otázkou mezivládní konference. Na jedné straně máme návrh Konventu, který velmi silně podporuje především Německo, ale také Francie, Belgie či Itálie. Na druhé straně stojí Španělsko a Polsko, pro které je velmi výhodný systém kvalifikované většiny dle smlouvy z Nice.

Česká republika považuje řadu argumentů těchto dvou zemí za oprávněné. Systém vážení hlasů kvalitně kombinuje různá hlediska a zohledňuje dostatečně jak sílu velkých členských zemí, tak potřebu rovnoprávné účasti malých. Na druhé straně jsme si vědomi také výhod nového systému dvojité většiny, který je transparentnější a srozumitelnější pro veřejnost a nemusí se přepočítávat při rozšíření Evropské unie o nové členy. Považujeme však za nezbytné, aby limity pro podíl zemí a populace byly vždy nastaveny paritně. To znamená, populační kritérium je zohledňováno v Evropském parlamentu a není třeba je favorizovat také u mezivládního orgánu, kterým je Rada Evropské unie. Paritní limity zajišťují přiměřený koaliční potenciál pro Českou republiku a parita mezi 60 a 50 % zároveň zajišťuje dostatečnou schvalovací kapacitu systému.

Další zásadní prioritou České republiky je zachování možnosti každé členské země vyslat jednoho plnohodnotného zástupce do Evropské komise, tj. aby v komisi bylo po jednom komisaři s hlasovacím právem a portfoliem či jinou srovnatelnou zodpovědností z každé členské země. Rozhodně podporujeme, aby komise byla silná a efektivní, avšak zároveň aby tento komunitární orgán byl rovněž legitimní. Právě zastoupení každé země a zároveň zrovnoprávnění postavení všech členů v komisi je zárukou legitimity, aniž by se ohrožovala efektivita. Požadavek České republiky není osamocený, naopak jej sdílí nadpoloviční většina účastnických zemí i samotná Evropská komise. Flexibilitu v této otázce jsme schopni projevit, např. pokud jde o zakotvení silnější role předsedy komise nebo závazku na opětovné posouzení struktury komise buď dosažením určitého počtu členů Evropské unie - tak zní klauzule z Nice - nebo v určitém termínu.

Konečně za třetí zásadní prioritu při závěrečné jednání Mezivládní konference považujeme oblast evropské obranné politiky. Zde byl průlom v jednání připraven společnou iniciativou Francie, Německa a Velké Británie. Česká republika jako člen NATO a postupně již osvědčený partner v mírových operacích se chce podílet na rozvoji evropských obranných kapacit, ovšem komplementárně se Severoatlantickou aliancí, která pro nás zůstává základem kolektivní obrany. Návrh tří velkých evropských hráčů na poli bezpečnostní a obranné politiky zohledňuje jak severoatlantickou dimenzi, tak požadavek transparentnosti a principiální otevřenost všech forem užší či strukturované spolupráce. Proto považujeme francouzsko-německý návrh za dobrý základ pro jednání o výsledném kompromisu.

Zbylé dvě priority, které byly obsaženy v úvodním mandátu a jsou zahrnuty i do mandátu pro závěrečná jednání, tvoří otázka tzv. přemosťovací klauzule a otázka specifikace duchovních hodnot v preambuli evropské ústavy. V preambuli se postupně většinová podpora přiklání k původnímu návrhu Konventu, který zůstal v obecné rovině a je přijatelný i pro Českou republiku.

Pokud jde o klauzuli, která umožňuje změnu způsobu rozhodování v jednotlivých politikách z jednomyslnosti na kvalifikovanou většinu, původní návrh Konventu jsme v úvodním návrhu podporovali a požadovali jsme zapojení národních parlamentů do schvalování takové změny. Postupně se i v této otázce vytváří kompromis, který považujeme za plně vyhovující. Jednak dané ustanovení bude přesunuto do článku, který se zabývá změnami smlouvy, kam svým charakterem patří. Zároveň má být doplněna procedura předběžného souhlasu národních parlamentů. Pokud národní parlamenty během šesti měsíců návrh na změnu hlasovací procedury odmítnou, nebude se jím Evropská rada zabývat. Jednomyslnost pro rozhodování Evropské rady zůstává v návrhu zachována.

Zapojení České republiky do jednání Mezivládní konference o budoucí podobě Evropské unie je první příležitostí, kdy vystupujeme jako plnoprávný člen Evropské unie. Mezivládní konference, která se zabývá formováním budoucí podoby rozšířené Evropské unie, je velmi náročná a zodpovědná činnost. Vláda si je své zodpovědnosti plně vědoma, z ní vychází jak při identifikaci priorit, tak při formulování pozic pro jednání. Věřím - a dosavadní výsledky Mezivládní konference mne v tom utvrzují - že i budoucí Evropská unie bude postavena na principu rovnosti svých členských zemí, rovnováhy svých institucí a efektivity působení ke společnému prospěchu svých členů.

Vážené poslankyně, vážení poslanci, o víkendu budou čeští reprezentanti vyjednávat v závěrečném jednání Mezivládní konference. Jsem přesvědčen o tom, že je v zájmu České republiky učinit vše, aby toto jednání bylo úspěšné. Na základě rozsáhlé diskuse, která v České republice probíhá, postupného dotahování a vznikání mandátu, na základě průběhu Mezivládní konference jsem si jist, že výsledek, který bude dosažen, bude možné obhájit před občany i dějinami. Děkuji vám. (Potlesk.)

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji předsedovi vlády Vladimíru Špidlovi. Vystoupil mimo bod. On využil svého práva přednostního vystoupení. O slovo se přihlásil místopředseda sněmovny Ivan Langer.

 

Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážený pane předsedající, členové vlády, kolegyně a kolegové, je mi velmi líto, že se nám nepodařilo shodnout na termínu zařazení projednávání tak významného bodu, nicméně považuji informaci přednesenou předsedou vlády České republiky za natolik zásadní, že se domnívám - a domnívají se tak také moji kolegové z poslaneckého klubu ODS - že není možné ji jen tak nechat zaznít, aniž bychom měli možnost se k ní všichni vyjádřit. Proto přednáším procedurální návrh v tom smyslu, aby mohla být vedena rozprava k vystoupení předsedy vlády.

 

Místopředseda PSP Jan Kasal: Jestliže přeložím váš návrh do jazyka jednacího řádu, žádáte o zařazení nového bodu do pořadu schůze s názvem Rozprava k informaci předsedy vlády. To sice možné je, nicméně připomínám usnesení, které jsme přijali na začátku 23. schůze, které nám v tom formálně brání, byť připouštím, že logika vašeho návrhu je neúprosná.

Dostáváme se, dámy a pánové, do problému. Samozřejmě, že před vystoupením předsedy vlády Vladimíra Špidly nebylo možno ve lhůtě, která po zahájení schůze je určena naším usnesením k předkládání procedurálních návrhů, předpokládat, že zazní to, co jsme mohli vyslechnout.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP