(Jednání pokračovalo ve 14.06 hodin.)
Místopředseda PSP Ivan Langer: Vážené kolegyně a kolegové, zahajuji dnešní odpolední jednání, a to pevně zařazenými body 42 a 74. První z nich je bod
42.
Návrh zastupitelstva kraje Vysočina na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb.,
o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 379/ - prvé čtení
Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 379/1. A prosím, aby z pověření zastupitelstva kraje Vysočina předložený návrh uvedl hejtman kraje pan František Dohnal, kterého mezi námi vítám, a uděluji mu slovo.
Hejtman kraje Vysočina František Dohnal: Dobrý den, pane místopředsedo, dámy a pánové.
Zákonodárná iniciativa, kterou schválilo zastupitelstvo kraje Vysočina, se týká změny některých zákonů o ochraně spotřebitele a o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů. Tyto zákony obsahují mimo jiné zákonné taxativní vymezení orgánů veřejné správy, kterým je svěřen dozor nad dodržováním jednotlivých ustanovení zákona, včetně povinností a oprávnění uložit pokutu za porušení povinností stanovených zákonem.
V období do 31. 12. loňského roku působily jako orgány dozoru výhradně státní orgány, a bylo tedy logické směřovat veškerý výnos z pokut uložených podle těchto zákonů do státního rozpočtu. Od 1. ledna letošního roku jsou v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů orgánem dozoru kromě státních orgánů rovněž obecní živnostenský úřad v zákonu o ochraně spotřebitele a krajský živnostenský úřad v zákoně o regulaci reklamy. Tím vzniká rozpor mezi uvedenými zákony a ustanoveními § 7 odst. 1 písm. d) a § 8 odst. 1 písm. d) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, která stanoví, že příjmem rozpočtu obce a kraje jsou mimo jiné příjmy z vybraných pokut uložených v pravomoci obce nebo kraje podle zvláštních předpisů.
Zákonodárná iniciativa, se kterou mezi vás v této chvíli přicházíme ze zastupitelstva kraje Vysočina, má za cíl tento rozpor odstranit a pokuty, které vyměří správní orgán obce nebo kraje, směrovat do jejich rozpočtů.
Na závěr chci uvést, že částky, jichž se tato právní úprava týká, nejsou nikterak velké. Jde nám spíše o systémové odstranění rozporu a systémovou nápravu.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane hejtmane, za uvedení návrhu. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan kolega Ludvík Hovorka. Prosím.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci. Smyslem navržené předlohy zákona je, aby se výnos z výběru pokut stal příjmem rozpočtu toho orgánu veřejné správy, který pokutu uložil a který nese veškeré náklady spojené s výkonem státního dozoru i správního řízení.
Od 1. 1. 2003 se staly orgány dozoru kromě státních orgánů rovněž obecní živnostenské úřady příslušné podle umístění provozovny, podle ustanovení § 23 odst. 6 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. Stejně tak podle zákona 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, po nabytí účinnosti zákona č. 320/2002 Sb. se staly orgány dozoru rovněž krajské živnostenské úřady.
V souladu s § 7 odst. 1 písm. d) zákona 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, předkladatel navrhuje za prvé určovat veškerý výnos pokut uložených podle zákona č. 634/1992 Sb. obecními živnostenskými úřady do rozpočtů těchto obcí, za druhé určovat veškerý výnos z pokut uložených krajskými živnostenskými úřady podle zákona 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, do rozpočtu příslušných krajských úřadů.
Vláda České republiky projednala předložený návrh zákona a vyslovila se záměrem tohoto zákona souhlas. Současně však doporučila návrh upravit z důvodu jednoznačnosti určení výnosu pokut do jednotlivých rozpočtů orgánů veřejné správy. Současně vláda doporučila vložit přechodné ustanovení pro potřebu upravit vztah k pokutám uloženým a nevybraným, případně nevymoženým přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
Doporučuji, aby tento zákon byl propuštěn do druhého čtení, a navrhuji, aby byl přikázán hospodářskému výboru. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Ivan Langer: Děkuji, pane zpravodaji. Otevírám rozpravu k tomuto návrhu a moje otázka zní, kdo se do ní hlásí.
***