(10.10 hodin)
(pokračuje Recman)

Jsem zastáncem druhé nebo třetí metody, to znamená, považuji je za rovnocenné - buď tedy vrátit navrhovateli k přepracování, nebo propustit do druhého čtení. Jsem přesvědčen o tom, že v časovém prostoru, který ještě zbývá do konce letošního roku, jak Moravskoslezský kraj, tak vláda, tak i poslanci svou vlastní iniciativou našli způsob, jak to nejlépe vyřešit z hlediska legislativního, předložit ho Poslanecké sněmovně. Jsem přesvědčen o tom, že pokud návrh bude kvalitní, že můžeme využíti § 90 odst. 2 na zkrácené jednání, tak abychom to stihli projednat a schválit ve sněmovně i v Senátu do konce letošního roku, tak aby řešení tohoto problému mohlo nastoupit k 1. lednu příštího roku.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Prosím, ještě neodcházejte, chci se jenom ujistit - ačkoli jste hovořil o návrhu na vrácení k dopracování, sám jste ho nepodal. Děkuji.

Nyní má slovo pan poslanec František Beneš.

 

Poslanec František Beneš: Děkuji za slovo. Paní předsedající, dámy a pánové, padlo zde mnoho argumentů, které zdůrazňovaly potřebnost takového kroku, který navrhuje uvedená předloha. Padly zde také argumenty, které dokumentují, že způsob, který byl zvolen, není úplně vhodný. Velmi rád bych přispěl k dalšímu racionálnímu jednání, a proto navrhuji v tuto chvíli, aby zákon byl vrácen navrhovateli k přepracování, a to z toho důvodu, abychom využili zákonodárnou iniciativu, kterou skutečně kraje mají. Kdybychom jim ji dát nechtěli, tak ji nemají. A protože zákonodárné sbory tuto iniciativu krajům svěřily, musíme předpokládat, že dostaneme takové návrhy zákonů, jako je tento. Je to naprosto na místě a vůbec proti tomu nelze protestovat. Můžeme mluvit o právní čistotě, ale nemůžeme mluvit o nějakém jednání, které by nebylo legální.

Jenom bych měl jedno přání - aby po novém projednání nebo po nové přípravě zákona, aby ten zákon byl konkrétnější, aby přesně specifikoval, o které majetky se jedná. A také bych uvítal, kdyby v zákoně bylo uvedeno, jak se letiště vypořádají se svým závazkem k obraně České republiky, protože ta sféra nás jako zákonodárný sbor zajímat musí. A jenom abych si ohřál svoji profesní polívčičku - velmi bych se přimlouval za to, aby všechny závazky byly zajištěny věcnými břemeny, protože to je jediný institut, který je právně vymáhatelný.

Takže znovu opakuji - navrhuji, aby byl zákon vrácen předkladateli k přepracování, a děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Vidím, že se hlásí ještě do rozpravy pan poslanec Jan Mládek. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jan Mládek: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte mi také říci několik slov k tomuto tématu. Chápal jsem tento zákon jako jakousi urgenci pana hejtmana severomoravského kraje, že tato věc, která měla být již dávno vyřešena exekutivní cestou, na základě běžných postupů, nebyla dosud provedena, protože to je to nejsprávnější řešení. Řešením není další zákon, v podstatě zbytečný zákon, ale prostě exekutivně provedené převedení těchto letišť na kraje.

Takže si myslím, že jsou možné dvě verze. Buďto bude schválen návrh kolegy Schlinga a prostě bude to zamítnuto a vláda to převede exekutivně. Dovedu si představit i variantu, že zákon bude vrácen, ale de facto nikoliv k dopracování, ale vláda získá čas na provedení této akce exekutivní cestou, a pak už projednávání zákona bude zbytečné.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Jako další se přihlásil do rozpravy pan poslanec Karel Vymětal, poté pan poslanec Pavel Hojda.

 

Poslanec Karel Vymětal: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Mám takový pocit, že není tady velký problém mezi členy poslaneckého sboru, že myšlenka je správná. Je otázka, že je právně nešťastně formulovaná. Ale mě mrzí v té souvislosti, že není přítomen ministr dopravy, jako by se ho to netýkalo, jako kdyby letiště nepatřila do jeho resortu. Protože si myslím, že by bylo dobře, když vláda ve svém stanovisku uvádí, že připravuje transformaci státního podniku Česká správa letišť, tak aby nás pan ministr informoval, jak to připravuje, v jakém časovém termínu. Protože kdybychom to přerušovali a chtěli to projednávat nějakým vládním návrhem, tak se můžeme dočkat toho, že už tato sněmovna to projednávat vůbec ani nebude. A to by bylo asi špatně.

Takže bych prosil, jestli někdo z členů vlády je na moji otázku schopen odpovědět, jak to vláda chce řešit a v jakém časovém horizontu. Pokud ne, potom by bylo asi správné, aby byl návrh zákona vrácen k přepracování s tím, že předkladatel by měl spolupracovat úzce s Ministerstvem dopravy, aby tady opět nedošlo ke sporu. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji, pane poslanče. Chci vám jenom připomenout, že pan ministr dopravy je z dnešní schůze řádně omluven, a to z vážných rodinných důvodů.

Jako další se přihlásil pan poslanec Pavel Hojda. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Hojda: Děkuji. Paní předsedající dámy a pánové, to, co navrhuje Moravskoslezský kraj, je opravdu hodno poměrně rozsáhlé diskuse. Pravda je jedna věc - nabízí se určitá možnost krajům získávat prostory a letiště k dalšímu rozvoji regionu, k dalšímu podnikání. A já osobně se domnívám, že regiony jsou schopny, pokud to je letiště regionálního významu, místního významu, ho daleko lépe využít, než pokud by bylo pod státním podnikem. V tomto asi budou zřejmě překvapeni i kolegové z pravice.

Ale je zapotřebí si uvědomit - v několika příspěvcích to tady zaznělo - že je to prakticky změna nevratná. A pokud se provádějí takovéto nevratné změny, tak je zapotřebí vzít v úvahu všechny možné aspekty, které budou následovat. Vždyť se to týká i obrany, týká se to možnosti využití jako vojenská letiště, a nelze vzít v úvahu jen ten jeden aspekt, to je možnost dalšího rozvoje, dalšího podnikání a ingerence vlastního zastupitelstva kraje a místního významu. Například ale letiště brněnské, ale konečně i ostravské a karlovarské, je letiště nejenom místního významu, ale letiště s mezinárodním provozem, a tam je zapotřebí si uvědomit, že je potřeba zajistit, aby rozvoj letišť, provoz letišť byl součástí dopravní infrastruktury s celostátním významem. Pokud bychom se dostali do této situace bez důkladného prodiskutování a vyřešení, pak by se mohlo stát, že by se mohly zájmy státu v dopravě, možná i zájmy Evropské unie, dostat do rozporu se zájmy municipality a se zájmy místními. A to by asi nebylo to nejlepší do budoucna.

Proto se spíše přikláním k zamítnutí, ale rozhodně se nebráním diskusi o tom, jak nakládat nejenom s těmito letišti, ale i s dalšími. Bylo by dobré, aby i z tohoto místa zaznělo, že se nacházíme v období, kdy celá řada letišť zejména z vojenských prostorů, vojenských letišť, ale i letišť, která jsou provozována amatérskými asociacemi, jako je Letecká amatérská asociace a Aeroklub, se dostává v současné době do situace, že hrozí zánik těchto letišť, protože nejsou součástí dopravní infrastruktury, a není v současné době možnost, jak zabránit tomu, aby v případě, že obec, nebo dokonce některé podnikatelské skupiny mají jiné zájmy s prostory letišť, tak aby se tato letiště nakonec nelikvidovala. A to si myslím, že nebude určitě zájem většiny společnosti, a doufám , že ani ne většiny zákonodárného sboru.

Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jitka Kupčová: Děkuji. Nyní pan poslanec Rudolf Tomíček.

 

Poslanec Rudolf Tomíček: Děkuji, paní předsedající. Dámy a pánové, předesílám předem, že jsem možná zainteresován, protože jsem z Karlovarského kraje, takže převod karlovarského letiště se mě trochu dotýká, nicméně si myslím, že tady asi docházíme k obecné shodě, že převod letišť asi bude tím krokem správným směrem, nebo tím optimálním řešením, přestože zde bylo několikrát vzpomínáno, že nejlepší je konkrétní vlastník. Mám zkušenosti, že zrovna tak jak chátraly věci ve státním vlastnictví, zrovna tak chátrají v soukromém vlastnictví. A někteří soukromníci nejsou ani k dosažení, ale to je věc vedlejší.

***




Přihlásit/registrovat se do ISP